snimio Davor KIBEL,Osijek, 17.03.2016.  Lidl, Čepinska, Otvaranje obnovljene trgovine Lidl, ilustracija, plaćanje na blagajni, blagajna, kasa, novac, kartice, provlačenje kartica
Davor KIBEL
28.8.2024., 07:00
DRASTIČNE PROMJENE NAVIKA KUPOVANJA I PLAĆANJA

Većina Hrvata u novčaniku ima uglavnom samo kartice

HNB: Plaćanje karticama bilježi kontinuirani rast u broju i vrijednosti transakcija

Od brzog beskontaktnog plaćanja do sigurnih online transakcija, bilo da kupujete namirnice za tjedni šoping, planirate večernji izlazak ili čak razmišljate o većim financijskim odlukama poput kupnje stana, platne kartice neizostavan su alat. Njihova praktičnost i fleksibilnost omogućuju korisnicima jednostavno upravljanje financijama, prilagođavajući se raznim potrebama i načinu života. Platne tehnologije i usluge neprestano se razvijaju, a istraživanje Valicon All Finance otkriva ključne trendove i navike vezane uz korištenje bankovnim uslugama u Hrvatskoj.

Uobičajen način plaćanja

U prošlosti, dok platne kartice nisu postojale, većini ljudi bilo je nezamislivo da može postojati svijet u kojem sa sobom u novčaniku neće morati imati gotov novac kako bi obavili svakodnevnu kupnju namirnica ili kupili novu odjeću. Prva kreditna kartica, uvedena 1950-ih, potpuno je promijenila način na koji ljudi kupuju i koriste se financijskim uslugama. Platna kartica omogućuje bezgotovinsko plaćanje roba i usluga, prijenos sredstava te podizanje ili uplatu gotovine na bankomatu. Danas su platne kartice neizostavni dio modernog društva, a globalna pandemija još više je ubrzala razvoj internetskog i mobilnog bankarstva, za čije je korištenje nužno imati platnu karticu.

Kao i u mnogim drugim zemljama, platne kartice postale su vrlo uobičajen način plaćanja u Hrvatskoj. Prema podacima Hrvatske narodne banke koji su objavljeni u biltenu "Bezgotovinske platne transakcije" u lipnju ove godine, prosječni hrvatski građanin ima dvije ili više kartica, a plaćanje karticama bilježi kontinuirani rast u broju i vrijednosti transakcija. Važan impuls razvoju bezgotovinskih platnih transakcija općenito se dogodio s povećanjem broja građana koji se koriste različitim oblicima internetske kupnje, ali i uvođenjem mogućnosti integracije platnih kartica u digitalne novčanike na pametnim telefonima.

KREDITNE KARTICE,ŽIVOT NA KREDIT

Kako bi ispitali strukturne trendove i trenutno stanje na retail tržištu, Valicon redovito od 2017. provodi istraživanje All Finance koje daje pregled bankarskog tržišta i uvid u korištenje bankarskih proizvoda te njihov potencijal. Ovogodišnje istraživanje provedeno je na općoj populaciji građana (korisnika interneta) u dobi od 16 do 75 godina na uzorku od 5202 ispitanika.

Debitne kartice dominiraju među bankovnim klijentima, a ako gledamo udjele zastupljenosti, vidimo da 72 % korisnika bankovnih usluga ima VISA debitnu karticu; slijede Mastercard s udjelom od 19 %, a 3 % ima Maestro. Kada je riječ o kreditnim karticama, Mastercard ima svaki treći korisnik bankarskih usluga, VISA kreditnim karticama koristi se 21 %, a Dinersom 14 % korisnika. Zanimljivo da je više korisnika kreditnih kartica među osobama s iznadprosječnim primanjima.

Osim debitnih i kreditnih kartica, na tržištu postoje još i prepaid kartice koje funkcioniraju tako da njihov korisnik unaprijed uplati određeni iznos na takvu karticu i kasnije koristi taj iznos za plaćanje. Prepaid kartice, slično kao i tzv. poklon kartice, predstavljaju elektronički novac. Prepaid kartice čine manji dio tržišta: VISA pre-paid kartice koristi 5 % klijenata, Mastercard 3 %, a Maestro 2 % korisnika.

DEBITNE ISPRED KREDITNIH

Debitne kartice, koje su vezane uz tekući ili žiroračun i omogućuju trenutna plaćanja dostupnim sredstvima, dominirajuće su na tržištu te se njima koristi 93 % građana. Kreditne kartice omogućuju potrošačima da kupuju ili podižu gotovinu u visini unaprijed odobrenog kredita s odgodom plaćanja, a njima se koristi nešto više od polovine građana (58 %). Udjeli korisnika bankarskih kartica relativno su stabilni u odnosu prema 2023. godini. Znatno više klijenata srednje ili starije dobi (45 i više godina) koristi se debitnom i kreditnom karticom, a više se umirovljenika koristi debitnom karticom (97 %). S druge strane, kreditnim karticama više se koriste oni s višim osobnim prihodima (više od 1000 €).

Ako gledamo ukupno tržište i sve korištene kartice, VISA kartice su najzastupljenije (60 %), Mastercard (28 %), a Diners (7 %). Ova dominacija VISA kartica može se pripisati dugoročnim ugovorima koje mnoge banke imaju s Visom, omogućavajući široku distribuciju i prihvaćenost njihovih kartica. Slično tome Mastercard održava svoju znatnu prisutnost na tržištu zahvaljujući snažnim partnerskim odnosima s bankama i atraktivnim ponudama. Diners i Maestro imaju specifične ugovore i ciljne skupine, pri čemu Diners cilja na premium korisnike.

Online kupnja

Kartice se najviše koriste za beskontaktno plaćanje i online plaćanja. VISA debitne kartice (74 %) i Mastercard debitne kartice (65 %) imaju visok postotak korisnika koji se koriste ovom opcijom. Beskontaktno plaćanje također je važna funkcija za korisnike prepaid kartica, iako u znatno manjoj mjeri nego kod debitnih kartica. Plaćanje s pomoću mobitela koristi se u manjoj mjeri, a ovom opcijom najviše se koriste vlasnici VISA debitnih kartica (25 %).

Online plaćanja također su vrlo popularna među korisnicima svih kartica, s obzirom na to da se polovina korisnika svake od navedenih vrsta kartica koristi tom karticom za online plaćanja. VISA prepaid kartice (78 %) su najviše korištene, kao i Mastercard (65 %). VISA kreditne kartice (56 %) i Mastercard kreditne kartice (55 %) pokazuju visok stupanj korištenja za online transakcije, a kupnja na rate također je važna značajka za korisnike kreditnih kartica. VISA kreditne kartice imaju visok postotak korisnika koji se koriste ovom opcijom (62 %), a korisnici Mastercard kreditne kartice prate ih s 54 %.

Zaključno, možemo reći da su platne kartice postale neizostavan dio suvremenog načina života, pružajući jednostavnost, sigurnost i fleksibilnost korisnicima. Očekuje se da će se trend rasta bezgotovinskih transakcija nastaviti, uz daljnju integraciju platnih kartica s digitalnim platformama i razvojem novih funkcionalnosti koje će dodatno unaprijediti korisničko iskustvo. Kontinuirani rast u broju i vrijednosti transakcija jasno pokazuje da platne kartice neće samo zadržati svoje mjesto u svakodnevnom životu, već će postati još važniji alat za buduće financijske transakcije.