Mi se moramo osvijestiti kako algoritmi rade kako bismo naučili biti otporni
Predstavljeni su najbolji videouradci o temi negativne uloge računalnih algoritama
U Salonu Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku održano je proglašenje i nagrađivanje najboljih studentskih kratkih videouradaka o temi negativne uloge računalnih algoritama na društvenim mrežama. Studenti završne, druge godine diplomskog studija na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment Akademije, kao praktičan zadatak u okviru kolegija Propaganda u medijskoj kulturi osmišljavali su, snimali i montirali videouratke o aktualnoj temi, a potom ih je ocijenilo i bodovalo peteročlano stručno povjerenstvo.
Atraktivan studij
Okupljene je pozdravila izv. prof. dr. sc. Jasminka Najcer Sabljak, prodekanica za znanost i projekte Akademije.
- Drago nam je da Akademija doista sa svojim studijskim programima, kolegijima i profesorima prati aktualnosti vezane uz društvene mreže i negativne učinke tih mreža na javnost i studente. Važno je da je ovo zapravo u sklopu kolegija Propaganda u medijskoj kulturi, gdje studenti druge godine diplomskog, vrlo atraktivnog studija na Odsjeku za kulturu, medije i menadžment, prate aktualnosti, donose analize i rade zanimljive videouratke koji će nam zasigurno pomoći i osvijestiti nas stvarnostima – govori Najcer Sabljak.
Izbor najboljih studentskih videouradaka proveden je u suradnji AUKOS-a, Agencije za elektroničke medije i nacionalnoga internetskog portala medijskapismenost.hr. Podsjetimo, početkom 2020. godine u istoj suradnji proglašeni su najbolji studentski videoradovi o temama govora mržnje i elektroničkog zlostavljanja; početkom 2021. o temi (dez)infodemije u medijima i javnosti; početkom 2022. o temi internetskih trolova; početkom 2023. o temi internetskih prijevara, a početkom 2024. o temi računalno generiranih deepfake sadržaja.
- Ovo je šesta godina da se provodi ovaj projekt u suradnji s Agencijom za elektroničke medije i portalom medijska pismenost.hr, kojima doista zahvaljujemo na tome što smo partneri i suradnici. Pokazalo se da je ovo sjajan način da jedna generacija, druga godina diplomskog studija, završi svoje školovanje i dobije povratne informacije od stručnog povjerenstva o tome što su dobro ili loše napravili. Moram istaknuti da je ovo možda najbolja godina, svakako među najboljima, jer je iznimno kreativna, inovativna i zanimljiva. Zadali su nam do sada najviše glavobolja u smislu koga odabrati. Svi su bili na visokoj razini, pa su neki dijelili mjesta i bilo je doista pobjeda u fotofinišu – govori član povjerenstva i predavač kolegija dr. sc. Tomislav Levak.
Nagradu za najbolji videouradak osvojile su Korina Vrban, Valentina Crnković i Lara Božić. "Prate li vas algoritmi?" nastao je, kažu, kao kratkometražni horor-triler.
- Osjećaj je super, jako mi je drago da smo izabrane. Velika hvala mojim kolegicama Valentini i Lari, koje su se potrudile oko snimanja. Ideja je bila snimiti kratkometražni film koji je zapravo bio jako kratak, s obzirom na to da se radi o 90 sekundi. Glavna ideja bila je da algoritme koji se javljaju online prikažemo u stvarnom životu, odnosno da pokažemo kako bi izgledalo kada bi nas reklame pratile u stvarnom životu. Lara je bila glavna glumica, a Valentina je osmislila grafički dizajn. Tijekom snimanja naučile smo sve – od montaže do režiranja. Nikad prije nismo radile nešto tako detaljno, pa mi je drago što smo se upustile u to.
Raširena pojava
Jako često pratimo algoritme, a kad nešto guglamo, to nas počne pratiti, pa krenemo kupovati. Zapravo se jako teško rješavamo tih problema, ali s obzirom na to da studiramo to što studiramo, lakše izbjegavamo algoritme – govori Vrban.
Negativan utjecaj računalnih algoritama na društvenim mrežama danas je, nažalost, poprilično raširena pojava u javnosti, ističe suvlasnik i direktor osječke tvrtke Bamboo Lab, Boris Rauš.
- Bilo je devet kratkih videa napravljenih o temi “Algoritmi na društvenim mrežama” i kako oni utječu na naš svakodnevni život. Studenti su jako lijepo prezentirali kako se na temelju naših interesa i preferencija prikazuju određeni sadržaji. Ako nas zahvati viralni sadržaj, možemo ući u takozvani bubble, gdje smo stalno okruženi sličnim ljudima i dobivamo iste poglede na zajedničke teme. Studenti ovog zadatka jako su dobro ovladali tim problemom i čak su imali neke konkretne prijedloge kako se to može nadvladati. Oni svakodnevno uče o takvim stvarima, pa razumiju sve, no činjenica je da bi se na ovom problemu trebalo raditi za šire javne mase koje nemaju doticaja s informatičkom pismenošću. Moramo se osvijestiti kako oni rade da bismo naučili biti otporni – govori Rauš.