HNK: Mozartov Requiem za taj dan suza i žalosti
Orkestrom HNK-a ravnao je Vladimir Piskunov, a zborovođa je bio Maro Rica
Unutar plodnog i raznovrsnog opusa Wolfganga Amadeusa Mozarta oveći je broj duhovnih skladbi, no njegovo najznamenitije djelo iz toga područja velebni je "Requiem u d-molu, KV. 626", koji svojom jedinstvenom ljepotom i ekspresivnošću zaokružuje opus salzburškoga genija te stoji na kraju njegova umjetničkog i životnog puta.
Vrlo emotivno
“Taj dan suza i žalosti" posljednje su uglazbljene riječi što ih je Mozart upisao stvarajući svoje posljednje djelo. Upravo je Mozartova misa za pokojne u nedjeljnu večer izvedena u Koncertnoj dvorani "Franjo Krežma" uoči i u povodu Dana sjećanja na žrtve Domovinskog rata i Dana sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje. Pod ravnanjem Vladimira Piskunova, u dvorani Kulturnog centra Osijek izveli su ga Orkestar, Zbor i solisti Opere osječkog Hrvatskog narodnog kazališta. Zborovođa je bio Maro Rica, a kao solisti pjevali su Katarina Toplek Horvat (sopran), Gordana Kalmar (mezzosopran), Ladislav Vrgoč (tenor) i Berislav Puškarić (bas).
- Ovo je bio moj prvi nastup u našoj novoj, predivnoj dvorani. Vrlo sam sretna, zapravo počašćena, što sam imala čast izvoditi ovo Mozartovo remek-djelo. Osjećaji su tijekom nastupa bili jako veliki, bilo je vrlo emotivno s obzirom na to da smo njime obilježili jednu tužnu obljetnicu, ali uzdignutih glava. Sam "Requiem" vrlo je zahtjevan i za zboriste, i za orkestar, i za soliste jer iziskuje finu frazu i pokretljivost u glasu, a opet i čvrste zapjeve. Tako da je svatko od nas morao dati maksimum od sebe da bi to zvučalo savršeno. Ali izuzetno smo zadovoljni koncertom, te se nadam da ćemo mi iz Opere uspjeti što više gostovati u ovoj dvorani s različitim programima - kazala je Katarina Toplek Horvat.
“Requiem u d-molu" svojevrsna je glazbena oporuka neponovljivog genija Mozarta, koju, prekinut smrću, nije stigao dovršiti. Prema njegovim skicama, a djelomično i potpuno samostalno, to je učinio njegov učenik Franz Xaver Süssmayr, no djelo je odraz Mozartovih dubokih osjećaja, razočaranja i nadanja opterećenih utegom tmurnih misli i strašnom vizijom posljednjega suda, čineći sintezu umjetnikovih pregnuća u vokalno-instrumentalnoj glazbi i ističući se u cijelu njegovu grandioznom opusu.
Remek-djelo
Jednosatni koncert u prepunoj Koncertnoj dvorani "Franjo Krežma" bio je dar Grada Osijeka, osječkog Kulturnog centra i Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku na dan kad se duž Vukovarske ulice pale svijeće i na dan kad se cijela Hrvatska prisjeća žrtava Domovinskog rata, Vukovara i Škabrnje, a ravnatelj Opere, tenor Ladislav Vrgoč, smatra kako nije mogao biti odabran bolji naslov od Mozartova "Requiema" da se oda pijetet svim žrtvama.
- Večerašnjom sam izvedbom i više nego zadovoljan. Zbor je pojačan vanjskim suradnicima, a orkestar je ovo djelo doveo praktično do savršenstva. Mladi ruski dirigent Vladimir Piskunov stvarno je pravi znalac, imali smo dovoljan broj proba i stvarno smo s velikim veseljem izveli večerašnji koncert u dvorani, koja je, baš poput Mozartova "Requiema", pravo remek-djelo. Kao ravnatelj Opere potrudit ću se da više oratorijskih djela bude izvedeno u ovoj dvorani, jer uvjeti su zaista fenomenalni - rekao je Vrgoč, koji je kao solist "Requiem" izvodio više od 30 puta.