Robotaksiji i vozila budućnosti u zakonu
Izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama pri kraju su javnog savjetovanja, a tiču se prije svega reguliranja prometa tzv. vozila bez vozača. Naime, sadašnjim zakonom propisano je da je vozač za upravljanja vozilom "dužan sjediti na vozačkom sjedalu i upravljati vozilom", osim u slučaju potpuno automatiziranog vozila. No kako aktualni zakon, osim navedene opaske, ne sadržava konkretne uvjete za testiranja sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila niti propisuje uvjete pod kojim takva vozila budućnosti mogu sudjelovati u prometu, potrebno ga je dopuniti.
Izmjenama će se definirati mogućnost da automatizirani automobili sigurno i vidljivo sudjeluju u prometu na domaćim cestama. Hitne izmjene zakona treba gledati i u kontekstu Vladine podrške projektu Mate Rimca i uvođenja famoznih robotaksija, koji bi se, prema najavama hvaljenog i osporavanog poduzetnika, na cestama trebali pojaviti do 2026. S obzirom na to da je Rimčev projekt financiran iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) Europske unije s čak 179,5 milijuna eura, jasno je da je MUP kao predlagatelj zakonskih izmjena pokrenuo korake intervenirajući u sadašnje regulative.
“Potpuno automatizirana vozila donose brojne prednosti koje mogu znatno utjecati na društvo, gospodarstvo i svakodnevni život, osobito glede sigurnosti u prometu na cestama. Naime, potpuno automatizirana vozila mogu smanjiti broj prometnih nesreća koje su posljedica ljudskih pogrešaka. Također, ta vozila mogu poboljšati mobilnost za ljude koji ne mogu voziti, kao što su starije i nemoćne osobe, osobe s invaliditetom ili osobe koje nemaju vozačku dozvolu. Predviđa se i smanjenje emisije štetnih plinova u atmosferu", navodi MUP.
Zakonodavnim dopunama propisalo bi se da takva vozila mogu prometovati isključivo u granicama odobrenog područja i da moraju biti vidljivo obilježena kako bi se mogla razlikovati od konvencionalnih prometala. Predlaže se da, ako automatizirano vozilo bude zatečeno izvan odobrenih granica, vlasnik može biti kažnjen do čak 132 tisuće eura, a u slučaju ponavljanja prekršaja predviđeno je i oduzimanje automobila. Novo vozilo morat će biti propisno označeno kao automatizirano, a u slučaju izigravanja te odredbe vlasnik bi mogao biti kažnjen s 5000 do 15 tisuća eura. Zakonodavac predlaže i zaštitne kazne u slučaju ugrožavanja slobodnog prometovanja novog vozila. Ako drugi sudionici u prometu ometaju automatizirano vozilo tako da je prisiljeno poduzeti nepotrebni i nepredviđeni manevar, koji inače ne bi izveo, riskirat će kazne od 1000 do 5000 eura. V.Vesić n