film Grešnici
Ustupljeno
24.4.2025., 10:00
Osvrt

Film Ryana Cooglera “Grešnici”: Bal vampira u doba rasne segregacije i vrućeg bluesa

Neobičan spoj žanrova i emocija u novom vampirskom filmu Ryana Cooglera

Ryan Coogler i Michael B. Jordan definitivno nisu redateljsko-glumački tandem ranga jednog Martina Scorsesea i Roberta De Nira/Leonarda Di Caprija, Akire Kurosawe i Toshira Mifunea ili primjerice Wernera Herzoga i Klausa Kinskog, ali i ova šačica filmova koje su do sad zajedno snimili izazivaju respekt moderne publike, a dobrim dijelom i same kritike. Tri godine nakon ne osobito impresivnog nastavka superherojske akvizicije imena ''Black Panther'', Coogler i B. Jordan su udružili snage i po peti put u samo dvanaest godina uz neobičan žanrovski hibrid akcije, trilera, krimića, drame i horora skrivenim pod imenom - ''Grešnici''!

Neočekivani gosti

Godina je 1932., identični blizanci, Smoke i Stack (Michal B. Jordan), se nakon služenja u Prvom svjetskom ratu i gangsterskog uspona u Chicagu vraćaju u rodnu deltu Mississippija gdje s ukradenim mafijaškim novcem planiraju otvoriti svojevrsnu 'prčvarnicu' gdje će crnačkoj zajednici pružiti mjesto za izlazak u kojoj će se služiti alkohol, kockati i plesati uz moćne taktove bluesa. Takvu lokaciju pronađu u napuštenoj pilani koju im nevoljko proda rasistički vlasnik Hogwood. Kako bi već prve večeri impresionirali i privukli što više posjetitelja, Smoke i Stack angažiraju svojeg mladog rođaka Sammieja (Miles Caton), pastorova sina i talentiranog gitarista, starog bluesera Delta Slima (Delroy Lindo) i pjevačicu Pearline (Jayme Lawson). Za opskrbu hranom i ostalim potrepštinama unajme kineski bračni par trgovaca, Lisu (Li Jun Li) i Boa Chowa (Yao), a za izbacivača postave krupnog nadničara Cornbreada (Omar Benson Miller). Uz sve navedene, Smoke se za pomoć obrati i svojoj otuđenoj supruzi Annie (Wunmi Mosaku), dok se na otvorenje nepozvana pojavi i stara Stackova ljubav - Mary (Hailee Steinfeld).

Nakon cjelodnevnih priprema, klub se otvori te iste večeri. Crnački radnici pohrle sa svih strana i polako krene zabava za pamćenje. Kroz noć, bivši i novi ljubavnici otvaraju nova poglavlja svojih ljubavi, do tad nepoznati glazbenici poput Sammieja postaju zvijezde, no stvari odu u sasvim neočekivanom smjeru kad im se privučen veličanstvenim taktovima glazbe pred vratima prčvarnice nenadano pojavi irski imigrant Remmick (Jack O'Connell) u pratnji supružnika Joan (Lola Kirke) i Berta (Peter Dreimanis) sve sa željom da im se pridruže u zabavi i zajedno zasviraju, makar im za to masno platili. Blizanci ih odbiju, no kako im je utržak na blagajni ostao poprilično mršav, Mary se kao jedina bjelkinja među njima ponudi uputiti za Remmickom kako bi doznala s kolikim novcem raspolažu. Ono što Mary, blizanci, ali ni ostatak društva u prčvarnici ne znaju jest da je Remmick vampir i kako s Joan i Bertom tamo planira počiniti pravi masakr…

Ima tu svega, zar ne? Itekako! Svi navedeni likovi, njihovi kompleksni odnosi, situacije i okruženje nemilosrdnog juga kojim i dalje vladaju zakrabuljeni bijeli primitivci… ma trebali bi mi još pasusi i pasusi teksta kako bi samo okrznuo sinopsis ovog neobičnog ostvarenja i to ne bi bilo dovoljno. Da, dragi moji, ovo je jedan od onih filmova koje jednostavno morate pogledati kako bi povjerovali vlastitim očima. Ryan Coogler se nakon zapaženog debija, biografske krimi drame ''Postaja Fruitvale'' (2013.), iznenada našao pod povećalom velikih studija i producenata kao jedan od najperspektivnijih mladih autora i nije mu trebalo puno vremena da se odazove pozivu moćne mašinerije Hollywooda i za njih prvo snimi boksačku hit dramu ''Creed'', a zatim i senzacionalan superherojski spektakl ''Black Panther''. Naravno, snimanje skromnijih i intimnijih filmova poput spomenutog debija mu je davalo više slobode, no dočim je postao 'kotačić' takvog monstruoznog stroja za mlaćenje love, njegov privatan život je pao u drugi plan.

Kroz snimanje ovih ultraskupih popcorn travestija, Coogler je naime mnogo vremena provodio na setovima i sobama za montažu zbog čega nije mogao biti uz bližnje. Nažalost, u tim istim periodima je i izgubio nekoliko voljenih članova obitelji i osjećaj grižnje savjesti ga je sve snažnije počeo izjedati, a s filmom ''Grešnici'' je konačno odlučio oživjeti duh voljenog ujaka Jamesa, čovjeka koji je za života obožavao blues i koji mu je otkrio pravu snagu glazbe. Naime, kad god mu je bilo teško na snimanjima i kad bi se zaželio kuće i rodbine, ujak bi ga tješio tekstovima iz poznatih blues numera. Otkako ga više nema među živima, Coogler je krenuo u misiju s kojom će oživjeti spomen na voljenog ujaka, ali i rodbinu koja vuče korijene iz Mississippija – kolijevke bluesa. Radnju je stoga vratio u 1930. godine prošlog stoljeća, period žestoke rasne segregacije i pravog procvata spomenutog glazbenog pravca, prohibicije i kriminalnog podzemlja. Još dok je pisao prvi draft scenarija, osmislio je jedan surealan prizor glazbene sekvence u kojem se prepleću prošlost, sadašnjost i budućnost blues glazbe i njezinog značaja za crnačku zajednicu. Tu je već znao kako je na tragu nečeg uistinu posebnog. Taj isti prizor je ujedno i jedan od najimpresivnijih u samom filmu, ali neću vam ga spojlati jer je doista dojmljiv i morate ga sami doživjeti.

Od sumraka do... mjuzikla?

Spojivši teme obiteljskog nasljeđa, rasnog pitanja i snage bluesa s netrpeljivošću, samovoljom i atipičnim 'sastojcima' vampirskog horora, Coogler je kreirao nešto do sad neviđeno. Gledajući tu njegovu, naizgled nespojivu 'žanrovsku mišanciju', nekako sam se pribojavao kiksa, slabljenja ideje i pretjerivanja, ali srećom, to uglavnom nisam dočekao. Zašto uglavnom? Postoji tu određenih manjkavosti poput pretjeranog korištenja glazbene podloge za naglašavanje dramaturških momenata što dovodi do blagog koketiranja patetikom, a tu je i glumački odabir. Možda će na vas ostaviti bolji dojam, no mišljenja sam kako je Cooglerov 'kućni glumac' Michael B. Jordan unatoč zahtjevnoj duploj ulozi braće Smokea i Stacka prečesto iz ozbiljne i uvjerljive glume lutao u klasično pozerstvo. Gdje god sam ga do sad gledao, a skupilo se već tih filmova, dotični je uvijek bio sklon takvom iritantnom stavu što je bolno vidljivo i ovdje.

Srećom, svi ostali, a s tim prvenstveno mislim na sjajnog Jacka O'Connella kao zabavnog irskog vampira Remmicka i debitanta Milesa Catona (čovjek ima nevjerojatan glas i bavi se već neko vrijeme profesionalno glazbom), odnosno, veterana Delroya Linda, apsolutno rasturaju i s lakoćom zasjenjuju Jordanovo pre*eravanje. A kad već spominjem vampire i horor aspekt, ne očekujte konstantno krvoproliće kroz dva i kusur sata trajanja filma. Naime, Coogleru su za inspiraciju prvenstveno poslužili kultni Rodriguezovi naslovi ''Od sumraka do zore'' i ''Dosje Alien'' što bi u prijevodu značilo, mnogo vremena je posvećeno izgradnji radnje i atmosfere te karakterizaciji likova dok je većina 'strašnih' prizora i akcije ostavljena za sami klimaks. Unatoč toj spoznaji, ljubitelji horor žanra ne bi trebali biti pretjerano razočarani. Možda u konačnici i neće biti toliko prestravljeni koliko zapanjeni nekim neočekivanim sekvencama (op.a. mjuzikl prizor s raspjevanim i rasplesanim vampirima je nevjerojatan), ali duboko sam uvjeren kako će dobro zapamtiti film. Uostalom, sve značajke vezane uz vampirski žanr (op.a. luk i sunčeva svjetlost su ubitačni za ova stvorenja, noći trebaju biti pozvani kako bi ušli u prostoriju i nasrnuli na svoje žrtve), Coogler je odradio s krajnjim respektom i znanjem.

Bez nekog suvišnog mudrovanja, ohrabrujem vas na kraju ovog osvrta da svakako pogledate ‘’Grešnike’’ jer svojoj suludoj premisi unatoč nudi mnogo razloga za divljenje i zabavu, a to je ono što svaki ljubitelj filma priželjkuje prilikom odlaska u kino. Naravno, kako to inače biva kod Cooglera, sama priča se uz pregršt dobre zabave paralelno i kvalitetno dotiče ozbiljnih, kroz osvrt već spomenutih tema.