04.06.2018., Porec - Share Istria 2018 Zapocela je jos jedna Share Istria avantura koja u Istru dovodi popularne svjetske blogere, fotografe i putopisce. Travel influenceri imat ce priliku kusati nove okuse divne istarske gastronomije, prosetati se krajolicima koji svojom ljepotom oduzimaju dah, a prije svega upoznati ljude i tradiciju.Share Istria traje osam tjedana, od 25. travnja pa do 19. lipnja i svaki tjedan u Istri boravi cetiri influencera. U Istri trenutno boraveYuya Matsuo (Japan)Kristin Wong (SAD)Casey Chan (SAD)Photo: Dusko Marusic/Pixsell
04.06.2018., Porec - Share Istria 2018
Zapocela je jos jedna Share Istria avantura koja u Istru dovodi popularne svjetske blogere, fotografe i putopisce.
Travel influenceri imat ce priliku kusati nove okuse divne istarske gastronomije, prosetati se krajolicima koji svojom ljepotom oduzimaju dah, a prije svega upoznati ljude i tradiciju.
Share Istria traje osam tjedana, od 25. travnja pa do 19. lipnja i svaki tjedan u Istri boravi cetiri influencera. U Istri trenutno borave
Yuya Matsuo (Japan)
Kristin Wong (SAD)
Casey Chan (SAD)
Photo: Dusko Marusic/Pixsell
PIXSELL
6.9.2020., 19:18
INFLUENCERI: KOLIKO ZARADE U HRVATSKOJ
Najveći odlično zarađuju, aostali dobiju ručak ili kremu
Mladića iz Slavonskog Broda, poznatog kao BloodMaster, prati gotovo milijun klinaca

I oni koji nisu znali za Doris Stanković, sada znaju. Doris je ovih dana postala personalizacija svih navodno "džabalebaroških" influencera, iako ona, prema instagramskim mjerilima, baš i nema previše pratitelja, samo nekih 78 tisuća. To je beznačajan broj, ako znamo da primjerice zagrebačka make up artistica Jeleni Perić, koja što zbog talenta za šminkanje, što zbog atraktivnog izgleda, prati nevjerojatnih milijun sljedbenika. Istina, naša Doris s početka priče znatno je jača na YouTubeu i TikToku, koji većina starijih od 22 još nije niti instalirala, a kamoli da znaju što se tamo događa. Iako je Doris Stanković ovih dana zaključala svoj profil na Instagramu od javnih pogleda i javno priznala da joj je proteklog tjedna sugerirano "da se ubije", činjenica je da je dobila nevjerojatnu reklamu, ali ne samo ona, nego i cijela hrpa influencera, ali i ostalih javnih osoba, jer su odjednom svi imali nešto za reći o navodno lakom kruhu umišljenih veličina.

Karizma i talent

No, svi oni koji su ikada pokušali biti influenceri i zarađivati od objave svojih videa ili fotografija, znaju da to nije baš tako lako. Naime, samo da bi ste došli do nekoliko tisuća pratitelja treba vam prije svega, kao i za bilo koji estradni posao, karizma i talent. To znači da morate biti itekako zanimljivi i atraktivni, ili sadržajem koji nudite ili načinom na koji ga prezentirate. Najbolji primjer za to danas je najpopularniji hrvatski YouTube gamer poznat pod imenom BloodMaster. Ovaj mladić iz Slavonskog Broda već godinama iz svoje momačke sobe snima tutoriale o igranju različitih igrica, a njegov profil drugi je u Hrvatskoj prema broju pretplatnika te ima više od 250 tisuća pregleda u danu. On je trenutačno na listi svih youtubera na svijetu među prvih 11 tisuća i ima 990 tisuća pretplatnika, a san svakog osnovnoškolca od Dubrovnika do Iloka vjerojatno je da postane youtuber ovih dimenzija i živi od igranja igrica. No, pogledate li jedan njegov video i uradak nekoga tko također pokušava raditi isto, vidjet ćete odmah u čemu je razlika. BloodMaster je šoumen koji svoj posao radi na zabavan i poseban način, ili bismo mogli reći da igra igrice kao što Jamie Oliver kuha. Zarađuje li od ovoga što radi? Itekako, osim sada već brojnih sponzora koji se otimaju da budu dio njegove objave, tu je i novac od samog YouTubea. Je li ovaj posao lagan? Usporedimo li ga s kopanjem u rudniku - zasigurno jest. No, riječ je o čovjeku koji u svaku emisiju ulazi vrhunski pripremljen i svojim gledateljima pruža vrhunsku zabavu. Jedina razlika između njega i nekoga tko svoj kruh zarađuje na težak način, jest taj što Viktor, ili BloodMaster, uživa u onome što radi. Koliki je njegov "influence", ili utjecaj, na dječurliju koja ga gleda? Golem! I toga su svjesni svi, od proizvođača čipsa do proizvođača videoigara.

Cijela polemika oko Doris nastala je kada se shvatilo da je tražila besplatan ručak, no ona je ponudila plaćanje u obliku marketinške objave. Druga je stvar što su u porečkom restoranu to procijenili uvredom te odlučili ponuditelja izvrijeđati. Neiskusna Doris, sa svojih 20 godina pomislila je "urbi et orbi" objaviti kako porečki restoran ne shvaća novo vrijeme i poniziti ih na isti način kao i što su oni nju. No, zaboravila je da velik broj ljudi radi posao koji ne voli, a za to su još i malo plaćeni, pa im ideja da netko radi nešto što voli, uživa, i pri tome još bude i plaćen, nikako nije sjela te je izazvala jal cijelog puka, a navukla ga je ne samo na sebe, nego na cjelokupnu influencersku zajednicu.

No, činjenica je da su influenceri danas itekako utjecajni, jer mlada populacija više uopće ne gleda televiziju, a mrski su im čak i portali. Oni svoje izvore informacija izabiru u skladu sa svojim životnim afinitetima isključivo na društvenim mrežama. Tako na YouTubeu možete pratiti domaćice koje su od svog talenta za kuhanje napravile veliki posao, vozača koji snima objave dok vozi kamiončinu po bespućima SAD-a, ili grupicu koja po uzoru na nekadašnju Malnarovu Noćnu moru, snima dogodovštine iz kvartovskog birca. Publika na Instagramu bira samo one koji zadovoljavaju njihove estetske i vizualne standarde, a na TikToku lude videoobjave. Sve ostalo izvan toga svijeta za njih ne postoji. Zato, ako je jedan od njihovih omiljenih profila ručao u nekom porečkom restoranu i snimio atraktivne slike, upravo će to raditi i oni. No, većina starijih od 40 godina to još ne razumiju. Mediji se mijenjaju stalno i već sljedećeg mjeseca izići će neki novi TikTok, a objava na njemu ne smije trajati duže od deset sekundi, jer je sve duže dosadno. Velike korporacije to znaju, pa su tijekom "lockdowna" odlučile uložiti još više u influencere. Logika je bila jasna. Kada nitko nikuda ne može, prikovanost uz mrežu bit će još i veća, i jedini prozor bit će onaj u svijet influencera. Pitanje svih pitanja je koliko hrvatski influenceri stvarno zarađuju. Ella Dvornik, koja je jedna od najjačih hrvatskih blogerica, u intervjuu za Glas Slavonije prije nekoliko godina, priznala je da to može biti i pola milijuna kuna godišnje, ali uz jako mnogo rada. "Ako godinu dana radim s četiri brenda, za promociju svakoga jako influencersko ime može tražiti deset tisuća kuna mjesečno. To znači da će ukupno zaraditi 40 tisuća kuna mjesečno. Ako to prevedemo u godišnju računicu, zarada se penje do gotovo pola milijuna kuna bruto. Ova računica vrijedi ako za svaki od brendova mjesečno napravi četiri posta, što je ukupno, na mjesečnoj bazi, 16 promotivnih postova. To znači da ja 192 dana u godini objavljujem promotivne postove, što znači da svaki drugi dan imam jedan sponzorski post. No, osim tih postova moraš prezentirati sebe kao osobu, moraš biti svoj, moraš biti individualan i zanimljiv, jer ako ti fejkaš, ljudi to odmah skuže. Biti influencer, ili bloger, ne znači samo sjediti na instagramu ili fejsu i objavljivati gluposti. Ljudima koji vas prate morate dati nešto zauzvrat", tvrdi Ella.

Frustracije

Cijelu situaciju s Doris Stanković ovih je dana komentirala i jedna od najpoznatijih osječkih influencerica Ljupka Tanevska, koja je osječku adresu zamijenila zagrebačkom, a od vremena kada je počela s blogom pod nazivom "Guerillagirl", do danas došla je do 24 tisuće pratitelja. "Svi smo nekada imali 19 godina i mislili da smo popili svu pamet svijeta. Živimo u demokraciji. Slučajno se bavim sličnim 'poslom', kao dotična djevojka koji mi pomaže da si financiram svoje projekte. Školovana sam, nisam neinteligentna, kreativna sam. Smatram da je moje, Matanićevo, pravo restorana i te influencerice da na svom vlastitom internetskom prostoru objavljujemo i radimo što želimo. Naši osvrti govore o nama samima, o našim frustracijama, stanju našeg mentala i naše duše. Govore o nama. Jer ono što nas toliko intrigira da se spuštamo na razinu 'cirkusa' i bavljenja istim, govori upravo o nama. Meni se ne sviđaju filmovi redatelja koji ju je izvrijeđao, niti mi se sviđa stil i način rada te influencerice, niti idem u Poreč, niti ću jesti u tom restoranu. Previše se bavimo drugima, premalo sobom", komentirala je Ljupka. n