ELENA LUKIĆ
11.10.2024., 06:30
PUCCINIJEVE JEDNOČINKE

Vrgoč: Plakat ćete kao što smo i mi na svakoj probi

Obilježava se stoljeće od smrti slavnog talijanskog skladatelja Giacoma Puccinija

U svečanom foajeu HNK-a službeno je na konferenciji za medije najavljena prva ovosezonska premijera Puccinijevih jednočinki. U godini kada cijeli svijet obilježava stoljeće od smrti slavnog talijanskog skladatelja Giacoma Puccinija, osječko kazalište njemu u čast postavlja dvije jednočinke – "Plašt" i "Sestra Angelica". Režija je u rukama mlade i iskusne Lee Anastazije Fleger, kojoj je ovo prva suradnja s osječkim HNK-om.

Autorski tim

Kako je dvije od tri jednočinke iz slavnog Puccinijeva "Triptiha" osmislila redateljica s bogatim autorskim timom, prvi će gledatelji doznati već u petak, 11. listopada, u 20 sati, za kada je planirana svečana premijera. Slijedi repriza u subotu u 20 sati i pretplata 3 u ponedjeljak, 14. listopada, u 19 sati. Jednočinke će biti izvedene još i 24. listopada.

- Ovo je zapravo moja prva režija opere, tako da mislim da sam odmah dobila najbolji odabir. Moram jako zahvaliti upravi kazališta što mi je povjerila ovako velik zadatak, mislim da sam ispunila očekivanja i jako sam zadovoljna i ponosna. Prije sam radila dosta predstava s glumcima, tako da mi je najljepše i najveće iskustvo što sam se sada povezala s pjevačima i zborom jer sam vidjela te razlike kako funkcionira mozak pjevača i glumaca. Presretna sam što sam radila s prekrasnim solistima i zborom, veselila sam se baš svakoj probi. Stvarno smo u predivnom zajedništvu i jako sam uzbuđena zbog premijere. Moram priznati da nakon ovog neću olako napustiti operne priče, veliko hvala autorskom timu - nadam se da ćemo se ponovno sresti - kaže redateljica Lea Anastazija Fleger.

Ove jednočinke "Triptih" čine s "Giannijem Schicchijem", koji je na našoj sceni premijerno izveden u travnju 2022., s Busonijevim "Arlecchinom" u koprodukciji s riječkim HNK-om.

- Vrgoč je birao Puccinijeve jednočinke za repertoar, što ima svrhe jer ovu, 2024. godinu obilježavamo kao stotu godinu od Puccinijeve smrti. Ovo je bilo, kako bi se reklo, zadnji trenutak da to obilježimo. K tome, upotpunjujemo "Triptih", koji je započela prethodnica s "Giannijem Schicchijem", meni je jako drago što imamo dvije uspjele jednočinke koje će to stvarno upotpuniti i da ćemo moći kombinirati te opere međusobno. Neće se, dakle, morati uvijek izvoditi kao cjelovečernji program, nego zasebno i u kombinacijama sa "Schicchijem". To je doista praktična stvar i drago mi je što upravo ovom operom otvaramo novu, 118. kazališnu sezonu. Ponosan sam i zahvalan cijelom timu i pozivamo sve da nam se pridruže u svemu što nas čeka od ovoga petka pa sve do ljeta - naglašava intendant Vladimir Ham.

U kazalištu se ne može raditi bez izazova, dodaje ravnatelj Opere Ladislav Vrgoč, a to se ne radi za novac, nego za ljubav. Za novu suradnicu i redateljicu predstave nižu se samo riječi hvale, pa se čini da možemo očekivati doista vrhunsku izvedbu.

- Prve tri režije u mom mandatu išao sam na sigurno, dao sam to trima vrlo iskusnim redateljima, no naravno da postoji nova generacija školovanih ljudi, iskusnih i provjerenih u nekim manjim glazbenim formama. Za Leu Anastaziju Fleger znam da je mogla biti i dirigentica da se išla dalje glazbeno školovati, ona ima vrhunsko glazbeno obrazovanje i pripada miljeu intelektualne aristokracije, ono što ja, osobno, volim zvati "zlatnom mladeži". Lea nas je sve ostavila rastopljenih koljena i duše u pozitivnom smislu. Napravila je režiju dvije vrlo zahtjevne Puccinijeve opere na najvišoj mogućoj razini, koju možemo igrati bilo gdje u svijetu, time se osječki HNK ponosno svrstava uz rame svim onim kulturnim institucijama diljem svijeta koje ove godine obilježavaju stotinu godina od smrti velikog kompozitora. Plakat ćete kao što smo i mi na svakoj probi, cilj nam je da se publika nakon predstave zapita - tko sam ja i sudjelujem li i ja u stvaranju nekih štetnih koncepta - to je poruka koju želimo poslati - zaključuje Vrgoč.

ELENA LUKIĆ

Smrtni grijeh

Marta Musap, Katarina Toplek Horvat, Jasna Komendanović i Ivana Medić, utjelovit će lik Sestre Angelice. Talentirana operna diva Katarina Toplek Horvat kroz ovaj je kompleksan lik istražila dosad potpuno nepoznate kutke ljudskoga uma.

- Sestra Angelica je žena koja je u svom životu prošla svašta, potječe iz plemićke obitelji i ostala je trudna izvan braka, što je bio veliki grijeh u ono vrijeme. Dijete joj je bilo oduzeto nakon porođaja, a ona je smještena u samostan. Nakon sedam godina provedenih ondje dolazi joj teta i govori joj da je njezino dijete umrlo prije dvije godine. U tom trenutku Angelica ima psihički slom, te shvaća da je cijeli život provela u laži misleći da je dijete dobro zbrinuto i u sigurnim rukama, a tako ipak nije bilo, i onda, nažalost, diže ruku na samu sebe, te umire. To je bio najveći smrtni grijeh u Katoličkoj Crkvi. Njezin lik iziskuje široku lepezu emocija, s obzirom na to da nisam majka, trebalo mi je vremena da prihvatim sve te osjećaje i morala sam zamišljati što jedna majka mora prolaziti kada sazna za tako strašnu tragediju. Utjeloviti je bilo je zaista izazovno, ali vrlo sam sretna što smo to uspjeli uklopiti u glazbeni materijal i nadam se da će publika vidjeti sve moje emocije i svu svoju moć ove uloge - objašnjava Katarina Toplek Horvat.

Uloga Michelea, vlasnika tegljača u "Plaštu", pripala je cijenjenom prvaku Opere Leonu Košaviću, koji će se izmjenjivati s Daliborom Hanzalekom. Za predstavu, kaže Košavić, da je ljudska, tragična i aktualna priča, a glavna uloga mu i više nego pristaje, s obzirom na njegovu ljubav prema preminulom umjetniku.

- "Plašt" govori o jednoj ljubavi koja je umrla zajedno s djetetom, pretpostavljam da, kada izgubite dijete na tako strašan način, sve što vas podsjeća na taj događaj pokušavate potisnuti. Vjerujem da se supruga Giorgetta otuđila od Michelea upravo zbog te tragedije, zato ga je počela varati s lučkim radnikom Luigijem, a sve je završilo u spirali nasilja, Michele u ludilu i bunilu ubija Luigija. Poveznica s Puccinijem mi je draga zbog Pinga, uloge koja me prati već dugi niz godina, s njim sam čak i debitirao u Covent Gardenu u Londonu, a pjevao sam ga i ove godine u La Monnaieu u Bruxellesu. Po tome poznajem njegovu glazbu, a ovo mi je prva puccinijska uloga koja je glavna, što je, realno, iskorak iz mog standardnog repertoara, stoga mi je jako drago što su mi povjerili taj korak, pogotovo jer zaista volim Puccinijevu glazbu - ističe Leon Košavić.

Dirigentska palica u rukama je iskusnoga maestra Filipa Pavišića, koji ovih dana marljivo uvježbava glazbu s orkestrom, ali i sa solistima te zborom. Koreografkinja je Maja Huber, scenograf Stefano Katunar, kostimografkinja Tea Bašić Erceg, svjetlo će oblikovati Vesna Kolarec, a zborovođa je Maro Rica.