snimio zdenko puić
Zbog epidemije koronavirusa letova u travnju, na svim redovitim domaćim i stranim linijama, iz osječke Zračne luke nije bilo, a tako će, najvjerojatnije, biti i u svibnju. U normalnim uvjetima to bi značilo 13 redovitih tjednih letova, odnosno 10 tjednih rotacija s Trade Airom, dvije s Croatia Airlinesom i jednu s Eurowingsom.
Povremeni letovi
Ovako, sve je to do daljnjega otkazano. Iako se službeno domaći zračni prijevoz vraća od 11. svibnja, riječ je samo o linijama Croatia Airlinesa iz Zagreba u Split i Dubrovnik. Sve domaće zračne luke očekuju postupno vraćanje i aktiviranje i ostalih linija, što se već neko vrijeme i službeno najavljuje."Možda se kod nas vrate linije na kojima je operirao Trade Air već od 18. svibnja, ali tu potvrdu još nemamo. Vjerojatnije je da će oni s operacijama nastaviti u lipnju i tada bi nam se trebale vratiti linije Croatia Airlinesa iz Splita u Osijek i natrag i iz Dubrovnika u Osijek i natrag. Očekujemo i povratak linije za Stuttgart s Euoruwingom, koji je otkazan za travanj i svibanj. Naime, karte za lipanj su u prodaji, tako da se nadamo da će sve biti u redu. S obzirom na popunjenost, niskobudžetne (low cost) kompanije mogu i drukčije odlučiti i određivati ritam svoga rada", kaže direktor Zračne luke Osijek Davor Forgić.
No povremenih letova u Zračnoj luci ipak ima, a radi se o komercijalnim letovima kao što je bio ambulantni let kojim je u ponedjeljak (4. svibnja) jedna osoba iz Osijeka prevezena u Zuerich. Osim toga, i Air Pannonia je u ovo vrijeme bez redovitih linija odradila nekoliko komercijalnih letova iz osječke zračne luke. Međutim, iako operativnog posla u Zračnoj luci Osijek nema, ili je smanjen na minimum, administrativnog ima jako puno jer kriza zapravo zahtijeva izradu kriznih planova, koje sustavno treba redefinirati. Osim toga, treba se pripremiti za vrijeme koje dolazi i prilagoditi uvjetima koji će biti postavljeni pred sve zračne luke u svijetu.
"U četvrtak sudjelujemo na jednom webinaru s temom funkcioniranja u vrijeme epidemije COVID-19, jer je u tijeku donošenje pravila kako će putnici i pod kojim uvjetima smjeti ući u zrakoplov. Tek se sada definiraju te stvari. Trenutno znamo da se moraju poštovati mjere razmaka od dva metra, međutim, kada bi se to poštovalo u avionu, njegova bi popunjenost bila manja za dvije trećine putničkih mjesta. A to avioprijevoznicima nikako ne odgovara jer tako ne bi mogli podmiriti svoje troškove", kaže Forgić.
Prema onome što se sada kalkulira i što je dostupno javnosti, čini se da će te mjere biti vrlo rigorozne i aviokompanijama gotovo neisplative. Govori se, naime, da bi svi putnici u zračne luke trebali dolaziti s maskama preko lica i rukavicama, mjerila bi se temperatura na ulasku u avion i tek ako se potvrdi da putnik nema povišenu temperaturu, mogao bi ući. Ako se pak u avionu pokaže da putnik ima temperaturu, koja bi se također mjerila i tijekom leta, premjestilo bi ga se u zadnje redove, koji bi prema pravilima morali biti prazni upravo za takve slučajeve, i eventualno izoliralo od ostalih putnika. I u zračnoj luci odredišta prema njima bi se postupalo prema pravilima mjera zaštite od širenja koronavirusa. To je sve vrlo komplicirano i avioprijevoz će se svesti samo na onaj najnužniji dio, i to uglavnom komercijalnog tipa.