Generacija Z u celibatu, a drugi traže partnere na tečajevima šivanja
Studija je otkrila da je 52 posto online partnera reklo da je naišlo na nekoga za koga je mislilo da ih pokušava prevariti
U svibnju je aplikacija za spojeve Bumble, pokrenuta kao feministički Tinder 2014., lansirala ono što je nazvala reklamnom kampanjom protiv celibata. Prikazivala je ženu koja pokušava "odustati od dejtanja" i postati časna sestra – samo kako bi otkrila da žudi za samostanskim vrtlarom.
Povratna reakcija na "bumble fumble" bila je brza, piše The Guardian. Lainey Molnar, influencerica na Instagramu koja se zauzima za celibat, rekla je da tvrtka "proziva žene koje odbijaju sudjelovati u kulturi veza".
- Čini se da su ženske granice naše tjelesne autonomije toliko prjeteće cijelom konceptu spojeva da moraju postaviti jumbo plakate da nas zaustave - rekla je.
Pale dionice
Oglasi su ukinuti i tvrtka se ispričala. No epizoda je upozorila na dublji problem: aplikacije za spojeve – društveni mediji čiji je biznis trebao poboljšati ili čak zamijeniti sve vrste osobnih ljudskih interakcija – u krizi su.
Dionice Bumblea ovog su mjeseca pale za 30 % nakon lošeg izvješća o zaradi. Match Group, vlasnik Tindera, Match.coma, OkCupida, Hingea i drugih sa sjedištem u Dallasu, izvijestio je o padu ukupnog broja korisnika koji plaćaju u sedam uzastopnih kvartala. Prema istraživanju tvrtke Pew, gotovo polovina svih onih koji dogovaraju spojeve preko aplikacija i više od polovine žena koje izlaze na spojeve kaže da su im iskustva bila negativna.
Ista je studija otkrila da je 52 % online partnera reklo da je naišlo na nekoga za koga je mislilo da ih pokušava prevariti; 57 % žena reklo je da upoznavanje preko interneta nije previše ili uopće nije sigurno; a 85 % je reklo da ih je netko nastavio kontaktirati nakon što su rekli da nisu zainteresirani.
Epizoda s Bumbleom izazvala je lančanu reakciju. Slavne osobe su počele zagovarati celibat, eufemistički pozivajući na "suhu sezonu", među njima Khloé Kardashian, Lenny Kravitz, Julia Fox, Kate Hudson i Tiffany Haddish.
Časopis The Cut iz New Yorka potvrdio je da je trend celibata – "velike apstinencije" – došao "usred brojnih moralnih panika oko seksa, uglavnom vezanih uz mlade ljude..., to jest, zbunjujuće, ulazi u diskurs tek na vrhuncu trenda poliamorije".
Laurie Mintz, profesorica psihologije na Sveučilištu u Floridi, izjavila je za tu novinu da je to u biti slučaj "pokušaj jedno, pokušaj drugo" i, umjesto da otkriva neopuritanski uspon generacije Z, oboje je povezano "s temeljnim nezadovoljstvom status quo seksa u odnosima za žene i odbacivanja krutih pravila i granica oko onoga što bi se trebalo dogoditi".
Kako god, bilo je puno loših ishoda za otvoreno transakcijski online posao upoznavanja. Allie Volpe, spisateljica Voxa i autorica nedavnog članka u kojem se zauzima za nalaženje romanse izvan mreže, kaže da su njezini slobodni prijatelji u Philadelphiji izmoždeni svojim iskustvima internetskim sastancima.
- Ljudi osjećaju da je to postalo toliko bezlično i takva igra brojeva da osjećaju kako postoji beskonačno mnogo mogućnosti, više nismo baš tako dobri prema ljudima u aplikacijama - kaže Volpe.
- Ljudi traže organske načine da upoznaju jedni druge - dodaje ona. U klubovima za trkače ili na tečajevima šivanja, na primjer.
- Bar im osobno možete reći 'hej, nisam zainteresiran', ali na internetu se osjećate kao da nemate kontrolu nad drugom stranom, a oni imaju načine da vas kontaktiraju, to je pomalo zastrašujuće. U aplikacijama može biti pomalo čudno da odmah iz stranca prijeđu u potencijalno romantičnu vezu. To može biti uznemirujuće, a to se ne događa kada se s nekim susrećete licem u lice - kaže Volpe i dodaje da je situacija zbunjujuća.
- Pandemija je normalizirala iskustvo aplikacija za spojeve jer niste mogli ići na neka mjesta ili se sresti s nekim u baru jer nisu bili otvoreni. Generaciji Z možda je njezino prvo iskustvo spojeva bilo tijekom pandemije. Dakle, nikad nisu izlazili, osim na internetu, i ne znaju kamo ići da nađu ljude koje ne poznaju - objasnila je Volpe.
Unatoč svoj svojoj vidljivosti, industrija online upoznavanja relativno je malena, s Match Groupom, koja prijavljuje godišnji prihod od 3,4 milijarde dolara, u usporedbi s multitrilijunima dolara vrijednim tehnološkim divovima društvenih medija, kaže Mark Brooks, industrijski konzultant i suurednik Online Personals Watcha, baze podataka servisa za upoznavanje koji rade od 1990-ih.
Izvan velikih igrača aplikacije za spojeve postale su fragmentirane u smislu fokusa na isti način na koji se specijalizirala publika za vijesti i zabavu – bilo da se radi o životnom stilu, vjeri, preferencijama oko seksualnosti i, naravno, o novcu.
- Ljudi su se opametili od "svajpanja". Kad se tek pojavilo, "svajpanje" je bilo smrtonosno za stare aplikacije za spojeve, kao što je eHarmony, koje su imale pristup visokog integriteta govoreći: Ako ste stvarno ozbiljni, možete odgovoriti na 200 pitanja, a onda možemo obaviti polupristojan posao nalaženja vas s nekim. Kad su se plaćene internetske usluge za upoznavanje preselile na besplatne mobilne aplikacije s trenutnim obavijestima, tvrtka se počela raspadati. Mobilne aplikacije potpuno su poremetile prijašnje online servise za upoznavanje i stvorile su ovu ovisnost jer čekate sljedeću poruku. Ljudi su se navukli i držali druge u igri – na kocki – jer su znali da imaju više izbora - kaže Brooks.
Povratak osnovama
No razvoj aplikacija za upoznavanje na temelju "svajpanja" nije zamijenio odjeljak s malim oglasima za propuštene veze u lokalnim novinama.
- To nisu "propuštene veze", jer su to veze koje nikada nisu ni mogle biti propuštene - kaže Brooks.
Francuska aplikacija Happn najbliže je što ćete doći prstu sudbine, dodaje on, jer vas spaja s ljudima u blizini, ili možda Sniffies, gay aplikacija za krstarenje. U srcu, kaže Brooks, online upoznavanje mora se vratiti osnovama i prevladati paradoks izbora. Ali čista korisnost online spojeva nije u konačnom padu, smatra on, jer omogućuje ljudima da odmah uklone teška pitanja s puta.
- Za ljude koji traže dugoročne veze, uvijek će postojati određena pitanja koja će zaustaviti predstavu, među njima: Želiš li se vjenčati?, Jeste li oženjeni?, Imate li djece?, Pušiš li? - kaže on.
Cilj je, kao i uvijek, ono što Brooks naziva BLR: "lijepa veza puna ljubavi". Kad bi igra spojeva bila duga romantična pjesma Kool & the Gang, a ne razvratna slika Lucasa Cranacha Starijeg, to bolje – ali nije, a do tada će susret i dalje imati svoje koristi.
- Kemija je ključna – ali u potrazi za dugoročnim ili kratkoročnim partnerom mudro je unaprijed znati njegove seksualne sklonosti, način života, mjesto i vjeru.