James Mather u Puli

James Mather u Puli

MARIJANA KNEZOCI
22.1.2025., 08:00
40 godina karijere

James Mather montažer zvuka i oskarovac: Cruise je jedinstven u svojoj osobnosti i strasti za snimanjem filmova

Radimo “Nemoguću misiju 8”, zove se “Final Reckoning” i dovršavamo miksanje za film “Amater” za 20th Century Studios

James Mather, još jedan dobitnik Oscara, posjetio je Pulu, i to u sklopu Carnetove user conference - THE CUC 2024, pod nazivom "Sveučilišta nove generacije", koja je okupila više od 400 sudionika iz visokog obrazovanja. Ova konferencija dio je CARNET-ova projekta e-Sveučilišta, koji je usmjeren na digitalnu preobrazbu visokog obrazovanja kroz digitalne inovacije i suvremene obrazovne metode.

Mather je britanski montažer zvuka koji se ovim poslom bavi 40 godina i danas vodi svoj Soundbyte Studios sa sjedištem u Londonu. Početak trećeg desetljeća 21. stoljeća bio je doista dobar za njega - tri nominacije za Oscara, tri godine zaredom. Sa svojim suradnicima bio je tako nominiran za "Belfast" 2021., "Top Gun: Maverick" 2022. i "Nemoguća misija: Odmazda - prvi dio", osvojivši Oscara za drugi dio "Top Guna", što mu je bilo iznenađenje, a u kolekciji je već imao dva Emmyja. Oscara za nastavak "Top Guna" osvojio je s timom koji su činili i Mark Weingarten, Al Nelson, Chris Burdon te Mark Taylor.

Koji je vaš posao na filmu?

- Moj posao na filmovima je nadgledanje montažera zvuka. Okupio sam tim montažera zvuka tijekom postprodukcije, pa se uključimo tijekom posljednjih četiri ili pet tjedana glavnog snimanja i počinjemo raditi s uređivanjem sklopa. Dok montažer okreće sklop, počinjemo sastavljati fonoteku i razgovaramo s autorima filma o njihovu konceptu i kako oživiti taj koncept uz zvučni zapis i povećati njihovu priču zvukom. Što znači da imamo vrlo malo mogućnosti preklapati se s inženjerima za snimanje, mikserima za snimanje koji su na setu. Ali to je uvijek vrijedan odnos jer mi zatim nastavljamo njihov rad kroz proces postprodukcije do konačnog miksa. Moj posao u principu je interakcija s filmašima i timom zaduženim za zvuk, da se zna da se razumijemo.

Slavljenje zvuka

Koji je bio vaš prvi posao u visokobudžetnom Hollywoodu?

- Koliko god da čudno zvuči, kada sam imao 19 godina, otišao sam na put u Australiju. Već sam bio počeo raditi u filmskoj industriji i pokucao sam na vrata tvrtke u Sydneyju koja je radila na trećem dijelu "Pobješnjelog Maxa" ("Beyond the thunderdome"), dobio sam posao kod njih, notirao akorde, skladao glazbu, što god je bilo potrebno. Sve je bilo na magnetskoj podlozi, dakle sve je bilo na filmu. Imao sam iskustva s filmom jer nismo bili digitalizirani, ali zanimljivo je da je tada netko donio Fairlight sintesajzer, koji je bio predložen kao mogući alat za stvaranje zvuka jer sve što smo do tada radili stvaralo ga je korištenjem vrlo minimalnih tehnika miksanja. Znate da je promjene visine jako teške napraviti jer je postojalo samo nekoliko strojeva koji su to mogli učiniti, ali zvuk je degradirao kada bih ga podigao, tako da nije baš dobro zvučalo. Dizajn zvuka bio je vrlo bazičan, više se odnosio na miješanje zvukova nego na manipulaciju zvukom, tako da sam puno naučio radeći s njima u Australiji. Kad sam to učinio i vratio se, to me je natjeralo da se prestanem baviti slikom i počnem raditi zvučne zapise jer sam vidio da će digitalni zvuk početi postajati uobičajeniji, i to je za mene bilo puno uzbudljivije. Dakle, to je bio moj prvi projekt.

Tom Cruise plays Capt. Pete "Maverick" Mitchell in Top Gun: Maverick from Paramount Pictures, Skydance and Jerry Bruckheimer Films.
Paramount Pictures

Teško je ne primijetiti da ste radili na puno filmova u kojima glavnu ulogu igra Tom Cruise. Kakav je on?

- Imamo vrlo profesionalan odnos. Sastajemo se i razgovaramo sve više u posljednjih nekoliko godina, kada je postao puno angažiraniji u procesu postprodukcije. Kao producenta puno ga više zanima cijeli proces, ne samo uloga ispred kamere, po čemu je poznat. Nalazim se s njim kad god nazove. Sastajemo se možda svakog mjeseca, svakih pet tjedana. On je vrlo šarmantan čovjek. Vrlo je intenzivan i strastven u onome što radi. Vrlo je predan procesu i doista mu je stalo do ekipe i tima te svih koji su uključeni, sjajan je tip. Nevjerojatno je kako kada prvi put upoznaš nekoga takvog, upoznaješ zamišljenu osobnost, a ne stvarnu osobu. U vašem umu ovo je Tom Cruise. Ali on vas vrlo brzo opusti i učini da se osjećate ugodno zbog onoga zbog čega ste tu. Jedna od stvari koje on radi, a koja je vrlo intrigantna i kojoj se divim, je ta da bi se moglo vrlo lako dogoditi da ostanete fascinirani nekim takvim kao što je on, a Cruise vrlo jasno definira granice onoga zbog čega ste tamo. Tako pomislite: "O, moj Bože, to je Tom Cruise, ne znam kako da se ponašam." Nije u tome stvar. Poanta je da ste tu da radite i napravite najbolji soundtrack za njegov film. Razgovor je o tome i ni o čemu drugom. Nije kao da pričate o vremenu, ili o kavi, ili o poslu koji vas čeka, i ponekad se možete izgubiti pokušavajući biti izvan parametara, a zapravo biti unutar tih parametara tjera vas da se toliko usredotočite na ono što je potrebno i što treba učiniti i koji su najbolji načini da se to postigne. Za mene je to vrlo osvježavajući način rada jer je vrlo izravan. Vrlo je intenzivno, ali je vrlo jasno. To također znači da i on sluša, a nije netko tko ti samo govori što želi. Vrlo je otvoren za raspravu o mogućnostima kako bi stvari mogle i trebale biti, te odakle početi i gdje želi završiti baš kako on to želi završiti. Tako da mislim da je on prilično jedinstven u svojoj osobnosti i strasti za snimanjem filmova.

Čini mi se, sudeći po vašoj biografiji na IMDB-u, da ste specijalist za akcijske filmove?

- Tako ispada, zar ne? Smiješno je jer sam počeo s animacijom koja nije akcija, iako bi se "Wallace & Gromit" mogli percipirati kao da imaju akciju u sebi. Jednom mi je ponuđena prilika da radim "Harryja Pottera". Tip filma na kojem sam radio znatno se promijenio. Postao sam supervizor zvuka u akcijskom filmu, a ne supervizor zvuka u dramskom filmu. I mislim da je razlika u tome vrlo često sposobnost da ostanete mirni, usredotočeni, slušate zahtjeve i napravite posao koji se od vas traži. Ta isporuka ključna je stvar jer veliki filmovi s velikim budžetima uvijek imaju velikih problema. Stoga trebaju ljude koji su u stanju napraviti posao, bilo da se radi o vizualnim efektima, zvuku ili rasvjeti, bez obzira na vašu ulogu u tim filmovima. Riječ je o prevladavanju nedaća i pripremanju konačnog filma za publiku. I odgovor nije uvijek samo nastaviti trošiti više novca, jer što više novca potrošite, to se više razotkrivate i više ljudi uvlačite. Što više ljudi angažirate, manje ste fokusirani na proces, tako da jako volim raditi na neki način s filmašima i s postsupervizorima i studijima, tako što ću se pobrinuti da svi cijelo vrijeme razgovaramo kako bismo točno znali kamo idemo tako da možemo doći do kraja relativno lako i bez gnjavaže, da se s filmašima možemo dogovoriti kako žele da stvari budu napravljene, da znamo kada će biti spremni i hoće li se posao učiniti na vrijeme, odnosno možemo li prikazati ovaj film kad kažemo da ćemo ga prikazati ili ćemo propustiti rok jer vizualni efekti nisu spremni ili što već. Tako da se dogodilo da sam započeo u velikoj znanstveno-fantastičnoj fantaziji s Harryjem Potterom, a onda počeo raditi i s producentom, koji mi je zatim predstavio film Kennetha Branagha o Pepeljugi. Tako sam radio s Kenom na "Pepeljugi", a onda s njim radio na filmu "Jack Ryan", i to je bio prvi akcijski film na kojem sam radio, za Paramount. Stephanie Ito, šefica postprodukcije u Paramountu, pitala me je bih li upoznao Christophera McQuarrieja, koji radi na nastavku "Nemoguće misije" i traži nekoga tko ima sjedište u Londonu. "Naravno", odgovorio sam. Našli smo se na doručku i otada radim na njegovim filmovima, čak i na onima koje nije režirao, poput "Top Gun: Mavericka", jer me pozvao kada je rad na filmu već trajao, a on je bio jedan od scenarista i producenata. Smiješno je kada pogledate taj moj popis - akcija, akcija, akcija - drama, pa opet akcija, akcija, akcija - drama, tako da zapravo ovisi o ljudima s kojima radim, oni odabiru te žanrove. Ne znam hoće li Chris raditi više akcije ili će se promijeniti i učiniti nešto drugačije. Kenove preferencije vrlo je teško definirati jer će raditi detektivski triler, akciju ili pak priču o Disneyjevoj princezi. Njegova je raznolikost vrlo ekstremna i vrlo bogata, a čini se da Chris trenutačno puno radi s Tomom i to uvijek završava u svijetu akcije.

Htio sam vas pitati o nastavku "Top Guna", kako ste dobili posao i kako je bilo raditi na ovom iznimno zabavnom filmu?

- Bilo je nevjerojatno, dinamika je bila drukčija nego kod "Nemoguće misije", Chris je radio kao producent/scenarist, film se radio u SAD-u, ali nisu baš mogli postići to što su htjeli s ekipom koju su imali na raspolaganju, pa su pozvali iz studija mene i moj tim i pitali bismo li mogli preuzeti rad na soundtracku kako bi se film mogao završiti. No slučajno baš u to vrijeme smo bili u lockdownu, tako da smo svi radili odvojeno u svojim studijima. Bio je orkestar koji izvodi soundscore (glazbenu partituru koja se sastoji od zvukova, a ne tradicionalne glazbe.) s glazbenicima u svojim kućama diljem svijeta, njih 150, koji sviraju na klik, ne zajedno u jednoj prostoriji, tako da je cijeli proces bio… rastavljen, s dijelovima svuda po svijetu. Nekako smo se skupili u jednoj prostoriji u Londonu, s tim da nas nije smjeli biti više od određenog broja unutra, morali smo biti udaljeni dva metra, nositi maske, nije bilo testiranja, tako da bi Tomov tim došao i izbijelio cijeli prostor, kako bi on i Chris došli i nitko se ne bi zarazio, tako da je bilo nešto posebno, kao i sama produkcija. Film je prekrasno snimljen, priča je nevjerojatna i objedinila je u sebi srce i dušu izvornog filma kada su svi bili zabrinuti kako će snimiti nastavak nečeg toliko poznatog, kultnog. Ali uspjeli su. I dalje tu ima scena zbog kojih se ježim dok ih gledam i još uvijek mislim da je teško nadmašiti izvedbe i humor također. Taj je humor ponekad poput Laurela i Hardyja, to je neka vrsta slapsticka, tako da ima svega. Mislim da kao i u većini projekata uvijek postoje istaknuti filmovi u vašoj karijeri za koje mislite da se stvarno sve posložilo kako treba; a taj se film doista istaknuo.

James H. Mather, winner of an Oscar for Best Sound for Top Gun: Maverick, attending the Vanity Fair Oscar Party held at the Wallis Annenberg Center for the Performing Arts in Beverly Hills, Los Angeles, California, USA. Picture date: Sunday March 12, 2023. Photo: Doug Peters/PRESS ASSOCIATION
PIXSELL

Nadrealno

I donio vam je Oscara. Kako je bilo primiti najvažniju filmsku nagradu na svijetu?

- Nadrealno. Već sam godinu prije toga bio nominiran za "Belfast"…

Odličan film!

- Da, ali i potpuno drukčiji od "Mavericka", a godinu poslije bili smo nominirani za "Nemoguću misiju: Odmazdu". Nismo očekivali da ćemo dobiti Oscara za "Mavericka", ali smo svejedno bili vrlo ponosni i dobili smo puno komplimenata od drugih filmaša - Spielberga i drugih velikih imena. Svi su oni hvalili upornost filmske ekipe i činjenicu da je film napravljen. Tako da su pohvale koje smo dobili jako važne. Dobiti sva ta priznanja od članova američke filmske akademije, kao i BAFTA nagrade i sve druge nagrade, bilo je sjajno, iako smo u natjecanju za BAFTA-u izgubili od "Na zapadu ništa novo". S njihovim timom smo sjedili na dodjeli, dok su proglašavali nominirane za kategoriju montaže zvuka, tako da smo sjedili iza njih na dodjeli u Los Angelesu. Smatram da su oni napravili fantastičan posao za "Na zapadu ništa novo", sjajan soundtrack za izvanredan film koji nije nužno film za svakoga. To je vrlo važan film, jako dobro napravljen, vrlo emotivan i zato što su sjedili ispred nas na neki način smo mislili da trebamo biti spremni i zapljeskati im kad ustanu, no onda nisu oni dobili Oscara, nego mi… Nismo to očekivali, nismo to uzeli zdravo za gotovo, tako da smo uživali. Ima taj simpatičan trenutak kada sjedimo iza pozornice i odgovaramo na pitanja novinara, i dok to radimo, sjedimo uz Jamie Lee Curtis, i mi i ona te večeri imamo svoje Oscare… Drugi film, ista prostorija, bilo je lijepo.

Što je iduće?

- Radimo "Nemoguću misiju 8", zove se "Final Reckoning" i dovršavamo miksanje za film "Amater" za 20th Century Studios i očekujemo da će biti jako dobro primljen. Dobro je prošao kod probne publike, radi se o trileru s preokretom, baziranom na poznatoj knjizi. Tražimo alternativne načine prijenosa zvuka kroz taktilne transpondere i prijamnike, tako da zvuk u kinima mogu doživjeti i oni koji su gluhi, osjetiti ga na svom tijelu, kroz različite frekvencije, različit pritisak. Mi radimo na brodu na rijeci Temzi i taj brod preuređujemo u studio, s mikrofonima svuda po njemu, kako bismo mogli snimati (autentične) zvukove na brodu. 

Predstavili projekt Film & Media Sound Academy kao novi model

Program konferencije u Puli obuhvatio je raznovrsne teme, uključujući učenje u digitalnom društvu, kibernetičku sigurnost, multimediju i korisničku podršku, s posebnim naglaskom na sadržaje namijenjene sistem inženjerima. Kroz brojne radionice, panel-rasprave i predavanja, Carnet i partneri projekta e-Sveučilišta predstavili su najnovije aktivnosti koje se provode na visokim učilištima kako bi unaprijedili obrazovni sustav u Hrvatskoj. Na panelu o ulozi multimedije u obrazovanju su sudjelovali stručnjaci poput Mathera, Chrisa Blayneyja (Google for Education), Robina Weningera (Global Institute of Leadership and Technology), Ljerke Čuline (CARNET) i Snježane Kužir (Veterinarski fakultet, Sveučilište u Zagrebu). Mather i Weninger te još jedan dobitnik Oscara Mark Ulano na konferenciji su predstavili projekt Film & Media Sound Academy kao novi model kojem bi, kako kažu, trebalo težiti visokoškolsko obrazovanje. Polaznicima te akademije predavat će ljudi koji su već ušli u svijet dizajna zvuka za film i za medije, dobitnici Oscara, Emmyja i Bafte. To će se održavati dijelom na Sveučilištu Sjever u Varaždinu, Google oprema za njih posebne učionice za tu akademiju od kojih će jedna biti u Nacionalnoj sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu, a mogućnost je da jedna bude i u Puli, na Sveučilištu gdje će Carnet opremiti jednu učionicu.