mobitel društvene mreže internet
PIXABAY
26.9.2024., 06:12
Djetinjstvo zaglavljeno u mreži

40 posto djece na društvenim mrežama bude više od tri sata dnevno

Provedeno je na uzorku od 2000 učenika, uz naglasak na navikama upotrebe interneta, videoigrama i mentalnom zdravlju

Predstavljeno istraživanje o navikama mladih na internetu pokazalo je da 40 posto djece tijekom radnog dana provodi na društvenim mrežama više od tri sata, a 62 posto tijekom vikenda, a 1,6 posto djece pokazuje simptome ovisnosti o društvenim mrežama.

To istraživanje dio je projekta "Alati za moderno doba" programa prevencije rizičnog ponašanja djece na internetu, koji provodi Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet (ERF) u suradnji s Hrvatskim telekomom. Istraživanje je provedeno na uzorku od dvije tisuće učenika sedmih i osmih razreda hrvatskih osnovnih škola iz 16 županija, a fokusiralo se na navike upotrebe interneta, igranje videoigara i mentalno zdravlje.

Dora Dodig Hundrić s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta istaknula je kako je istraživanjem mjereno i pretjerana upotreba društvenih mreža i videoigara (više od tri sata na dan), a dobiveni rezultati pokazali su kako se tijekom tjedna oko 40 posto učenika služi društvenim mrežama više od toga. Njih 28,5 posto njima se koristi 3 do 5 sati dnevno, a 11,7 posto više od pet sati dnevno. Oko 11 posto ih pretjerano igra videoigre tijekom radnog tjedna. Vikendom se dužina provođenja vremena na digitalnim platformama, očekivano, povećava. "Tako 62,3 posto učenika na društvenim mrežama boravi više od tri sata dnevno, 34,8 posto 3 do 5 sati, a 27,5 posto više od pet sati. Njih 30 posto igra videoigre više od tri sata na dan, 18,3 posto tri do pet sati, a 12,8 posto čak više od pet sati. Istraživanje je pokazalo i da simptomi ovisnosti o društvenim mrežama postoje kod 1,6 posto djece, a o videoigrama kod njih 3 posto. "To znači da im je je psihosocijalno funkcioniranje ozbiljno narušeno", rekla je Dodig Hundrić. Kako je dodala, istraživanje je pokazalo i da učenici s lošijim školskim uspjehom provode više vremena na društvenim mrežama ili pak u igranju videoigrica (5 i više sati dnevno).

POVEZIVANJE I BOLJE RASPOLOŽENJE

Kad je riječ o razlozima upotrebe interneta, pokazalo se da je djeci glavni motiv povezivanje s drugima i popravak raspoloženja, no učenici ipak u većoj mjeri procjenjuju da kvalitetnije odnose mogu uspostaviti u realnom okruženju u usporedbi s virtualnim. “Program je kroz 12 tjedana primjene radionica u osnovnim školama rezultirao odgovornijim online-ponašanjem učenika, te je 50 posto učenika koji se pretjerano koriste društvenim mrežama i videoigrama nakon završetka Programa smanjilo njihovu upotrebu”, rečeno je.

Istraživanje je također obuhvatilo zastupljenost aktualnih emocionalnih problema u djece, a koji mogu biti uzrok i posljedica pretjerane upotrebe digitalnih tehnologija. Trenutačno oko 7 posto učenika doživljava ozbiljne ili ekstremno ozbiljne simptome tjeskobe, depresivnosti i stresa, što su zabrinjavajući rezultati, jer to djecu čini ranjivijima i u virtualnom okruženju te upućuje na nužnost daljnjeg preventivnog djelovanja.

“Među ispitanicima nema razlika u upotrebi interneta i rizičnim ponašanjima s obzirom na veličinu mjesta iz kojih djeca dolaze, te ova problematika podjednako pogađa djecu iz svih sredina”, istaknula je Dora Dodig Hundić. Prema njezinim riječima, djevojke se nešto intenzivnije koriste društvenim mrežama, a mladići pak nešto češće igraju videoigre.