Kako algoritmi Facebooka i Instagrama kreiraju ono što vidite na newsfeedu
Novinari Guardiana napravili su u svojem istraživanju zanimljiv eksperiment, tako da su instalirali ove društvene mreže na potpuno nove pametne telefone, na kojima su kreirali račune s dotad nekorištenim adresama e-pošte. Tri mjeseca poslije feedovi su, unatoč tome što nisu postojale nikakve informacije o korisnicima, bili potpuno zatrpani seksističkim i mizoginim sadržajima.
Generičke profile nepostojećih 24-godišnjih muškaraca postavili su u travnju. Bili su isključeni iz sustava praćenja oglasa, pa se nije moglo otkriti što profili rade izvan aplikacije. Meta je mogla prikupiti samo neke druge informacije, poput vrste telefona ili lokacije u Melbourneu. Nije bilo lajkova, komentara ili računa prijatelja. Baš nikakvih inputa koji bi omogući kreiranje sadržaja, za koje Meta navodi da ih rangira prema onome što ljude zanima.
U početku je Facebook servirao šale iz “The Officea” i druge memeove povezane sa sitcomima. Dan poslije počeli su stizati memeovi “Ratova zvijezda” i sadržaji povezani s teretanama. Treći dan počele su stizati objave tradicionalno katoličkog tipa, a tri mjeseca poslije feed je bio zakrcan izrazito seksističkim i mizoginim objavama.
Meta je odbila odgovoriti na zamolbu za komentar. Ranije su o toj temi, međutim, dali tumačenje na upit saveznog parlamenta, navodeći kako koriste “niz različitih algoritama za pomoć pri rangiranju sadržaja u feedovima na Facebooku i Instagramu”. Tvrde da je ono što korisnici vide “uvelike pod utjecajem njihovih vlastitih izbora i postupaka”, te da je “svaki feed vrlo personaliziran i specifičan”.
- Naš sustav rangiranja personalizira sadržaj za više od milijardu ljudi i ima za cilj pokazati svakom od njih sadržaj za koji se nadamo da im je najvrjedniji i najsmisleniji - rečeno je.
Meta je priopćila i kako kod rangiranja koristi procjene je li neka objava problematična i predstavlja li “clickbait”, neoriginalne ili lažne vijesti.
Dr. Stephanie Wescott, predavačica humanističkih i društvenih znanosti na Sveučilištu Monash, bavila se sličnim istraživanjima.
- Na temelju istraživanja koje provodim, to je ono što znamo da će algoritam pružiti mladićima jer pretpostavlja da će to zaokupiti njihov interes. To je prilično ponižavajuće i za same muškarce - rekla je i dodala da platforme moraju javno objaviti kako rade njihovi algoritmi, jer su trenutno potpuno neodgovorne.
- Ljudi su sad na Facebooku uronjeni u ovu rijeku potpunog smeća. Znači li to da Facebook potkopava vlastiti proizvod ili ćemo svi i dalje samo nastaviti listati ovo sr**je - zaključila je Wescott.