Zagreb, 31.03.2025. - Njemačko-Austrijskim filmom Noć kojota nastavljen je drugi dan 21. ZagrebDoxa. Film nas stavlja u ulogu ilegalnih migranata kojom stanovnici malog autohtonog sela pokušavaju privući turiste ne bi li spasili selo od izumiranja.foto HINA/ Edvard ŠUŠAK/ es
HINA
1.4.2025., 20:22
ZANIMLJIV UTORAK NA ZAGREBDOXU

Od veleizdajnika Putinove Rusije pa sve do vrleti Bosne i Makedonije

Veleizdajnici Putinove Rusije, ADU i seksualno zlostavljanje, čarobnjak spolne tranzicije, svijet ekstremne desnice, obiteljska potraga jedne redateljice, narodne rafinerije, indijske udovice, vrleti Bosne i Makedonije, plaža traume, Covid kao simptom krize, Adidasovo šokiranje, biciklom do samospoznaje, migrantske šume, memento za hazare i derviše, obzori arhive i umjetne inteligencije.
Utorak je na Zagrebdoxu počeo besplatnom prvom projekcijom "Marš u mraku" redatelja Kinshuka Surjana, o karakternoj indijskoj udovici samoubojice koja se u borbi s konzervativnim društvom i vlastitim demonima može osloniti na žene s kojima dijeli isto traumatično iskustvo. Regionalna konkurencija nastavila se filmom Maje Novaković "Ko će pokucati na vrata mog doma", u Sheffieldu nagrađenom meditacijom o čarobnim zimskim vrletima BiH uspješno pretvorenima u filmski metaprostor, ali i o jednom ostarjelom, usamljenom i nerijetko tužnom pustinjaku. Prikazan je i naslov s ovogodišnjeg Sundancea – "GEN_" Gianluce Matarresea o milanskom doktoru progresivnih praksi spolne tranzicije i umjetne oplodnje kojima pristupa individualno, pomno te s dozom humora.
Tu su bila i dva djela Regionalne konkurencije, "Kupam se, voli vas tata" Izidora Bistrovića i "Moji ljetni praznici" Petre Seliškar. Nakon zapaženog uratka "Hvala ti, majko" čakovečki student zagrebačkog ADU-a, Bistrović, i novim filmom ostaje u krugu vlastite obitelji koja se, sedam godina nakon očeve pogibije, zajednički zapućuje na ljetovanje – i to baš na onu plažu na kojoj je otac nesretno stradao. I Petra Seliškar bavi se ljetovanjem, no njezin osmogodišnji protagonist provodi ih sa svojom starijom pastirskom braćom u planinama Makedonije, u divljoj prirodi daleko od svijeta odraslih. Prikazan je i novi film Renate Poljak "Ovo je (za) more", kao i djela Nikole Ilića ("Izlaz kroz ludaru") i Judit Surányi ("Bogalji"). Kontroverzni dox "Protuotrov" Emmyjem ovjenčanog redatelja Jamesa Jonesa jezovit je i šokantan, real time uvid u živote dvaput otrovanog zviždača i aktivista te disidentskog novinara, "veleizdajnika" Putinove Rusije. Prikazan je i "Made in Ethiopia" (Xinyan Yu, Max Duncan) o prodoru kineskog industrijskog kapitala u ruralne predjele ove afričke zemlje, odnosno o susretu tradicije i modernosti.
U Međunarodnoj konkurenciji su na programu bili "Upravljanje" Davida Graudenza i "Druga strana planine" Yumeng He, kojima je, izvan konkurencije, pridružen i novi film Karle Jelić "I tako još jedna". "Upravljanje" je neobičan pogled u svijet modelarstva, a "Druga strana planine" antropološki, ali i osobni, obiteljski dokument rapidne urbanizacije Kine i pokušaja da se čežnja za domom i nestalnost krajolika premoste umjetničkim stvaranjem. Karla Jelić je predstavila film o seksualnom uznemiravanju koje je protagonistica preživjela na Akademiji dramske umjetnosti uz Zagrebu. Na programu je bilo i "Majčinstvo" Victorije Mapplebeck, portret samohrane majke i redateljice koja je kameru cijelih 20 godina okretala prema sebi i svome sinu.
Među brojnim ostalim prikazanim naslovima su: "Naći ću te", "Tko voli Sunce" (na Venecijanskom festivalu nagrađeni rad o posljedicama sirijskog rata na okoliš i ljude), "Oči Gaze", "Paviljon 6", "Adidas vlada realnošću", "Cyclemahesh", "Ulice u plamenu", "Šuma", "Tajna misija: razotkrivanje krajnje desnice", "Hawa piše" i "Krilima i tlom".