Goran Serdarević: Pisanje je još uvijek jedina aktivnost koja je potpuno slobodna
Nisam se htio ponavljati i stalno koncipirati istu temu. Dobar pisac mora istražiti hrpu tema, likova, iskustava i doživljaja
U povodu Mjeseca hrvatske knjige Gradska i sveučilišna knjižnica Osijek organizirala je književnu večer s osječkim spisateljem Goranom Srdarevićem "Hrvatski društveni roman na osječki način". Uz moderatoricu Tenu Tormaš Marković, razgovaralo se o autorovim književnim početcima i razvoju, ali i o osječkoj književnoj sceni.
Uspješni prvijenac "Izravno" mjesecima je nakon objavljivanja 2014. bio pri vrhu liste najčitanijih romana u zemlji. Priča prati odrastanje kriminalca koji iz adolescentske dobi u tranzicijsko vrijeme odrasta u mnogo većeg i skupljeg kriminalca te koji kroz svoje odrastanje i posao dolazi do spoznaje svijeta i načina na koji društvo funkcionira. Autentičan, iskren i brutalan, roman otkriva čitatelju okrutnu istinu o društvu u kojemu živi.
- "Izravno" je kriminalističko-društveni roman o podzemnoj sceni grada Osijeka krajem 1990-ih. Tad sam bio srednjoškolac, izlazio sam van subotom i naslušao sam se svakakvih priča o osječkim likovima, pa sam sve te priče htio zbrojiti u jedan roman. To je bilo poslijeratno doba, kada je vladao kaos i kada još nije bilo uspostavljeno normalno zakonodavno i administrativno stanje, pa je svatko radio što je htio. Tu su najviše isplivavali ti negativni likovi iz nižih slojeva koji su profitirali na razne načine, najviše kroz trgovinu drogom, a zatim i kroz sumnjive poslove i privatizacije. Roman je zaista pokupio odlične kritike i tko god ga je pročitao, rekao je da je fantastičan. Ja isto volim uzeti nešto što me potpuno opčini i što moram pročitati u sat-dva. To je odlika dobre priče - govori Srdarević.
Nakon te uspješnice, objavio je još tri romana te razne kratke priče i osvrte. Tu je ZF roman "Najteže vrijeme za istinu", zatim "Starački dom za maloljetnu delinkvenciju", u žanru komedije i egzistencijalizma, te najnoviji roman, "Zadnja boca vina na prvoj liniji bojišta". Novu priču opisuje crni humor uz mješavinu apsurda, tragedije, smrti, suza i smijeha te višeslojnost radnje, koja se i ne naslućuje.
- Inspiraciju nalazim u ljudima. Općenito, žanrove mijenjam jer smatram da je odlika dobrog pisca da svaka knjiga bude drukčija. Nisam se htio ponavljati i stalno koncipirati istu temu. Dobar pisac mora istražiti hrpu tema, likova, iskustava i doživljaja da bi uopće bio dobar. Pisanje je jedini oblik slobode koji nam je preostao jer nam to nitko ne može zabraniti. Sve drugo je podloženo nekakvom kontroliranju i standardu mainstreama koji se nametnuo sam od sebe i jednostavno, ako ideš kontra tog standarda, nećeš biti prihvaćen. Danas postoji limitirani izbor tema koje se smije obrađivati, sve suprotno tomu - bit ćeš žrtva cancel kulture. Pisanje je još uvijek jedina aktivnost koja je potpunoi slobodna, za sada - ističe Srdarević.
Posljednja knjiga, "Zadnja boca vina na prvoj liniji bojišta", nastala je tako što je čuo priču o jednom Osječaninu koji je u vrijeme Drugog svjetskog rata služio u tri ili četiri različite neprijateljske vojske. To mu je, kaže, bilo toliko zanimljivo da je dobio ideju objasniti teoriju apsurda. Tako nastaje uzbudljiva priča o ratu, ljubavi, vinu i vinílu koja donosi mješavinu originalnog i inteligentnog crnog humora, no i tuge.
- Najnovija knjiga izišla je prije mjesec dana, a riječ je o crnohumornoj komediji. Bavi se tematikom apsurda, jer on kao pojava u prirodi ne postoji, priroda je sasvim logično posložena. Apsurd je donio čovjek na ovaj svijet isključivo svojom pojavom. Temu knjige čini nekoliko paralelnih priča koje se odvijaju u vrijeme Drugog svjetskog rata i svaka od njih na svoj način prikazuje apsurd rata. Glavni lik prolazi kroz rat na vrlo komičan i bezbrižan način dok njegov najbolji prijatelj prolazi kroz rat na užasan, tragičan način. No i jedan i drugi prikazuju taj apsurd rat. Ni jedan rat nema pobjednike, vi možete osvojiti ili obraniti teritorij, ali na kraju ljudi su ti koji su izgubili sinove, muževe, braću, sestre. Jednom kada netko doživi takav gubitak, život više nema smisla - naglašava Srdarević.
Priča je dosta slojevita, a prve reakcije su odlične, kaže. Svi zainteresirani knjigu mogu naručiti kod izdavača Nova Knjiga Rast, no uskoro biti trebala biti dostupna i u Gradskoj knjižnici. Srdarević ima još mnogo planova za rukopise, ali čini se da potpora u marketingu i hrvatskom izdavaštvu definitivno nedostaje.
- Osječka književna scena je dosta jaka, ono što je problem u cijeloj zemlji jest što mi nemamo nikakvu potporu u marketingu. Kada vi pogledate strane pisce koji su razvikani, oni iza sebe imaju marketinšku mašineriju koja ih gura svuda i svagdje. Oni se znaju prodati, mi ne znamo, a nije to ni na nama piscima, nego na izdavačima. Trenutno nema inicijative da se hrvatska književnost promovira više, jače i bolje. Kvalitetnih autora zaista ima, ali talent ne vrijedi kada ne dolazi do široke publike. Najlakše je uzeti strani roman i prevesti ga, nabiti maržu 300 % i reći da je to bestseler. Ja od njih bježim jer znam da je riječ o marketinškoj kampanji. Čak su i najave za Interliber najviše za strance. Pa dajte stavite domaće autore, sigurno nije da nema naših koje možemo tamo promovirati. Izdavači isto jedva preživljavaju, problem je očito puno dublji. Možda bi bilo dobro da se za početak autori udruže i da međusobno pokušamo napraviti neku promjenu, očito, nitko drugi neće - zaključuje. n