Kamion se zabio u središnju ogradu na autocesti A3 kod Okučana
JVP Novska
30.10.2024., 06:00
STATISTIKA KOJA ZABRINJAVA

U prvih osam mjeseci na hrvatskim su autocestama smrtno stradale 23 osobe

Najviše osoba smrtno je stradalo na autocesti A3 Bregana -Lipovac - 13

U samo tri dana dogodile su se tri prometne nesreće u kojima su sudjelovali kamioni na autocesti A3 Bregana -Lipovac. U nesreći koja se dogodila nedaleko od odmorišta Bošnjaci vozač pri prevrtanju teretnjaka pukom srećom nije bio ozlijeđen. U nesreći nedaleko od odmorišta Novoselci bilo je ozlijeđenih, a u trećoj nesreći vozač kamiona stranih registracija smrtno je stradao između čvora Križ i odmorišta Novoselec.

Prema podacima iz Hrvatskih autocesta, u prvih osam mjeseci ove godine, na autocestama s ukupno dogodilo 2267 prometnih nesreća, 2016 s materijalnom štetom, 172 s lakše ozlijeđenim sudionicima, 63 s teško ozlijeđenim te 16 sa smrtno stradalim sudionicima. U tim prometnim nesrećama 408 osoba lakše je ili teže ozlijeđeno, a 23 osobe su smrtno stradale. Najviše prometnih nesreća dogodilo se na autocesti A3 Zagreb - Lipovac, i to 942. U tim je nesrećama 166 osoba ozlijeđeno, a 13 je smrtno stradalo. Na autocesti A1 u istih osam mjeseci ove godine dogodilo se 809 prometnih nesreća u kojima je 158 osoba lakše ili teže ozlijeđeno, a osam ih je smrtno stradalo. Po jedna osoba poginula je na autocestama A4 i A7.

Prema podacima iz Biltena o sigurnosti cestovnog prometa Ministarstva unutarnjih poslova, u 2023. godini na autocestama dogodilo se 2310 prometnih nesreća, 26 s poginulima, 474 s ozlijeđenima, a ostale s materijalnom štetom. U tim nesrećama smrtno je stradalo 38 osoba, 169 ozlijeđeno je teško, a 666 lakše.

Kamion se zabio u središnju ogradu na autocesti A3 kod Okučana
JVP Novska

Prije nekoliko godina Hrvatske autoceste s partnerima objavili su letak pod nazivom "Veliki voze odgovorno" kako bi osvijestili vozače da je jedina aktivnost koju trebaju poduzimati za upravljačem vozila - vožnja.

- Vozači teretnih vozila u prometu upravljaju vozilima najveće dopuštene mase, oni su profesionalci i od njih se očekuje najveća odgovornost u prometu. Svaka vaša aktivnost u kojoj fokus nije samo na vožnji povećava mogućnost prometne nesreće. Prosječno vrijeme potrebno za samo kratak pogled na mobitel je 1,3 sekunde, za to vrijeme vaše vozilo prevali više od 30 metara, odnosno dvostruku dužinu vašeg teretnog vozila, te može neprimjetno napustiti prometni trak za gotovo dva metra. Kad vozite veliko vozilo, budite veliki vozač - upozorili su iz HAC-a.

Nadalje, umoran vozač nije potpuno usredotočen na vožnju, a vrijeme reakcije i mogućnost procjene prometne situacije bitno su smanjeni. Kako bi vozili odgovorno i sigurno, trebaju se zaustaviti na propisanim mjestima i odmoriti se. Vozači teretnih vozila provode puno vremena za upravljačem i često dolazi do potrebe razbijanja monotonije. Telefoniranje bez "hands free" uređaja, pisanje poruka, korištenje društvenim mrežama i gledanje filmova tijekom vožnje odvraćaju vozačevu pozornost s vožnje i mogu dovesti do prometne nesreće. "Vozačko mjesto nije kauč. Ne piši poruke! Ne gledaj filmove! Ne lajkaj! Ne surfaj!" navodi se u letku. - Kako biste sigurno mogli zaustaviti vozilo i na vrijeme reagirati na situacije u prometu u svakom trenutku, potrebno je držati dovoljno dugačak razmak od vozila iza kojeg vozite. Ako vozite preblizu teretnog vozila ispred vas, to također ometa senzore sustava za upozoravanje vozača da teretno vozilo izlazi iz voznog traka, te vam smanjuje vidno polje, osobito na zaustavni trak gdje može biti parkirano vozilo u kvaru ili vozilo ophodnje autoceste. Poznato je da teretna vozila imaju veliki "mrtvi kut" retrovizora kojima vozač prati promet koji se odvija iza njega. Učestalom provjerom prometa preko retrovizora smanjuje se mogućnost prometnih nesreća. Sve što odvlači vozačevu pozornost utječe na sigurnu vožnju. Vaša odgovornost i budnost povećava sigurnost svih sudionika u prometu - upozoravaju Hrvatske autoceste i njihovi partneri hrvatski MUP, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te Sveučilište u Zagrebu, Fakultet prometnih znanosti.