Zagreb, 28.01.2025 (kultura) - projekcija filma Covjek koji nije mogao sutjeti na VERN-u, na slikama Nebojsa Slijepcevic, Silvio Mumelas, Katarina Prpic.foto Davor Kovacevickultura

Silvio Mumelaš, Katarina Prpić i Nebojša Slijepčević

Davor Kovačević
28.1.2025., 17:15
SVEUČILIŠTE VERN: PROJEKCIJA I PANEL-RASPRAVA

Slijepčević dočekao nominaciju za Oscara uz punjene paprike

Život jednostavno, kako reče Slijepčević, ne funkcionira po principu superjunaka koje nam nudi Hollywood

Na Sveučilištu VERN u utorak je održana posve posebna filmska projekcija i panel-rasprava. S jedne strane studenti, njih puna dvorana, a s druge Nebojša Slijepčević, redatelj filma "Čovjek koji nije mogao šutjeti", baš kao i producentica filma Katarina Prpić te glumac Silvio Mumelaš, uz moderatora Boška Piculu.

Veliki tremaš

I ne iznenađuje da je hrvatski film nominiran za Oscara, laureat Cannesa, dobitnik najveće europske filmske nagrade, privukao toliku pozornost. A ne iznenađuje ni da je Slijepčević, uz sve adrese koje je valjalo i valja obići ne bi li film pogledalo što više članova Akademije koji o Oscarima odlučuju, našao vremena i za studente VERN-a. Slijepčević, naime, predaje Dokumentarni film na diplomskom studiju Filmska i TV režija i produkcije na Sveučilištu VERN. Ona koja ga je prije koju godinu "privela" katedri je pročelnica Umjetničkih studija na VERN-u Ozana Ramljak, a "privela" ga je, kako nam reče prije projekcije, u želji da izvrstan dokumentarist prenese znanja studentima. Povukla je pročelnica sjajan potez, jer izvrstan dokumentarist Slijepčević je i sjajan redatelj igranih formi. Njegov "Čovjek koji nije mogao šutjeti" gledao se u utorak na VERN-u šutke. A onda je slijedio velik, dugotrajan pljesak i zanimljiv panel, koji je Picula otvorio duhovitim i intrigantnim pitanjem: "Ne sjećam se, a pratim Oscare desetak godina, da je itko dočekao nominacije uz punjene paprike!"

Davor Kovačević

- Iskreno, ja sam veliki tremaš. Bio je jedan zahtjev američke Akademije da se snimamo dok čekamo nominacije, ali odbio sam to. Ja to ne mogu. Moj način nošenje s takvim situacijama jest taj da s prijateljima odem na ručak i ugasim mobitel. Ali netko ga je ispod stola imao, u 14.33 uključio je mobitel i slikao me preko paprika – objasnio je Slijepčević onu fotografiju uz tanjur punjenih paprika uz koji je dočekao sjajnu vijest.

Istaknuo je Slijepčević, između ostaloga, i kako je ovaj film lijep primjer dobre suradnje svih sektora, od produkcije nadalje. Uostalom, ideja da se radi film o Tomi Buzovu, čovjeku koji nije mogao šutjeti, i krenula je od producentske kuće "Antitalent", i to nakon što su Katarina Prpić i Danijel Pek pročitali kolumnu Borisa Dežulovića o Buzovu.

- Odmah nam je bilo jasno da je to snažna priča, bez obzira na to je li u formi teksta ili filma, jer se radi o herojskom čini koji se ne može zanemariti bez obzira na nacionalnost, bez obzira o kojoj se lokaciji radi – istaknula je Prpić.

Da Slijepčević bude njihov izbor za redatelja "kriv" je, kazala je Prpić, njegov dokumentarac "Srbenka". Da pak koncept filma bude taj da u prvom planu nije lik Toma Buzova, nego lik onog koji šuti, ako ne i lik svih nas koji u pravilu šutimo, Slijepčević je, kako reče, odlučio dosta rano.

Davor Kovačević

Rukama i nogama

- Otpočetka je ideja bila baviti se ljudima koji nisu reagirali. Jer nije u igri samo herojstvo Tome Buzova nego i njegova usamljenost. On je bio jedini. Zato u njegovim Kaštelima i stoji spomen-pločica na kojoj piše: "Čovjeku koji nije mogao šutjeti, jednom od tisuću" – istaknuo je Slijepčević.

Život jednostavno, kako reče Slijepčević, ne funkcionira po principu superjunaka koje nam nudi Hollywood, u životu ti usamljeni junaci ne da nisu svemogući, nego zbog junaštva gube glavu.

- Činilo mi se poštenije pričati o nama koji šutimo – jednostavno će, s pravom, Slijepčević.

A Silvije Mumelaš onaj je koji je besprijekorno odglumio strah. I dok je Gorana Bogdana Slijepčević u startu imao na umu, Mumelaša je našao preko svojevrsnog javnog poziva. Jedino je on snimio kratku scenu tako da Slijepčević ne vidi tu glumca, već čovjeka koji umire od straha. "Kako se glumi strah", pitao je Picula. Ne zna ni Mumelaš, ali zna da je sve odigrao rukama i nogama, da je sva tenzija bila dolje, taman da se na ekranu ne vidi.

A što čeka film već danas, sutra? U srijedu se čekaju nominacije za francusku filmsku nacionalnu nagradu Cesare, a do dodjele Oscara na članovima Američke filmske akademije je da film i pogledaju. Prpić vjeruje da će u konačnici presudan biti dojam što ga film na članove Akademije ostavi. Taj je dojam za sada i svuda sjajan, baš kao što je bio i u utorak na VERN-u.