BRUNO JOBST
14.12.2024., 07:00
hvaljena pijanistica o koncertu

Ovo je svjetska koncertna dvorana, koja može ugostiti najbolje orkestre i soliste

Koncertni klavir koji je odabrala ispunio je sva njezina očekivanja

Orkestar Panonske filharmonije iz Pečuha i pijanistica Martina Filjak oduševili su publiku prekrasnim koncertnim programom u sklopu Krežmina ciklusa održanim u Dvorani Franje Krežme u Osijeku.

Umjetnica galvanizirajuće snage s magnetskom scenskom prisutnošću, Martina Filjak, svojim strastvenim i lirskim sviranjem redovito oduševljava međunarodnu javnost i kritiku, a tako je bilo i u Osijeku. Nastupala je uz vodeće svjetske orkestre od Amerike (The Cleveland Orchestra, Sand Diego Symphony, The Florida Orchestra) preko Japana (Japan Century Symphony Orchestra) do velikih europskih orkestara (Strasbourg Philharmonic, Barcelona Symphony, Bilbao Symphony, Deutsche Radio Philharmonie, Bremen Philharmonic, Zagrebačka i Slovenska filharmonija...). Nastupala je na znamenitim koncertnim pozornicama i uz renomirane dirigente. Njezin široki repertoar obuhvaća literaturu od Bacha do Berija te više od trideset klavirskih koncerata. Dobitnica je brojnih nagrada i priznanja, među kojima su nagrada "Vladimir Nazor", nagrada "Milka Trnina" HDGU-a, "Orlando" za nastup na Dubrovačkim ljetnim igrama, "Judita" za izvedbu koncerta Dore Pejačević na Splitskom ljetu, a 2009. odlikovana je Redom hrvatskog pletera za postignuća u glazbi. Jedna je od najboljih hrvatskih pijanistica, a od ljeta 2024. i umjetnička voditeljica Dubrovačkih ljetnih igara.

orkestar s 200 GODINA TRADICIJE

Panonska filharmonija iz Pečuha, orkestar s više od 200 godina tradicije iz našeg najbližeg susjedstva i jedan od vodećih mađarskih orkestara, ovaj je put u Osijek došao predvođen svojim dugogodišnjim šefom dirigentom (2011. - 2023.), uglednim mađarskim maestrom Tiborom Boganyem. Izveli su koncertni program na kojem su se našla djela Mauricea Ravela, Williama Waltona, Zoltana Kodalya, ali i naše Dore Pejačević.

Kakvi su vaši dojmovi s koncerta u novoj dvorani u Osijeku?

- Ja sam zapravo već bila informirana da je to prekrasna dvorana. Bila sam u njoj dok je bila u fazi izgradnje, s obzirom na to da sam birala klavir u tvornici u Hamburgu. I u fazi izgradnje sam posjetila dvoranu kako bih vidjela o kakvom je prostoru riječ ili kako bih bar stekla dojam o kakvom je prostoru riječ. Naravno da sam vidjela fotografije, ali ništa od toga zapravo ne može zamijeniti onu emociju koju osjetite kad vidite jednu zaista svjetsku dvoranu, najmodernije uređenu, potpuno novu, s entuzijastičnom publikom te sa svim najmodernijim mogućim uvjetima. To je upravo onako kako bi zapravo neka svjetska koncertna dvorana, koja ima mogućnost ugostiti najbolje orkestre i najbolje soliste, trebala izgledati. To je jedna velika emocija i nešto što je zapravo zaslužilo mnogo gradova u Hrvatskoj, a Osijek zasad u tome prednjači. Gradu Osijeku i svima koji su na neki način bili involvirani u cijeli taj proces od srca čestitam i nadam se da će kontinuirano privlačiti publiku; i kvalitetom dvorane i budućim programima.

Klavir je ispunio očekivanja i s obzirom na to kako odgovara dvorani?

- Ja sam zaista birala taj klavir. Tražila sam univerzalni instrument koji će zapravo moći ispuniti mogućnosti različitih načina sviranja, različitih kolega i različitih kompozitora i kompozicija različitih sastava. Naravno da taj instrument onog trenutka kad je u njega, ajmo reći, verbalno zabijen posljednji čavao u tvornici i kad on dolazi u svoj zauvijek dom, a to je koncertna dvorana - počinje jedan drugi razvojni put. Zato što se svaki takav instrument sastoji od niza sitnih detalja, zapravo ponajviše od drva, koje, osim što čini akustičnu i rezonantnu kutiju, oživljava i s temperaturom, i s vlagom, i s količinom ljudi koji dolaze u dvoranu. Znači, to je nešto što apsolutno stalno reagira na uvjete te ga se zapravo i sviranjem, a i tim uvjetima i tom reakcijom samog instrumenta na uvjete u kojima živi i u kojima stanuje, zaista tretira kao živo biće. To čini njegov razvojni put. Mislim da za početak zvuči prekrasno. Ja sam izvela dva vrlo vrlo različita djela: djelo Dore Pejačević koje je vrlo zahtjevno i vrlo romantično i djelo Mauricea Ravela, koje pak spada u 20. stoljeće i ima kompletno drukčiji način ekspresije, i mislim da je klavir apsolutno zadovoljio oba načina sviranja. Ostalo je, naravno, nešto i na vremenu i na mojim klavirskim kolegama koji će ga i svirati i uživati u njemu. I, naravno, svaki put mu davati jedan novi život svojom svirkom.

BRUNO JOBST

Naravno, moramo se dotaknuti naše Dore Pejačević, koja je ponos i dika svih Slavonaca. Kakav je vaš odnos prema njezinoj glazbi? Izvodite li je često? Je li to specifično samo ove godine, zbog obljetnice, ili je to jednostavno nešto što volite i u čemu uživate?

- Proslavili smo apsolutno dostojno obljetnicu, 2023. cijelim festivalom u Koncertnoj dvorani "Vatroslav Lisinski". Ja sam kreirala u velikoj dvorani, zajedno sa svojim kolegama, cijelu jednu večer posvećenu njoj. U toj je večeri sudjelovao niz ljudi, među ostalima i Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, ali i glumica Zrinka Cvitešić, koja je čitala Dorina pisma, a uskoro će izići i živi nosač zvuka te večeri kao sjećanje na taj koncert. S obzirom na to da je riječ o našem nacionalnom blagu, naravno da ste vi kao Slavonci ponosni na nju, ali mislim da zaista moramo biti diljem Hrvatske i diljem svijeta ponosni na takvu osobu. Te obljetnice su sjajna stvar da nas podsjete, ali nakon tih obljetnica apsolutno moramo nastaviti raditi na njezinoj glazbi. Izvela sam tu Koncertnu fantaziju u devetom mjesecu u njemačkom gradu Weimaru. Prošlog mjeseca smo ju zajedno s dirigentom Ivanom Repušićem čak i snimili za njemačku diskografsku kuću koja je iskazala velik interes da se snime kompletna Dorina djela, tako da na tome i radimo, a zajedno sa svojim kolegama i kolegicama, s kojima imam zasebni ciklus, u Maloj dvorani "Vatroslav Lisinski" izvest ćemo i njezin klavirski kvartet u travnju 2025., tako da, eto, obljetnica nas je podsjetila, a zapravo na neki način smo preuzeli dijelom odgovornost, a dijelom i rad i ljubav prema toj glazbi, s namjerom da se zapravo stalno podsjećamo i kad nije obljetnica.

Zna li se kada će biti objavljen nosač zvuka iz Lisinskog?

- Još uvijek čekamo master i sliku, tako da mislim kako će to izići negdje u prvim mjesecima 2025. Tome se svi jako veselimo.

Je li u planu možda neka promocija nosača zvuka u Našicama, Osijeku...?

- Trenutno ne. Ali dobro da ste to rekli što ste rekli. Vidite, valjalo bi razmišljati o tome, a nekako sam, uz jako, jako puno obveza koje imam, onaj dio energije koji imam posvetila tome da to jednostavno - iziđe. U pravu ste da trebamo zapravo razmišljati o nekoj vrsti promocije, u nekom trenutku kad sve bude finalizirano ili kad budemo imali na umu nekakav datum izlaska, razmišljat ćemo i o tome.

Kakvi su planovima za sljedeću godinu?

- Već mi je kraj ove godine toliko buran! Evo zaista moram priznati da sam od sredine desetog mjeseca non-stop na putu i mislim da sam možda provela samo desetak dana u vlastitom stanu od sredine desetog mjeseca, pa se za početak jako veselim božićnim blagdanima i nekoliko tjedana mira, a u prvih nekoliko mjeseci 2025. očekuje me niz nastupa, koji me vode nešto u Italiju, nešto u Njemačku, nešto u Švicarsku, nešto u Sjedinjene Države i u Španjolsku.