Everything is fresh and clean. Cropped portrait of housecleaner in maid uniform holding pack of white towels. Employee brought everything customer ordered to his hotel room. SPREMAČICA SOBARICA SEZONA
FREEPIK
24.12.2024., 08:00
SINDIKATI NEZADOVOLJNI PLAĆAMA

Minimalac isti čistaču, kuharu i recepcionaru

Eduard Andrić: Turizmu prijeti opasnost rušenja kvalitete usluge jer će se sektor svesti na niskokvalificiranu radnu snagu

Na sastanku s predstavnicima Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) sredinom prosinca predstavnici Sindikata turizma i usluga Hrvatske (STUH) nisu postigli dogovor o linearnom povećanju plaća za tri platna razreda iz Kolektivnog ugovora ugostiteljstva, a koje bi pratilo porast minimalne zakonske plaće.

S obzirom na to da se minimalna plaća određuje svake godine, sindikati na kolektivnim pregovorima pregovaraju i minimalne osnovne plaće bez dodataka za sva četiri platna razreda po složenosti poslova iz Kolektivnog ugovora ugostiteljstva kako bi bile usklađene sa zakonskim minimalcem i kako bi se iznosi minimalca za sva ostala tri platna razreda povećali u približno proporcionalnom iznosu. Platni razredi složenosti poslova su jednostavni poslovi, primjerice čistača, za koje vrijedi propisana minimalna plaća, a tu su potom i razredi za koje se plaća pregovara, i to manje zahtjevni poslovi, primjerice sobarica, zahtjevni poslovi, primjerice kuhari ili recepcionari, i vrlo zahtjevni poslovi, kao što su kuhari specijalisti. U STUH-u navode kako su u HUP-u prvi put odbili slijediti dosadašnju praksu i sindikatima su izjavili kako ne mogu uskladiti minimalne osnovne plaće za drugi, treći i četvrti platni razred Kolektivnog ugovora s minimalnom propisanom plaćom koja će u 2025. iznositi 970 eura bruto. Time će i minimalac za prva tri platna razreda iznositi 970 eura bruto, a od nje će tek nešto viša biti ona za četvrti platni razred koja sada iznosi 980 eura. “Sve to nas zabrinjava jer ne vidimo perspektivu kvalitetnog i održivog turizma u budućnosti. Turizmu prijeti opasnost rušenja kvalitete usluge jer će se sektor svesti na nekvalificiranu ili niskokvalificiranu uvoznu radnu snagu”, kazao je Eduard Andrić, predsjednik STUH-a. “Ono što nam kao sindikatu preostaje su kolektivni pregovori na razini pojedinačnih društava u kojima su radnici organizirani u Sindikat turizma i usluga Hrvatske i na taj se način izboriti za veće plaće radnicima svih platnih razreda”, kazao je Andrić.

POSLODAVCI: PREGOVORI NAKON SEZONE

Iz Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) na naš upit o usklađivanju plaća odgovorili su kako su svjesni potrebe za povećanjem plaća, no pregovori sa sindikatima o usklađenju minimalnih plaća kroz granski kolektivni ugovor odgodit će se dok se ne vidi kako će se provesti pregovori sa sindikatima na razini pojedine kompanije. “Zbog ponovnog velikog administrativnog povećanja minimalne plaće i financijskih i operativnih prilagodbi koje ista zahtijeva tvrtke nisu u mogućnosti pratiti i dodatna linearna povećanja plaća kroz granski kolektivni ugovor. Stoga je naš stav da se pregovori o granskom kolektivnom ugovoru odgode do kraja glavne turističke sezone”, kažu u HUP-u.

Problem koji je u turističkoj branši stvorilo povećanje zakonskog minimalca, nije jedini. Plaće u turizmu su 20 posto niže od prosjeka u Hrvatskoj. Naprotiv, taj omjer se još i povećao, s obzirom na to da su prije nekih osam godina bile “samo” 15 posto niže od državnog prosjeka. Marina Cvitić, predsjednica Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije (SIKD), pojasnila je, pak, kako je jednim dijelom to zato što su se znatno povećale plaće u državnom sektoru, a dijelom i zato što je zaposleno jako puno pomoćne radne snage, i strane i domaće, kojoj su plaće u pravilu na minimalcu.

“Sada prema kolektivnom ugovoru ugostiteljstva imamo tri grupe poslova i s novim zakonskim izmjenama je ispalo da su sada svi na minimalnoj plaći”, pojasnila je Cvitić.

Upozorila je i na to da su lokalni, domaći radnici koji nisu na smještaju i prehrani kod poslodavca, u neravnopravnom položaju jer imaju ista primanja kao i radnici kojima poslodavac osigurava smještaj i hranu, a veće troškove. Osvrnula se i na kvalitetu usluge. Kaže kako su produktivnost i kvaliteta u opadanju, i to zato što se zapošljava nestručna radna snaga. Za to su, upozorava, krivi i sami poslodavci koji su se u vrijeme kada je educiranih radnika još i bilo na tržištu, djelatnika olako rješavali računajući kako će uvijek imati na raspolaganju dovoljno radne snage. Ali i Vlada, koja nije uspjela motivirati ljude da ostanu u svojoj zemlji. I sada se uvozi nestručna strana radna snaga suočena i s jezičnim barijerama.