Razvikane je Amerikance posramio “mali” Francuz
PIXSELL
4.9.2025., 10:20
FILMSKI FESTIVAL U VENECIJI

Razvikane je Amerikance posramio “mali” Francuz

Jarmusch i Van Sant pohvaljeni, Bigelow razočarala, a Ozon oduševio

Glavnim programom sredine 82. Mostre dominirali su američki filmaši. Njujorški indie redatelj platinaste grive Jim Jarmusch ("Izvan zakona", "Mrtav čovjek", "Kava i cigarete") posljednja je dva desetljeća pomalo otupio svoju autorsku oštricu, no i dalje svakih nekoliko godina uspijeva izbaciti solidna ostvarenja, kakvo je i posljednje "Father Mother Sister Brother" ("Otac Majka Sestra Brat"), koji je možda i najdirljiviji u njegovoj karijeri.

Triptih o obiteljskim odnosima u mnogočemu je tipičan đarmušovski - epizodni koncept, obični ljudi, ali neobični likovi, deadpan humor, slow cinema pristup, minimalistička režija - no istovremeno pokazuje i zrelijeg, emotivnijeg i senzibilnijeg filmaša, što možda i ne bi trebalo čuditi s obzirom na to da je Jarmusch zagazio u osmo desetljeće života. Tri nepovezane priče o otuđenim odnosima roditelja i njihove odrasle djece osciliraju u svojoj kvaliteti, ali i takva neujednačena fragmentirana naracija ostavlja dobar ukupan dojam. Najuspjelija je prva priča u kojoj brat i sestra (Adam Driver, Mayim Bialik) u provinciji američke Nove Engleske posjećuju svog izhlapljenog i osiromašenog oca (Tom Waits) s duhovitim finalnim obratom. Slijedi je središnji segment o uspješnoj i mehanički hladnoj engleskoj književnici (Charlotte Rampling) i njezine dvije kćeri (Cate Blanchett, Vicky Krieps) koje su se preselile u Dublin kako bi bile bliže svojoj majci, a onda se viđaju jednom godišnje na kratkom popodnevnom čaju. Treća i najmanje zanimljiva priča smještena je u Pariz i prati brata i sestru koji se u stanu u kojem su odrasli prisjećaju svojih roditelja koji su poginuli u avionskoj nesreći.

Australian actress Cate Blanchett and American director and screenwriter Jim Jarmusch at the 82 Venice International Film Festival 2025. Father Mother Sister Brother Photocall. Venice (Italy), August 31th, 2025 (Photo by Marilla Sicilia/Mondadori Portfolio/Sipa USA) Photo: Mondadori Portfolio/SIPA USA

Cate Blanchett

PIXSELL

Biografska sportska drama "The Smashing Machine" ("Razbijač"), koju potpisuje Benny Safdie ("Uncut Gems"), priča je o američkom MMA borcu Marku Kerru, koji se smatra jednim od pionira tog borilačkog sporta koji je stvorio danas globalno popularni UFC. Film prati Kerrov put od nepobjedivog borca u ringu preko ovisnosti o lijekovima do brodoloma u privatnom životu, a s mnogo štofa ga tumači Dwayne "The Rock" Johnson, kojemu je ovo prva dramska uloga i potencijalno oskarovska nominacija. Prizori borbi energično su režirani, baš kao i njihov pandan žestokih kućnih svađa Kerra i partnerice mu, koju sjajno tumači Emily Blunt, no cjelina pati od konvencionalne naracije i mehaničkog nizanja životnih situacija. Iako je redateljev fokus na osobnim demonima i ljudskoj ranjivosti, a ne sportu i karijeri, filmu nedostaje prave emotivne dubine, pa sve skupa ostavlja dojam na brzinu napisane štreberske zadaćnice koja nam ne otkriva zašto su Kerrova karijera i život zaslužili filmsku adaptaciju.

Gus Van Sant, koji je u Veneciji primio i nagradu za autorski pečat svjetskog kinematografiji, ostavio je sjajan dojam svojim posljednjim filmom "Dead Man's Wire" ("Žica mrtvaca") snimljenim prema istinitom događaju iz 1977. o muškarcu koji svog bankovnog kreditora uzima za taoca. Vizualno pitoreskne 1970-e, dramski napeta trilerska komorna atmosfera i stvarni kriminalni događaj s političkom društvenom pozadinom u sjećanje prizivaju "Pasje poslijepodne" Sidneya Lumeta, pa možda i nije slučajno da manju ulogu u Van Santovu filmu tumači Al Pacino. Spartanska režija, sirovi naturalizam, sjajne uloge, doziran ciničan humor i koloritan soundtrack hitova 1970-ih savršeno su izbalansirani elementi spojeni u odličan film. Van Sant još jednom pokazuje ljubav prema ljudima s ruba pretvarajući ih u (anti)junake, a film je i pljuska ideji američkog sna koji često postaje noćna mora na javi.

Colman Domingo, Gus Van Sant82nd Venice Film FestivalRed carpet of the movie -Dead man?s wire-Palazzo del Cinema - Venice Lido, Italy2nd September 2025?SGPItaliaid 133373_098* Not Exclusive Photo: SGP/SIPA USA

Colman Domingo, Gus Van Sant

PIXSELL

Za razliku od Van Santa američka filmašica Kathryn Bigelow razočarala je svojim političko-vojnim trilerom "A House of Dynamite" ("Barutana") o fiktivnom nuklearnom napadu na američko tlo. Ono što je mogla biti napeta tjeskobna triler-drama o sudnjem danu pretvorila se u generički i repetitivni zaplet kojem ni "trik" s rašomonskim konceptom naracije iz perspektive triju različitih likova nimalo ne pomaže. Redateljica nas frenetičnom režijom komornih prizora kamerom iz ruke zasipa vojno-tehničkim pojmovima garniranim zašećerenim obiteljskim dijalozima ostavljajući tek dojam ambiciozne televizijske estetike. Što i ne čudi znamo li da je riječ o filmu u Netflixovoj produkciji, u kojoj je najsvjetlija točka glumački ansambl u kojem se ističu Idris Elba i Rebecca Ferguson.

Sve te razvikane američke naslove posramio je “mali” francuski film koji će bez sumnje biti među glavnim kandidatima za nagrade. Ekranizacija Camusova egzistencijalističkog klasika “Stranac” ozbiljan je izazov za svakog filmaša, a Francois Ozon odradio je to na impresivan način režiravši jedan od svojih najboljih filmova. Priča o mladom francuskom činovniku u Alžiru koji bez povoda ubija njemu nepoznata Arapina karakterni je studij čovjeka bez duše, emocionalnog invalida lijepoga lica i ispraznoga bića koji gotovo autističnom ravnodušnoću promatra svijet oko sebe pun “licemjernih ljudi čiji su životi redom isti”. Predivna crno-bijela fotografija gotovo magične estetike filmu daje elegantan izgled, što uz spoj spartanske režije i više teatralne nego filmske glume uvjerljivo i hladno reflektira nihilističku prirodu glavnog lika i njegovu otuđenost i usamljenost u svijetu kojemu ne pripada.