Osijek, 22. 11. 2025., snijeg, gust snijeg, prvi snijeg 2025, promet; prometnice, stanje na cestama, djeca, zimske radosti, SNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
25.11.2025., 6:42
Zima je stigla

Čak tri hrvatske županije ni na jednom dijelu ne trebaju zimsku opremu. Zašto je stavljanje zimskih guma pitanje savjesti, a ne propisa

Prognoza se pokazala točnom, subota je zabijelila ceste, a ralice su žurno uklanjale napadali snijeg i solile asfalt

Ovaj su se put zakon i vremenski uvjeti uskladili, tjedan dana nakon obveznog stavljanja zimske opreme na vozila snijeg je prekrio gotovo cijelu Hrvatsku. "Ćelave" gume postale su opasnost, pa su se u subotu često mogli vidjeti automobili koji opasno "plešu" po snijegom prekrivenoj cesti, a bilo je i onih koji su završili u kanalu pokraj ceste.

Osijek, 22. 11. 2025., snijeg, gust snijeg, prvi snijeg 2025, promet; prometnice, ralica; sol na cestama; zimska služba; zimski uvijeti na cestama; snijeg na cestama; čišćenje prometnicaSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST

U zimske dionice javnih cesta ulaze 839,2 km autocesta i 1863,3 km državnih i županijskih cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni promet iz trajektnih luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak. Tko pod te odredbe ne pripada? Praktično sve jadranske županije u nekim svojim dijelovima, neke i u cijelosti. Konkretno, prema Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama, u Puli, Rijeci ili Zadru možete se do mile volje cijele godine voziti na ljetnim gumama, a da ne podliježete ikakvim zakonskim sankcijama. Ali, krenete li, primjerice, iz Rijeke prema Grobniku, zimska je oprema obvezna na autocesti već na Orehovici. Zašto? Zato što A6 pripada u red onih 839,2 km autocesta na koje se odnosi obveza upotrebe zimske opreme! Zimska oprema obvezna je na autocesti A6 - od čvora Bosiljevo 2 do čvora Orehovica, kao i na "staroj" državnoj cestu D3 (Rijeka - Zagreb). Važno je napomenuti da je oprema obvezna bez obzira na vremenske uvjete. Pomalo apsurdno, tri hrvatske županije koje ni na jednom dijelu ne trebaju zimsku opremu su Istarska, Splitsko-dalmatinska i Dubrovačko-neretvanska.

PRAVILA U EUROPSKIM DRŽAVAMA

U mnogim državama Europe zakoni o zimskoj opremi vozila vrlo su različiti. U većini država ta je obveza datumski određena, a u drugima zimska je oprema obvezna kad su na snazi zimski uvjeti na cestama, odnosno kad je na kolniku snijeg, ugaženi snijeg ili kad je poledica.

U većini europskih država zimsku opremu čine četiri zimske gume, no u pojedinim državama, kao u Hrvatskoj, pod zimskom opremom dopuštene su četiri ljetne gume minimalnog utora od 4 mm, s lancima za snijeg u prtljažniku.

Austrija - od 1. 11. do 15. 4.

Sva vozila moraju imati zimsku opremu. Kazne su od 35 do 5000 eura. Gume moraju biti M+S, a utori moraju biti duboki minimalno 4 mm. Također, umjesto zimskih guma na vozilu može biti i kombinacija ljetnih guma s lancima.

Bosna i Hercegovina - od 1. 11. do 1. 4.

Obvezna je zimska oprema bez obzira na vremenske uvjete. Zimska oprema podrazumijeva četiri zimske gume (MS, M+S, M&S, Snow Winter i dr.) ili zimske gume (MS, M+S, M&S, Snow Winter i dr.) na pogonskim kotačima i lance za snijeg na najmanje dva pogonska kotača ili četiri ljetne gume (dubine utora minimalno 4 mm) s lancima na najmanje dva pogonska kotača.

Italija

Na području Val d'Aosta od 15. listopada do 15. travnja na automobilu je obvezna zimska oprema (zimske gume ili ljetne gume + lanci). Na ostalim područjima, ovisno o znakovima, zimska oprema obvezna je od 15. studenoga do 15. travnja.

Norveška

Zimske gume ili lanci za snijeg moraju se koristiti ako je cesta prekrivena snijegom ili ledom. Zimska oprema je preporučena, ali nije obvezna.

Njemačka - bez datumskog ograničenja

Od 2010. godine obvezne su zimske gume u slučaju snijega, poledice, leda na cesti, bljuzgavice i ugaženog snijega. Zabrana upotrebe ljetnih guma u zimskim uvjetima. Sva vozila registrirana u Njemačkoj ili izvan nje moraju imati zimske gume na sva četiri kotača u zimskim uvjetima.

Slovenija - od 15. 11. do 15. 3.

Obvezna je zimska oprema u razdoblju od 15. studenoga do 15. ožujka, kao i izvan tog razdoblja u slučaju zimskih uvjeta na cestama. Za vozila do 3,5 t: 4 zimske gume ili ljetne gume (min. 4 mm utora) + lanci.

Srbija - od 1. 11. do 1. 4.

Obvezna je zimska oprema. U zimskim uvjetima vozila moraju imati M+S gume na pogonskim kotačima vozila do 3,5 t. Minimalna dubina utora je 4 mm. Lanci za snijeg obvezni su na označenim dionicama. Autobusi i kamioni moraju imati lopate za snijeg.

Švicarska

Obvezne su odgovarajuće gume kad su zimski uvjeti na cestama. Minimalni utor na zimskoj gumi je 1,6 mm. Kad stupe na snagu zimski uvjeti, dopušteni su lanci za snijeg.

z1212d05 ZAGREB 11.12.2011 NOVOSTI-autocesta,snijeg,ilustracije- snimio Denis Lovrovic
DENIS LOVROVIC

Kategorije vozila

Kategorije M i N do 3,5 tona uključuje: četiri zimska pneumatika (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na svim kotačima ili četiri ljetna pneumatika s najmanjom dubinom profila od 4 mm na svim kotačima, uz obvezne lance za snijeg ili uređaje za povećanje prianjanja kotača uz površinu kojom se vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače. Za vozila kategorije M i N čija je dopuštena masa veća od 3,5 tona zimska oprema podrazumijeva: zimske pneumatike (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na pogonskim kotačima ili lance za snijeg ili uređaje namijenjene za povećanje prianjanja kotača uz površinu kojom se vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače.

Zimska oprema za autobuse podrazumijeva: zimske pneumatike (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na pogonskim kotačima ili lance za snijeg ili uređaje za povećanje prianjanja kotača uz površinu kojom se vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače.

Lanci za snijeg i uređaji za povećanje prianjanja kotača uz površinu kojom se motorno vozilo kreće moraju biti tipno odobreni. Napominjemo da se pneumatici s čavlima ne smiju upotrebljavati.

Osijek, 07. 04. 2025., subota, toplo vrijeme, visoka temeratura, zen, sunčanje, sunčano, ponedjeljak, snijeg, hladno, čišćenje automobila, hladno, ludo vrijemeBRUNO JOBST
BRUNO JOBST

Dimenzije

Bitno je znati da pneumatici: moraju odgovarati i dimenzijama koje je odobrio proizvođač, moraju biti namijenjeni za vožnju brzinom koja je jednaka ili veća od najveće brzine kojom se vozilo može kretati, odnosno od najveće brzine koju dopušta limitator brzine ugrađen u to vozilo, moraju izdržati najveće dopušteno osovinsko opterećenje vozila, na istoj osovini vozila moraju biti jednaki po obliku šara gazne površine, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti (zimske/ljetne) konstrukciji (radijalne/dijagonalne itd.) i marki/tipu.

Puno smo toga u ovom tekstu napisali, puno paragrafa i zakonskih odredbi iznijeli, a u osnovi je priča toliko jednostavna, na kraju krajeva i bez posebnih izdataka, da "zimsko računanje vremena na prometnicama" ne bi trebalo biti nikakva zakonska prijetnja, nego jednostavni, ma zapravo civilizacijski, potez. Zima, osim možda u nekim otočnim mediteranskim državama, ima i svoja ne baš gostoljubiva, za promet i opasna, lica. Da bi se u državama u kojima snijeg nije čest, ali je moguć, izbjeglo bilo kakve neugodnosti, najjednostavnije je nabaviti zimske gume. One su jako korisne i na mokrim cestama, posebno uz niže temperature, a s obzirom na to da ih se upotrebljava izmjenično s ljetnima, nema ni novih troškova. Logično, zar ne, a u takvom se stavu najvjerojatnije krije i odgovor zbog čega Švicarska i Norveška nemaju propise o obveznoj zimskoj opremi. Tamo je u jesen najnormalnije automobilu staviti - zimske gume. Vozače na to ne tjeraju policija ni kazne, nego - svijest i savjest. 

POJAŠNJENJE POLICIJSKIH OVLASTI

Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno ili se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine vožnju ili nastavi vožnju cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu. Policijski službenik koji je vozilo isključio iz prometa vozaču će privremeno oduzeti registracijske pločice.

Ako vozač postupi suprotno naredbi policijskog službenika (odnosno pokuša vozilom upravljati iako je isključeno iz prometa), kaznit će se novčanom kaznom od 390 do 920 eura, uz određivanje triju prekršajnih bodova i izricanje zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom na rok od najmanje šest mjeseci ako je prekršaj počinjen drugi put, odnosno najmanje 12 mjeseci ako je prekršaj počinjen treći i svaki sljedeći put.