22.1.2021., 00:00
LIQUID LIQUID
Plesna glazba kao art-rock
Piše: Danijel MIKLIĆ
Usprkos tome što Liquid Liquid nikada nisi objavili cjelokupni album te činjenici da su djelovali tek nekoliko godina, njihova je inačica dinamičnog minimalističkog funka izvršila utjecaj u rasponu od ranog hip-hopa do modernog art-rocka. Njihove instrumentalne teksture i primitivni ritmovi inspirirali su niz bendova među kojima su i Beastie Boys, Sonic Youth, Tortoise, LCD Soundsystem i Yeah Yeah Yeahs, a njihovi se zarazni plesni grooveovi sempliraju i danas.
Liquid Liquidu prethodio je Liquid Idiot, punkom nadahunta grupa nestalne postave sastavljena od članova vrlo skromnog sviračkog umijeća. Grupu su 1978. pokrenuli studenti Scott Hartley i Richard McGuire, kojima se iduće godine pridružio autor eksperimentalne poezije Sal Principato. Nakon što su nekoliko puta nastupili u kultnom klubu CBGB i na nezavisnoj etiketi objavili debitantski singl, Liquid Idiot su sve izrazitije prelazili na ritmičko-udaraljkaški teren. Osim toga, počeli su svirati i s Idiot Orchestra, trinaesteročlanom improvizatorskom skupinom udaraljkaša utemeljenom na izvornom konceptu Liquid Idiota. Kad je svirač marimbe iz Idiot Orchestra Dennis Young pristupio Liquid Idiotima, McGuire je gitaru zamijenio basom, a Principato se prihvatio udaraljki i počeo eksperimentirati s efektima jeke glasa, te je četvorka početkom 1981. prekrštena u Liquid Liquid.Dvjema pjesmama, za koje su im bili odobreni troškovi studijskog snimanja, Liquid Liquid su pridodali tri koncertne snimke za istoimeni EP objavljen za etiketu 99 Records. Nesvakidašnja mješavina post-punka s funk ritmovima i dub efektima u snimkama poput završne “Rubbermiro” nagovijestila je post-rock desetljeće i pol prije nego što je skovan taj termin. U vrijeme izlaska drugog EP-ja “Successive Reflexes” grupa se našla u središtu raznolikih umjetničkih i glazbenih svjetova s početka 80-ih. Naime, zahvaljujući McGuireovu nagnuću prema vizualnoj umjetnosti i eklektičnom zvuku, zatekli su se na razmeđu procvata prigradske hip-hop scene, koja je promovirala i u gradu priznate umjetničke zvijezde kao što je Keith Haring, no i waveom nadahnute bendove (Sonic Youth) i post-disco plesne scene klubova poput Danceterie.
- Kao da su se svi ti svjetovi međusobno isprepletali. Bila je priređena velika novovalna izložba na kojoj su prvi put predstavljena ostvarenja Basquiata, Haringa i drugih majstora grafita. Bili su tu i fotografi poput Roberta Mapplethorpea. Sve to stopljeno je s mnogo punka i new wavea, a i ja sam bio uključen. Sučeljavanje likovnosti i glazbe - prisjeća se McGuire.
Objavivši 1983. svoj treći EP “Optimo”, Liquid Liquid su ostvarili po mnogima najbolje snimke i postigli najveći uspjeh. U pjesmama poput naslovne i njihove najpoznatije “Cavern”, disco ritam i agresivne bas-dionice ujedinjene su nejasno otpjevanim stihovima i tekstualnim fragmentima ne bi li stvorili glazbu koja povezuje tijelo i um - plesnu glazbu kao art-rock. “Cavern” je postao hit na top-listama i u klubovima, pa su i Liquid Liquid bili sve traženiji. A kad je mlađahni irski bend U2 otkazao nastup kao predgrupa na europskoj turneji Talking Headsa, Liquid Liquid su odabrani kao zamjena. ”Cavern” je u tolikoj mjeri bio popularan da ga je zamijetio i vodeći hip-hop DJ Grandmaster Flash, pa je singl Flasha i Mellea Mela “White Lines (Don’t Don’t Do It)”, objavljen krajem 1983., zapravo bila snimka gotovo u cijelosti izvedena iz melodije i bas-dionica najpoznatije pjesme Liquid Liquida, a čak je obrađen i dio njezina teksta. “White Lines (Don’t Don’t Do It)” postala je, pak, jedna od najizvođenijih ranih rap pjesama. Njezinu krilaticu “something like a phenomenon” preuzeli su brojni reperi, no Liquid Liquid čitavo desetljeće nisu dobili ni centa autorskih tantijema. Dogovor s Flashovom etiketom Sugar Hill postignut je tek 1995., kad je pjesmu željela obraditi grupa Duran Duran, no do tada su troškovi pravnog spora iscrpili i Liquid Liquid i njihova izdavača 99 Records. Od 1985. oni više nisu postojali. I iako članovi Liquid Liquida još uvijek vole opisivati svoje skladbe kao “big beat” ili “body music”, primjereniji termin, pokazalo se, bio bi - vizionarske.