Osijek, 26. 03. 2025, Hrvatsko narodno kazalište Osijek, HNK, pressica povodom premijere "Traviate".snimio GOJKO MITIĆ

pressica povodom premijere "Traviate"

GOJKO MITIĆ
26.3.2025., 13:57
HNK U OSIJEKU: PREMIJERA

“La Traviata” nakon 18 godina ponovno na osječkim daskama

Nezaboravna produkcija, svježa autorska postava i vrhunska glumačka ekipa

Jedna od najizvođenijih Verdijevih opera, nastala prema libretu Francesca Marije Piavea nadahnutom dramom i romanom prvijencem "Dama s kamelijama" Alexandrea Dumasa mlađeg, "La Traviata" bit će premijerno izvedena u petak, 28. ožujka pod dirigentskom palicom maestra Krešimira Batinića, u režiji Hrvoja Korbara.

Najizvođenija na svijetu

Glazbeno-scensko kazivanje o "zabludjeloj", kako glasi doslovan prijevod naslova ove opere u tri čina, priču o pariškoj kurtizani Violetti Valéry na osječkoj smo pozornici posljednji put premijerno gledali 2007., u režiji Ivana Lea Leme. Pravi je trenutak za povratak tragične priče temeljene na stvarnim nadahnućima o malograđanštini, osuđivanju i izopćavanju pod krinkom lažnog morala.

Druga ovosezonska glazbena premijera najavljena je u svečanom foajeu, a na konferenciji za medije, sudjelovala je autorska ekipa na čelu s dirigentom Krešimirom Batinićem i redateljem Hrvojem Korbarom, uz intendanta Vladimira Hama i ravnatelja Opere Ladislava Vrgoča.

- Ova poslastica doista je jedna od perjanica željeznog repertoara koja se svako toliko našla na repertoaru HNK-a u Osijeku. Prošla premijera bila je prije gotovo 18 godina tako da smo smatrali da je dovoljno vremena proteklo i da trebamo raditi novu produkciju, da publika to apsolutno želi. Protagonisti koji su danas u glavnim ulogama su tada vjerojatno bili još u glazbenoj školi, tako da doista imamo jednu potpuno svježu ekipu i drago mi je da je produkcija ovako dobro uspjela, što s vlastitim snagama, što s gostima. Ono što nas posebno veseli je da ćemo je potpuno autonomno moći izvoditi kada gosti odu kući, ali uvijek je lijepo malo ponuditi osječkoj publici i nekakva nova lica, nove glasove - ističe Ham.

Budući da je riječ o jednoj od najpoznatijih, najizvođenijih i najpopularnijih opera, koja je doživjela desetke adaptacija u svim medijima od filma do baleta, bio je pravi izazov kako joj pristupiti u režiserskom kontekstu.

- Djelo je nebrojeno puta viđeno i doista jest izazov pristupiti djelu koje toliko dobro poznajete, koje ste i sami vidjeli u mnogim od tih izvedbi. Pogotovo s ovom težnjom da uvijek moramo donijeti nešto novo, taj imperativ naše proizvodnje trenutno. Dakle, mi smo u priči pristupili klasično. Slijedili smo dramaturgiju koju nam nudi Verdi i njegov libretist Francesco Maria Piave. Ono što je meni bilo najzanimljivije u cijelom procesu uopće istraživanja i "Traviate" i svijeta u kojem je "Traviata" nastala i živjela zapravo je povijesna biografija te djevojčice, odnosno mlade žene. Dakle, žene koje je proživjela stravično djetinjstvo, seksualno uznemiravanje u najranijoj dobi i koja se zapravo i tragično promijenila u 23. godini svog života. Zapravo, ta priča koja je skrivena iza mita o romantičnoj ljubavi i žrtvi, to je bio moj ulaz u čitanje tih likova, odnosa i zapravo cijele njezine priče, iz perspektive jedne strašne samoće koja ju je okruživala od početka do kraja njezina života, u kojoj ni ta romantična ljubav nije uspjela spasiti ju od sudbine - ističe redatelj Korbar.

Do sada "Traviata" je izvedena 359 puta u povijesti našeg HNK-a, no dirigentu Batiniću ovo je prva u njegovu životu i stoga iznimno posebna.

Traviata, HNK u Osijeku

Traviata, HNK u Osijeku

Intenzivne probe

- "Traviata" je prva opera koju sam u životu gledao ovdje u Osijeku. Opera s kojom sam se istratao cijeli svoj život, odnosno kroz studij, i velika mi je želja bila da upravo "Traviata" bude prva opera koju ću dirigirati u životu, ali na kraju je druga. Jako mi je drago da se to događa u mom rodnom gradu gdje je sve i počelo. Verdi je napisao jednu od najemotivnijih partitura operne literature, predivan je osjećaj stati u rupu i doživjeti to što je netko zamislio prije stotinu godina. Sve funkcionira vrlo realno i jako je moderna opera u svojoj koncepciji i dramatizaciji jer danas isto postoje Violete i ljudi koji se naslađuju tuđim životima, tuđom patnjom - govori dirigent Batinić.

U glavnoj ulozi Violette Valéry pronašla se hvaljena Katarina Toplek Horvat. Velika je, kaže, priprema za takvu ulogu i s pjevačke i s glumačke strane.

- Imamo sjajnog režisera koji nam je dao jasne naputke kako utjeloviti takvu ulogu i na kraju rad na njoj bio je puno jednostavniji nego što sam mislila. Zapravo i sam Verdi se napisao u glazbi, u tom tekstu i ti kao kao pjevač shvatiš što on govori i na taj način prenosiš emocije. To je naslovna uloga, koja je vrlo zahtjevna i ja bih rekla da nema ni minute odmora. Režijski smo vježbali mjesec i pol dana, a prije toga su bile glazbene probe i rad na tehnici s profesorima i korepetitorima, tako da je to vrlo dugotrajan proces. Uloga je vrlo zahtjevna u tehničkom smislu jer traži dvije vrste soprana. Na neki način prvi je koloraturni, a drugi je spinto sopran, koji iziskuje jednu snagu u glasu. S te je strane bio vrlo intenzivan rad, a s druge strane Violeta je jedan kompleksan lik koji izvana izgleda kao vrlo jednostavna žena bez ikakvih problema u životu, koja živi taj život kurtizane. Ipak, u pozadini, ona je vrlo emotivna žena, djevojka koja je prošla svašta u životu i treba to izvući sve iz sebe.

Osijek, 26. 03. 2025, Hrvatsko narodno kazalište Osijek, HNK, pressica povodom premijere "Traviate".snimio GOJKO MITIĆ

pressica povodom premijere "Traviate"

GOJKO MITIĆ

Tako da uloga je vrlo lijepa, izazovna i na kraju je jedan veliki užitak - otkriva Toplek Horvat.

Tenor Stevan Karanac utjelovit će Alfreda Germonta u novoj produkciji. Osim što jedva može prikriti uzbuđenje, istaknuo je da je unatoč zahtjevnim probama, proces učenja bio lagan zahvaljujući odličnoj autorskoj ekipi.

- Pozornica je fantastična. Ove sezone već sam imao priliku sudjelovati u produkciji početkom sezone, ali, naravno, “Traviata” je dragulj svakog repertoara, tako da mi je iznimna čast što sam ovdje ponovno. Moram reći da je bilo iznenađujuće lagano raditi s obzirom na to da smo imali doista tim ljudi koji radi bez pritiska. Svi su bili odlično raspoloženi, a, srećom, svi smo bili uglavnom i zdravi. Pripreme su bile intenzivne, imali smo više podjela. Za moju ulogu Alfreda imamo čak četiri solista, tako da se sve to ponavljalo dosta puta. Onda smo mijenjali neke detalje kako bi to bilo što bolje za publiku. Tako da je, s te strane, bilo izazovno, ali bilo mi je pravo zadovoljstvo raditi na ovom projektu. Ja imam tu sreću da je ovo sada već šesta produkcija “Traviate” u kojoj sudjelujemo, no mislim da je ipak glavno to da je naše veliko zadovoljstvo i da smo zapravo svi sretni što smo tu, a samim time sve ide puno lakše - zaključuje Karanac. n