Roya kvartet praizveo hommage M. Kelemenu Günthera Zechbergera
Nisam ga osobno poznavao, ali razmjenjivali smo pisma. Mislim da je doista velik skladatelj, rekao je Zechberger
Dio bogatog i raznovrsnog programa 30. međunarodnoga glazbenog festivala Dani Milka Kelemena bio je i koncert slovenskoga Roya kvarteta, koji se pripremao već nekoliko godina, a održan je u dvorani Hrvatskoga doma. Riječ je o jedinstvenoj glazbenoj skupini jer je čine četiri saksofonistice, što nije često u glazbenom svijetu.
Autor u publici
Premda je kvartet osnovan u Ljubljani i ondje se održavaju probe, njegove članice, akademski obrazovane saksofonistice i iskusne glazbenice, ističu da je to međunarodni kvartet. Čine ga Petra Horvat (sopran-saksofon) iz Varaždina i Jovanka Joka (bariton-saksofon) iz Pule, Weronika Partyka (alt-saksofon) iz Šćećina u Poljskoj i Betka Bizjak Kotnik (tenor-saksofon) iz Dravograda u Sloveniji. U vrijeme osnivanja sastava sve su bile zaposlene u ljubljanskim školama, a povezala ih je ljubav prema glazbi. Danas Petra Horvat živi u okolici Varaždina, Betka u Markovu nedaleko od Kamnika, a Weronika i Jovanka u Ljubljani.
Upravo s obzirom na sastav kvarteta prva na programu koji su četiri ljubiteljice saksofona i komornog muziciranja izvele u Slatini bila je skladba iz 2018. "Wilde Rose" Margarete Ferek Petrić, hrvatske skladateljice koja živi u Beču. Skladba je pisana na temelju hrvatske narodne pjesme iz Međimurja "Ružica sem bila", a obrađena je u modernom slogu, pa se do sredine ne prepoznaje o kojoj je pjesmi riječ.
Cijeneći manifestaciju na kojoj su nastupile i skladatelja kojem je posvećena, članice Roya kvarteta praizvele su hommage Milku Kelemenu, skladbu pod nazivom "Što se ne ne smije desiti", s dvostrukom negacijom, što znači da će se svakako "desiti". To je ulomak djela koje je 2023. skladao austrijski skladatelj Günther Zechberger, autor glazbe za soloinstrumente, komorne glazbe, zborskih i orkestralnih djela, koji je 1984. osnovao Tirolski ansambl za novu glazbu. Autor je iz Insbrucka doputovao u Slatinu kako bi nazočio praizvedbi svoje skladbe. Suradnja Petre Horvat i skladatelja Zechbergera počela je prije 15 godina s projektom "Drava – putujući zvuk", u sklopu kojega su hrvatski, slovenski i austrijski glazbenici, uz ostale, izvodili skladbe Milka Kelemena i improvizirane dijelove njegovih skladbi u Dravogradu, Ptuju, Koprivnici, Varaždinu i Osijeku.
– Bila mi je čast napisati hommage Milku Kelemenu. Nisam ga osobno poznavao, ali razmjenjivali smo pisma. Mislim da je doista velik skladatelj. Sjećam se jedne njegove osobine: kad god smo od njega očekivali nešto, to se nije pojavljivalo, a dolazilo je nešto drugo, što nismo očekivali. To je velika kvaliteta. Kad sam ga molio da mi pošalje neke kompozicije za projekt "Drava – putujući zvuk", poslao mi je solo za violinu i solo za flautu. Napisao mi je: Dragi prijatelju, možeš s ove dvije kompozicije učiniti što želiš, možeš ih urediti za neki drugi instrument, možeš napraviti improvizacije, učini što želiš. To je izvrsno, to je priča o Milku Kelemenu – rekao nam je austrijski skladatelj, iznimno zadovoljan praizvedbom svoje kompozicije, pohvalivši izvedbe svih članica Roya kvarteta.
Obljetnica
Na programu njihova koncerta u Slatini bile su još skladbe "Saxophonquartett" iz 2023. godine suvremenog austrijskog skladatelja iz Graza Klausa Dorfeggera, "Im Garten deiner Liebe" iz 2002. Berislava Šipuša i "Quadrum" iz 2020. slovenske skladateljice i aktivne ambasadorice suvremene glazbe Nine Šenk, koja je 2017. dobila nagradu Prešernove zaklade, a dvije godine poslije kao najmlađa osoba u povijesti primljena je među izvanredne članove Slovenske akademije znanosti i umjetnosti. Skladbu "Quadrum" članice Roya kvarteta izvele su raspoređene na četiri najudaljenija mjesta u dvorani, jer autorica Šenk nije željela frontalni pristup publici, nego je htjela da glazbenice budu oko publike i da zvuk "obgrli" slušatelje.
Članice Roya kvarteta upravo obilježavaju desetu obljetnicu postojanja, a u tom vremenu održale su brojne samostalne nastupe na koncertima i festivalima u Francuskoj, Hrvatskoj, Mađarskoj, Poljskoj, Sloveniji i Srbiji.
– Meni je bitno i drago što smo dio ovoga festivala jer u Hrvatskoj, osim ovog, ne postoji puno festivala koji imaju fokus na modernoj glazbi i posvećuju se toj kulturnoj baštini, onome što je aktualno i što će ostati sljedećim generacijama. Zato je naš program bio izrazito moderan, pa ako to publici bude nekad i teže, vjerujem da se isplati, jer tu se naša publika i gradi i usmjerava. Izveli smo djela skladatelja koji su priznati u svijetu i drago mi je što su bili dio ovog festivala – rekla nam je Petra Horvat.
Članice kvarteta upitali smo što znači ime Roya i kako je nastalo. Kad su odlučile dati ime sastavu, svaka od njih rekla je jedno slovo i nastala je riječ koja će ih obilježiti. Roya na perzijskom znači vizija, ali kažu da se nisu nazvale prema prijevodu riječi vizija na perzijski, to je samo zanimljiva slučajnost.