/galerija/ Radić: Otvaranjem vrata nove dvorane otvorili smo vrata novih mogućnosti
Majić: Dvorana može biti lijepa sama po sebi, a ono što je njezino značenje zapravo tek slijedi
Prvu koncertnu dvoranu u povijesti Osijeka - koja je dobila ime proslavljenog osječkog i hrvatskog violinista i skladatelja svjetskog glasa Franje Krežme - u petak je otvorio osječki gradonačelnik Ivan Radić. Kao izaslanik predsjednika Sabora, kao saborski zastupnik, a prije svega kao gradonačelnik Osijeka Radić je ocijenio kako svjedočimo povijesnom trenutku za grad Osijek.
- Prva koncertna dvorana otvorila nam je svoja vrata. Ovo nije trenutak koji obilježava samo otvaranje novog prostora i ova dvorana nije samo građevina, ona znači simbol naše predanosti kulturi, zajedništvu, umjetnosti i imat će ključnu ulogu u oblikovanju kulturnog, društvenog i ekonomskog života Osijeka - kazao je Radić.
Talent kao inspiracija
Također je naglasio da će ponudom sadržaja i podrškom lokalnim umjetnicima biti poluga za ekonomski razvoj, društvenu povezanost, obrazovanje te promociju identiteta grada Osijeka.
- Glazba je univerzalni jezik koji razumiju svi i jezik koji povezuje. Upravo će u ovoj dvorani biti mjesto gdje će se tim jezikom govoriti jasno i glasno - poručio je gradonačelnik Radić zahvalivši svima koji su djelovali u izgradnji dvorane, pridonijeli ostvarenju još jedne zajedničke vizije u gradu Osijeku.
Zahvala je upućena Ministarstvu kulture i medija te Ministarstvu regionalnog razvoja i fondova Europske unije, koji su osigurali sredstva i bili velika podrška za završetak izgradnje ove koncertne dvorane. Podsjetio je da ukupna vrijednost radova prelazi 1,7 milijuna eura. Posebnu je zahvalu uputio arhitektu i izvođačima radova, koji su izgradili ovaj predivan prostor s hrastom i jelom koji okružuju cijeli prostor dvorane koji nikoga ne može ostaviti ravnodušnim.
- Otvorili smo vrata naše nove dvorane, otvorili smo vrata novih mogućnosti i želim joj da ponosno nosi ime našeg najpoznatijeg osječkog umjetnika 19. stoljeća te da njegovo nasljeđe i njegov talent inspiriraju nove generacije koje dolaze - zaključio je Radić proglasivši Dvoranu Franjo Krežma otvorenom.
Zamjenik osječko-baranjskog župana Josip Miletić izrazio je uvjerenje kako će u ovoj infrastrukturi uživati generacije koje dolaze.
- Infrastruktura je sama po sebi važna, jer bez nje ne možemo razvijati kvalitetu života. Ono što ćemo doživjeti jest da je glazba zvonka radost. Mi kao OBŽ podržavamo sve kulturne stvari u našem gradu, na istoku Hrvatske, a uvjeren sam da će ova dvorana biti uspješna - rekao je Miletić, izrazivši želju da dvorana služi mnogim generacijama svih Osječana te na ponos cijele Hrvatske.
Kroz program otvorenja novog osječkog doma glazbe posjetitelje je vodio ravnatelj osječkog Kulturnog centra, Ivan Kristijan Majić, rekavši da je puno važnije da posjetitelji kao neku impresiju s ove večeri ponesu put koji tek večeras kreće.
- Ova dvorana kao prostor i infrastruktura može biti lijepa sama po sebi, a ono što je njezino značenje zapravo tek slijedi. Njezino su značenje svi oni koncerti koje ćemo ovdje slušati, festivali koji će ovdje započeti i po kojima ćemo tek postati poznati, svi oni europski i svjetski glazbenici koji će ovdje nastupati i koji će s lijepim sjećanjima odlaziti iz Osijeka, kao što su i do sada - nadahnuto je govorio Majić. Dodao je kako ova dvorana nije najveća, možda nije ni najbolja, ali je svakako naša dvorana.
Svečani, glazbeni dio programa otvorenja dvorane započeo je posvetom osječkom virtuozu i violinistu Franji Krežmi, tako što je izvedeno njegovo djelo Scherzino u interpretaciji mladog osječkog glazbenika Zvonimira Krpana, na originalnoj violini Franje Krežme u klavirskoj pratnji Domagoja Guščića. Središnju glazbenu svečanost otvorenja Dvorane Franjo Krežma uveličao je Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem svog šefa dirigenta Pascala Rophea i zajedno s pijanistom Konstantinom Krasnitskimu, izveli su Rahmanjinov 2. koncert za klavir i orkestar. Osim Rahmanjinova i Krežme na koncertnom je programu koncerta otvorenja bila i orkestralna suita iz baleta Žar ptica Igora Stravinskog. Kako nam je prenio organizator, dirigent Pascal Rophe je bio oduševljen dvoranom, posebice njezinom akustikom, kao i članovi njegovog orkestra.
- Svi se večeras veselimo, sretni smo i ponosni. Čim je gradonačelnik predložio da idemo u tu investiciju, naravno, odlučili smo da će Ministarstvo kulture i medija podržati Grad i zajedno s Ministarstvom regionalnog razvoja financirali su završetak dvorane. Nakon "Lisinskog" dobili smo novu dvoranu, drugu najveću u Hrvatskoj, vrlo suvremeno opremljenu i s jako dobrom akustikom. Sve je bilo puno, koncert je bio sjajan, tako da se doista veselimo - kazala je nakon koncerta ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek, dodajući kako su Gradu Osijeku omogućena znatna financijska sredstva za pokretanje glazbenog ciklusa. Naglašava kako ju vesele riječi gradonačelnika Radića da je gotovo rasprodana pretplata.
- Mislim da Osijek kreće jednim potpuno novim putem kad se govori o glazbi, s ovakvom dvoranom i svim što će se ovdje događati - poručila je ministrica Obuljen Koržinek.
Ponos i čast
Otvorenju prve koncertne dvorane Franjo Krežma u Kulturnom centru Osijek nazočili su saborski zastupnici Nataša Tramišak i Goran Ivanović, europarlamentarka Biljana Borzan, rektor Sveučilišta Vlado Guberac, veleposlanik Francuske Republike, Nj. Eksc. Fabien Fieschi, državni tajnik Domagoj Mikulić, kandidat za predsjednika HDZ-a Dragan Primorac i brojni drugi uglednici, gospodarstvenici, znanstvenici i umjetnici grada Osijeka, Osječko-baranjske županije i ostalih slavonskih županija. Okupila se osječka kulturna i društvena krema, a svi su dijelili iste dojmove oduševljenja novom dvoranom i njezinim otvorenjem kao važnim trenutkom u povijesti grada.
- Na otvorenju dvorane osjetila sam ponos što Osijek, i više nego zasluženo, od danas ima takvu koncertnu dvoranu. Vizualno i zvučno sigurno može parirati dvoranama slične veličine u svijetu i jedva čekam da njezinu unutrašnjost ispuni glazba svih žanrova te da građanima postane neizostavan dio slobodnog vremena - rekla nam je nagrađivana osječka kantautorica Mia Dimšić, koja je također bila u publici na otvorenju.
Drugi koncert u sklopu svečanog otvorenja dvorane bio je u znaku Vokalnog ansambla (VA) Brevis i hrvatskih skladatelja. VA Brevis je, pod ravnanjem umjetničke voditeljice i dirigentice Antoanete Radočaj Jerković, uz klavirsku pratnju Davora Dedića i operne soliste, praizveo djela hrvatskih skladatelja Tomislava Uhlika i Brune Vlaheka te D. Dedića na temu Branka Mihaljevića, posvećene upravo VA Brevis, dirigentici Jerković i napisane u povodu svečanog otvorenja nove koncertne dvorane. Bio je to program koji slavi hrvatsku skladateljsku baštinu te čuva i njeguje zborsku tradiciju na ovim prostorima, a upotpunile su ga izvedbe antologijskih djela hrvatske zborske literature (Papandopulo, Bukvić, Zlatić…). Nastupili su vokalni solisti Anja Papa Peranović, Tihana Marković, Dunja Hajduković, Monika Bošnjak, Gordana Kalmar, Ladislav Vrgoč i Berislav Jerković. Posebno emotivan bio je nastup bivših članica Vokalnog ansambla Brevis, praćen, kao i cjelokupni nastup Brevisica, dugotrajnim pljeskom oduševljene publike.
- Kad me je ravnatelj KC-a Ivan Kristijan Majić zamolio da osmislim jedan od koncerata svečanog otvorenja Dvorane Franjo Krežma, odmah sam znala da novu dvoranu koju mi izvođači, ali i naša publika već godinama željno iščekujemo treba inaugurirati novim glazbenim djelima, skladanim upravo za tu prigodu. Jer koncertna dvorana bez glazbe je samo prostor. U ovom slučaju, i na našu veliku sreću, predivan prostor koji svakog umjetnika glasno poziva na kreaciju. Ipak, nadala sam se da će nas praizvedbe novih djela višestruko oplemeniti, jer će skladbe i nakon završetka koncerta nastaviti živjeti kao trajni podsjetnik na svečani trenutak u kojem je zahvaljujući novom glazbom protkana ljepota prostora izbrisala granicu između dvorane i izvedbe, između izvođača i publike. Iznad svega želja mi je bila glasovima moga zbora opjevati Osijek - Osijek prošlosti i Osijek budućnosti, ali i Osijek koji sve vrijeme živi u nama, onaj nutarnji, intimni zvuk grada koji volimo. Izvrsne saveznike u toj nakani pronašla sam u skladateljima Tomislavu Uhliku, Bruni Vlaheku i Davoru Dediću, koji su svaki na svoj način, oživili ideju grada koji podjednako uvjerljivo pjeva sjetom i dostojanstvom kulturnog nasljeđa bogate nacionalne i multikulturalne prošlosti, ali i vibrira željom za glazbom i umjetnošću kozmopolitske budućnosti. Osjećajući puls takvog Osijeka, osmislili smo program u kojem sudjeluju različite generacije pjevačica VA Brevis, njih više od 80, a koje su, pjevajući priču o Osijeku po svijetu, u dvoranama od Carnegie Halla do Sydneyske opere kroz neke od skladbi koje su se pjevale i na ovom koncertu, zajedno s nama sanjale upravo ovakvu dvoranu koju će moći osjećati svojom. Upravo to se i dogodilo. I skladatelji novih skladbi i mi izvođači jako smo zadovoljni izvedbama i reakcijama publike. Skladbom Davora Dedića "Moj Osijek u meni" završili smo koncert i na simboličan način zagrlili publiku i uključili je u izvedbu i to na način da su djevojke pjevale i iz publike i s pozornice. Trenutak u kojem dvorana s obje strane portala zajedno diše u ritmu glazbe bio je iznimno dirljiv. Upravo to smo od početka željeli postići - integrirati publiku u izvedbu. Zahvalni smo Kulturnom centru na pozivu, prilici i pomoći oko realizacije ovog zahtjevnog programa. Čestitamo svima zaslužnima na realizaciji jednog od najvažnijih projekta u glazbenoj kulturi našega grada i veselimo se svim budućim koncertima u "Krežmi" - rekla je nakon koncerta Antoaneta Radočaj-Jerković, dirigentica VA Brevis.
- Iznimno sam sretan i ponosan što je u našem gradu otvorena prekrasna koncertna dvorana "Franjo Krežma". Uživali smo svirati i pjevati na našem Brevis koncertu u povodu proslave otvorenja. Jedva čekamo sljedeći koncert - kaže Davor Dedić, istaknuti hrvatski pijanist, aranžer i pedagog, dugogodišnji suradnik VA Brevis i Dječjeg zbora Osječki zumbići.
Ladislav Vrgoč, ravnatelj Opere HNK, bio je gost otvorenja i nastupio druge večeri s VA Brevis.
- Dragulje se najčešće nađe u prirodi. Te kristalne strukture minerala velika su vrijednost često materijalna, ali najviše osobna. Dvorana "Franjo Krežma" u Osijeku pravi je i nepatvoreni dragulj. Ne zamjerite mi na slobodi osobnog rakursa: godinama sanjam, nastupajući na mnogim koncertnim i opernim pozornicama, ovakvu dvoranu za našu publiku. Za generacije ljudi koji će u idealnim uvjetima biti svjedocima trenutaka u kojima se svemir spaja i savija i gdje govorom glazbe postajemo građanima svijeta. Velika mi je čast i kao građaninu Osijeka i kao kulturnom djelatniku koji aktivno sudjeluje u glazbenom životu kraja 20. i početka 21. stoljeća, kao profesionalac - svjedočiti ovakvom događaju. Prvu večer s vehementnim pijanističkim zamahom maestra Krasnitskog uz Simfonijski orkestar HRT-a pristustvovali smo razini koncerta koja je odmah bjelodano pokazala mogućnosti novog koncetnog prostora, a u subotu VA Brevis, uz maestru Radočaj Jerković, glasovima i vrhunskom izvedbom biranog repertoara, Dvorana kao da je inicirana ljubavlju, radom i ljepotom. Velika hvala maestri Radočaj Jerković što me pozvala da dam doprinos tom programu solističkim sudjelovanjem u praizvedbi ingenioznog djela Brune Vlaheka. Ostat će u mome srcu zapisana dijamantna struktura tog glazbenog i emotivnog događaja na najvišoj razini. Kao ravnatelj Opere HNK u Osijeku s velikim ponosom zahvaljujem gradonačelniku Radiću, ministrici Obuljen Koržinek i ravnatelju KCO-a Majiću, kao vinovnicima ovog velikog pothvata. Hvala vam u moje osobno ime i u ime svih djelatnika Opere HNK u Osijeku. Kristalne su strukture minerala rijetke. Naša nova koncertna dvorana je rijedak dragulj na ovom području. Građani ovoga grada i cijele regije bit će u novome prostoru bogatiji za mnoge rubine, dijamante i smaragde u kruni zlata, zlata rada svih djelatnika kulture, koji su na najljepšem zadatku, zadatku umjetnosti - rekao je Vrgoč.
Kulturno središte
- Presretan sam da smo doživjeli da se koncertna dvorana izgradila i opremila te sada djeluje kao važna kulturna institucija. Unutrašnjost dvorane je prekrasna, djelo je to osječkog arhitekta Damira Vrbana, što nam je osobito drago, jer je to zaokružena osječka priča. Imamo osjećaj kao da smo zagrljeni u tvoj dvorani - rekao je nakon koncerta Grgur Marko Ivanković, viši kustos Muzeja Slavonije, koji je na koncertu VA Brevis bio sa suprugom Mirtom.
- Izgradnja dvorane koja ima koncertnu namjenu jedinstven je događaj od velike kulturno-povijesne važnosti za grad Osijek i cijeli OBŽ. Stoga je važno i nazivom dvorane identificirati višestoljetna nastojanja Osječana da konačno dobiju svoj koncertni prostor. To je ime Franjo Krežma, umjetnik koji je prvi proslavio svoj rodni grad sviranjem na jednom koncertnom instrumentu, kraljici orkestra - violini. Naziv dvorane po osječkoj violinističkoj legendi čije ime od 1960-ih godina nosi i poznati osječki Memorijal, stvar je kulturološke datosti Osijeka. Zato što su Osijek i Franjo Krežma sinonimi vrhunske umjetničke glazbe, a violina je njezin najstariji zaštitni znak - rekla je Sunčana Bašić, ravnateljica Glazbene škole Franje Kuhača u Osijeku.
- Nova je osječka koncertna dvorana doista impresivna i jako je ugodno pjevati u njoj. Sretna sam što grad Osijek napokon ima kulturno središte visokih produkcijskih mogućnosti koje će zasigurno obogatiti kulturno-umjetničku ponudu ne samo istoka Hrvatske nego cijele naše domovine, a vjerujem i šire. Čestitam svima koji su zaslužni za realizaciju ovog velikog i važnog projekta, a za budućnost ostaju čast, ali i odgovornost pažljivo promišljati, birati i pripremati vrijedne umjetničke programe, baš poput sinoćnjeg u izvedbi Vokalnog ansambla Brevis. Jedino će na taj način dvorana ostvariti svoj potpuni smisao – ako će biti ispunjena kvalitetnim programima i publikom koja će se u nju rado vraćati - rekla je Majda Škrlec s Odsjeka za glazbenu umjetnost na AUKOS-au, dirigentica Akademskog pjevačkog zbora Strossmayer i Dječjeg zbora Osječki zumbići te članica VA Brevis.