Osijek.21.09.2020. Klimatske promjene,ilustracijaNa Fotografiji: sunceFoto:Marko Mrkonjic
Marko Mrkonjic
2.10.2024., 07:07
Institut za globalne strategije zaštite okoliša

Zašto gotovo sve zemlje kasne s nacionalnim planovima prilagodbe promjeni klime?

Istraživači Instituta za globalne strategije zaštite okoliša u Japanu Osamu Mizuno i Naoyuki Okano ispitali su koherentnost cijele sheme nacionalnih planova prilagodbe (National Adaptation Plan, NAP) prema Okvirnoj konvenciji Ujedinjenih naroda o promjeni klime (UNFCCC).

Krenuli su od pretpostavke da od prvog sporazuma o NAP-ovima na COP16 (u studenom se organizira COP29 u Bakuu) među tim dokumentima postoje nedosljednosti, dvosmislenosti, čak i proturječnosti. "Posljedično, trenutna shema NAP-a ne pruža jasne smjernice o definiranju svrhe, perspektive ili sadržaja NAP-ova", smatraju autori.

Također naglašavaju kako postoji hitna potreba za jedinstvenim pristupom formuliranju NAP-a, s jačim fokusom na procesu izrade nacionalnih planova, kojim bi se olakšalo pružanje praktičnih i jasnih smjernica. Smatraju to potrebnim jer, osim što gotovo sve zemlje kasne, NAP-ovi koji su stigli nisu dovoljno dobri. Pregledom NAP-ova koje je dostavilo devet azijsko-pacifičkih zemalja autori također otkrivaju nedosljedno razumijevanje NAP sheme među tim zemljama.

OSIJEK, 21. 09. 2014, KARAŠICA, POPLAVA, ZEČIJI NASIP, VREĆE, VOJSKA, INTERVNTNA POLICIJA, HGSS. OBRANA OD POPLAVE...snimio GOJKO MITIĆ
GOJKO MITIĆ

“Prilagodba zahtijeva planiranje specifično za kontekst, što je nužnost prepoznata u međunarodnom okviru upravljanja klimom", piše u editorijalu časopisa Nature o toj temi. Nacionalni planovi prilagodbe (NAP) ključni su politički instrumenti politike za osmišljavanje aktivnosti zemalja u razvoju, naglašava Konferencija zainteresiranih stranaka (COP).

No ako NAP-ovi većine zemalja neovisno o njihovoj ekonomskoj moći nisu dovoljno dobri, problem se mora tražiti u strategiji i procesu izrade nacionalnih planova prilagodbe. Kako piše časopis Nature, mnoge studije ispitivale su krajolik ili učinkovitost NAP-ova na lokalnoj ili nacionalnoj razini, malo ih je pomno ispitalo koherentnost cijele sheme NAP-a prema Okvirnoj konvenciji Ujedinjenih naroda o promjeni klime (UNFCCC). Prema UNFCCC-u, Nacionalni plan prilagodbe ima središnju ulogu kao politički okvir za prilagodbu. Iako su u te planove uloženi znatni napori, nedostaje kritička procjena cjelokupne sheme NAP-a, kažu autori.

Kritični pogled uključuje analizu odnosa procesa i sadržaja NAP-ova, "njihove naravi i predviđenih funkcija, međupovezanosti i implikacija različitih sporazuma i smjernica COP-a o NAP-ovima te usklađivanje s konceptom procesa planiranja prilagodbe", pišu autori. COP nije dobro definirao ni proces NAP-a ni same NAP-ove. Kao rezultat toga formulirani NAP-ovi nemaju više zajedničkog od "plana prilagodbe koji je izradila nacionalna vlada". Od ključne je važnosti da COP jasnije definira proces NAP-a i NAP-ove, uključujući njihove uloge i odnose te da osigura dosljednu potporu naporima zemalja u razvoju za prilagodbu s pomoću NAP sheme.

Podsjetimo, COP je vrhovno tijelo za sve države koje su stranke Konvencije zastupljene na klimatskim konferencijama UN-a. To je međunarodno tijelo podložno međunarodnom zakonu. Svrha njegova postojanja je razmatranje i provedba Konvencije o zaštiti klime i svih drugih pravnih instrumenata koje COP usvoji te odluka potrebnih za promicanje učinkovite provedbe Konvencije koje COP donese. 

PRVI SASTANAK COP-a ODRŽAN U BERLINU

Ključni zadatak COP-a je pregled nacionalnih priopćenja i inventara emisija koje su podnijele stranke. Na temelju tih informacija COP procjenjuje učinke mjera koje su stranke poduzele i napredak postignut u postizanju krajnjeg cilja Konvencije. Konferencija zainteresiranih stranaka sastaje se svake godine, osim ako stranke ne odluče drukčije. Prvi sastanak COP-a održan je u Berlinu, u Njemačkoj, u ožujku 1995. COP se sastaje u Bonnu, sjedištu tajništva, osim ako stranka ne ponudi domaćina zasjedanja. Baš kao što se predsjedništvo COP-a rotira između pet priznatih regija UN-a – to jest Afrike, Azije, Latinske Amerike i Kariba, Srednje i Istočne Europe te Zapadne Europe i ostalih – postoji tendencija da se mjesto održavanja konferencije stranaka također pomakne među te skupine.