Vožnja bez kacige, prijevoz druge osobe ili alkohol – evo koliko će vas to koštati na e-romobilu
Alarmantni podaci: sve više djece teško stradava na električnim romobilima
Električni romobili danas su stvarnost na pločnicima i cestama. S obzirom na njihovu brojnost ne čudi kako su vozači električnih romobila nerijetko u policijskim izvješćima, ili o počinjenom prekršaju ili pak kao sudionicima prometnih nesreća, koje u pravilu završavaju teškim ozljeđivanjem, a ponekad, nažalost, i sa smrtnom posljedicom.
Kako se u utorak, 21. listopada, obilježava Nacionalni dan sigurnosti cestovnog prometa, Ministarstvo unutarnjih poslova pokrenulo je javnu kampanju "Dva kotača nisu igračka! Sigurnost je prva zadaća". Cilj je kampanje educirati vozače električnih romobila i bicikala o važećim zakonskim propisima, upozoriti na najčešće prekršaje te senzibilizirati opću javnost o ranjivosti ove skupine sudionika u prometu. Ono što zabrinjava jest porast težih ozljeda djece i mladih. Zabrinjava i nepoznavanje pravila upravljanja ovim prijevoznim sredstvima. Klinika za dječje bolesti u Zagrebu zabilježila je višestruko povećanje teških ozljeda, posebno ozljeda mozga zbog nekorištenja zaštitnih kaciga. Također, statistika za vozače bicikala pokazuje da je u devet mjeseci 2025. godine smrtno stradalo 14 biciklista, što je porast od 75 % u odnosu prema prošloj godini. Najčešći uzrok nesreća jest nepoznavanje prometnih propisa i nepridržavanje osnovnih pravila sigurnosti. Stoga je nužna edukacija, ali i sankcioniranje prekršaja. Pa krenimo onda od novčanih kazni za vozače e-romobila koji su u prekršaju.
Trideset (30) eura platit će vozač koji nema zaštitnu kacigu, koji noću ili za slabije vidljivosti nema reflektirajući prsluk ili reflektirajuće materije, ali i onaj tko prevozi drugu osobu na romobilu.
Šezdeset (69) eura plaća vozač e-romobila koji vozi pijan, ili pak krši prometna pravila, te ako se ne kreće biciklističkom stazom u smjeru kretanja.
Najviša kazna od 130 eura zapriječena je za sljedeće: "Ako biciklistička staza ili biciklistički trak ne postoje, električni romobili moraju se kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka. Također, kada se kreću po kolniku, dužni su pri prelasku kolnika obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja im se približavaju te kolnik prelaziti nakon što se uvjere da to mogu učiniti na siguran način."
Što se tiče dobne granice za vožnju elekričnog romobila, ona starta sa 14. rođendanom, a kaciga je obvezna tijekom vožnje. Također, vozač tijekom vožnje smije imati slušalicu samo na jednom uhu, ne na oba. Na električnom romobilu smije se prevoziti samo osoba koja njime upravlja - nema sharinga. Što se tiče brzine, 25 km/h je maksimalna dopuštena brzina ovih vozila. Kretati se smije biciklističkim stazama ili tracima, a ako ih nema, onda površinama za kretanje pješaka, vodeći računa o drugim sudionicima u prometu. Obvezno noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, važno je biti uočen: vozač mora biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom, a vozilo mora biti osvijetljeno. Vozač mora upravljati romobilom tako da ne ugrožava stabilnost ni druge sudionike te ne smije skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za vozila ni prevoziti predmete koji ometaju upravljanje. Ako biciklistička staza nije označena preko kolnika, vozač mora sići s električnog romobila i gurati ga kao pješak preko prijelaza ili kolnika.
Roditelji i odrasli imaju ključnu ulogu u zaštiti djece i mladih. Djeci mlađoj od 14 godina ne treba kupovati električne romobile. Starijoj djeci ključno je objasniti osnovna prometna pravila - od toga gdje se smiju kretati, kako prelaziti kolnik pa sve do poštovanja pješaka i drugih vozača.