Njemački “autobahnovi” zagušeni problemima
Brojne su dionice u lošem stanju, a čak 5000 mostova hitno mora biti obnovljeno. Opet se razmišlja o naplati cestarine
Slavni 'autobahnovi', simboli slobodne vožnje, u ozbiljnim su problemima, polovina njemačkih autocesta ima oštećenja, mostovi su u lošem stanju, a prometni zastoji dosegnuli su rekordne razine. Iako je nekoliko novih dionica autocesta, poput A100 kod Berlina, otvoreno, komentira se loše stanje znamenitih njemačkih "autobahnova".
Njemačka, poznata po svojoj mreži od 13.200 kilometara autocesta bez općeg ograničenja brzine na mnogim dionicama, suočava se s ozbiljnim problemima. Prema podacima Saveznog ministarstva prometa i autokluba ADAC stanje je kritično: polovina cesta ima oštećenja, mostovi su u lošem stanju, a prometni zastoji dosegli su rekordne razine. Ovo je posljedica godina nedovoljnih ulaganja, gustog prometa i radova na cesti. Najalarmantnija je situacija s mostovima jer ih je većina izgrađena do polovine osamdesetih godina prošlog stoljeća, a sada su preopterećeni i čak 5000 ih hitno mora biti obnovljeno ili nanovo izgrađeno.
Prema portalu Global Highways, specijaliziranom za autoceste, Njemačka se, unatoč planu vlade o fondu za infrastrukturu vrijednom 500 milijardi eura suočava s golemim manjkom od 15 milijardi eura u proračunu za autoceste u razdoblju od 2026. do 2029. To ima ozbiljne implikacije, a brojne dionice autocesta koje čekaju obnovu vjerojatno će se suočiti s velikim kašnjenjima.
U Njemačkoj postoje 74 velika projekta autocesta na koja će utjecati problemi s financiranjem. Jedna od ključnih ruta koje zahtijevaju nadogradnju je autocesta A8, koja povezuje Stuttgart s Münchenom. Njemački kancelar Friedrich Merz najavio je kako neće moći izdvojiti novca za autoceste koliko bi trebalo jer "javna ulaganja ne mogu sama pokriti ono što je Njemačkoj potrebno i ne mogu nadoknaditi sve ono što smo propustili posljednjih godina". Zato je rekao kako se razmišlja o privatnim investitorima u infrastrukturu. "Planiramo da zajedno s ministarstvom prometa u većoj mjeri pokrenemo javno-privatna partnerstva", rekao je njemački kancelar.
I unatoč manjku novca autoceste će i dalje ostati besplatne za obične putničke automobile i motocikle. Postojao je plan vlade Angele Merkel da se uvede naplata cestarina koju bi realno plaćali samo strani vozači, ali je Europski sud pravde 2019. presudio da takav prijedlog diskriminira vozače iz drugih EU zemalja.
Njemačka već naplaćuje cestarinu za kamione iznad 7,5 tona težine na autocestama i nekim saveznim cestama. Iz ADAC-a predlažu da se u razdoblju od deset godina ipak uvede naplata za sve, po prijeđenom kilometru i temeljena na emisijama, koja bi bila pravednija i usklađena s klimatskim ciljevima do 2045. Također prema ADAC-u, 60 posto građana protivi se cestarini za osobna vozila, a 30 posto podržava ako bi se odnosila isključivo na autoceste.