Poginuo motociklist na istarskom ipsilonu------CRNA2 ST

Ilustracija

29.8.2025., 21:58
U TRI DANA SEDAM MRTVIH NA MOTOCIKLIMA

Mladi vozači vole brzinu, a nedostaje im iskustva

Najčešći uzrok pogibija je jurnjava, a često i nepoštovanje drugih pravila

U samo tri dana hrvatske su ceste uzele život šest motociklista i jednog putnika na motociklu. U Slavoniji su poginule tri osobe, kod Petrijevaca, u Slavonskom Brodu i u Eminovcima kod Požege. Dva motociklista smrtno su stradala u Slanom i u Dubrovniku, a maloljetnik i 22-godišnjak na zadarskom području. Nesreće su zaredale od utorka nešto nakon 17 sati do četvrtka u 20.15, kada je u Dubrovniku poginuo 28-godišnji motociklist. Ove godine na hrvatskim cestama život je izgubilo 47 motociklista.

Dražen Jeđud, stalni sudski vještak za promet, motorna vozila i strojarstvo, ističe da su vrlo neobična tolika teška stradavanja motociklista u ovo doba godine, jer je vrijeme suho i toplo. Najviše vozača na dva kotača stradava u travnju.

- Kod mladih vozača problem je što vole brzinu i adrenalin, a iskustva nemaju dovoljno. Najčešći uzroci najtežih nesreća su brzina mladih motociklista, nedovoljno iskustvo i često pretjecanje na punoj crti, vožnja bez kacige te vožnja tehnički neispravnih motocikala. Vozač na motociklu nije zaštićen kao vozač u automobilu, pa su češće fatalne ozljede motociklista i putnika na motociklima nego osoba u automobilima. Problem su i vozači automobila, koji ne vode dovoljno računa o vozačima mopeda i motocikala - kaže Jeđud.

- Vrlo često nastaju ozljede i drugih dijelova tijela, osobito prsnog koša prilikom udara u drugo vozilo ili u prepreke prilikom klizanja tijela, kod pada s motocikla. Kaciga štiti glavu, ali ne apsolutno. Motociklisti od opreme imaju i rukavice i odijela, koji ih štite od vremenskih uvijeta, ali i od lakših ozljeda kada tijelo klizi po kolniku. Odijela imaju protektore na laktovima i koljenima i štite od tercijarnih ozljeda pri klizanju tijela, kao i rukavice. No pri udaru u automobil zaštitno odijelo ne daje nikakvu zaštitu jer su sile koje djeluju na tijelo vozača motocikla velike. Ne moraju motociklisti uvijek biti krivi za nesreću, nego ih drugi sudionici ne vide i oduzmu im prednost jer ne procijene njihovu dovoljnu udaljenost, a motocikli imaju puno veće ubrzanje od automobila, puno brže razvijaju brzinu od 0 do 100 kilometara na sat nego automobili - zaključuje Jeđud.

Renata Suchy, glavna tajnica Hrvatskog motociklističkog saveza, savjetuje ljubiteljima motocikala koji vole brzu vožnju da se uključe u sport.

- Bavimo se time da ljude odvučemo s ceste i da se bave sportom. Bolje da se utrkuju na pisti nego na cesti. Svaka utrka je u kontroliranim uvjetima, a na cesti kontrole nema. Naše utrke najviše i posjećuju ljudi koji takvu vožnju vole, a imamo i treninge sigurne vožnje, kao i sportske, te pokušavamo kroz sport smanjiti stradavanja motociklista. Vožnja motora je vještina koja se stječe treningom. Postoji nekoliko problema koji dovode do najtežih stradavanja motociklista, a među njima je i previše gasa na cesti, ali i to što ih policajci ne kažnjavaju strože. Svima savjetujemo da odu u neke škole i u kontroliranim uvjetima i nauče nešto. Imamo klubove koji se ne bave samo sportom. Motociklizam je vještina koja se njeguje, vozite oprezno i pamet u glavu - kaže Renata Suchy. 

POTREBNA JE STALNA EDUKACIJA

Zdravko Bošnjak, predsjednik Motokluba Osijek, smatra da je ključan faktor u nesrećama s mladim motociklistima njihovo neiskustvo.

- U pitanju su prevelike brzine, neiskustvo, ali i slaba vidljivost motociklista. Ne možemo reći da su ceste loše, ali problem su i stupići uz ceste te zato tražimo da ograde budu bez njih. Mladi bi se trebali priključiti obučnim centrima, gdje sigurna vožnja dolazi do izražaja. Tu su i klubovi koji bi trebali biti pokretači u edukaciji koja pridonosi sigurnosti u prometu. Vjerujem da bi bilo znatno manje stradalih kada bi se više mladih uključilo u edukaciju - kaže Bošnjak.