Proizvođači e-auta iz kine više ulažu u inozemstvu
Kineski proizvođači električnih vozila prvi put više ulažu u inozemstvu
Kineski proizvođači električnih vozila sve više ulažu u tvornice izvan Kine nastojeći povećati konkurentnost u odnosu prema Tesli i drugim globalnim proizvođačima takvih automobila, pokazuje izvješće američke konzultantske kompanije Rhodium Group. Ulaganja kineskih kompanija u tvornice izvan Kine prošle su godine nadmašila investicije u domaće pogone, i to prvi put otkad se vodi evidencija, odnosno od 2014.
Najveći dio najavljenih prekograničnih investicija, odnosno 74 posto, uložen je u tvornice baterija. Istovremeno se "brzo povećavaju" ulaganja u pogone za sklapanje vozila, napominju iz Rhodiuma. Kineski proizvođači automobila na domaćem se tržištu suočavaju s iznimno oštrom konkurencijom, a izvoz im opterećuju visoke carine. Povećavanjem ulaganja u inozemstvu kineske kompanije nastoje od stranih država pridobiti podršku za tržišno širenje.
- Sve snažniji regulatorni otpor odredišnih tržišta poput EU‑a povećava prepreke ulasku na tržište i potaknut će još više kineskih kompanija da uspostave lokalnu proizvodnju - navodi se u Rhodiumovu izvješću. Vrijednost ulaganja kineskih proizvođača električnih automobila u domaće pogone potonula je u 2024. na 15 milijardi dolara, nakon što je u 2023. iznosila čak 41 milijardu dolara, prema podatcima Rhodiuma. Najviša vrijednost ulaganja zabilježena je u 2022., kad su najavljene investicije u kineske projekte iznosile 90 milijardi dolara, napominje Rhodium.
Iako su ulaganja izvan Kine i dalje znatno niža od tih rekordnih razina, u 2024. prvi su put blago nadmašila iznos domaćih ulaganja. "Proizvođači dijelova za električne automobile bili su, prema našim podatcima, aktivniji nego inače, uz osam transakcija vrijednih više od 100 milijuna dolara", navodi se u srpanjskom izvješću, uz napomenu da je najveću transakciju najavio proizvođač sirovina za baterije GEM, koji planira uložiti 293 milijuna dolara u proširenje svog pogona u Indoneziji.
Nekoliko projekata tvornica u inozemstvu najavljenih proteklih godina već je i stavljeno u pogon, napominje Reuters. Tako je Great Wall Motor otvorio prvu tvornicu u Brazilu, a BYD je proizvodnju u svojoj prvoj brazilskoj tvornici započeo u srpnju, iako mu je prethodno ove godine izrečena novčana kazna zbog kršenja prava radnika. U lipnju je kineski dobavljač baterija Envision objavio da je službeno započeo proizvodnju u svojoj prvoj tvornici u Francuskoj.