Nužna edukacija o sigurnoj vožnji električnih romobila: Dva simulatora vožnje stižu u Osijek i Vinkovce
Električni romobili nisu prolazna moda, nego svakodnevno prijevozno sredstvo
Hrvatski autoklub (HAK) predstavio je prošlog tjedna edukativni program „Sigurna vožnja e-romobila“, za sigurnu upotrebu električnih romobila, s ciljem smanjenja stradavanja i podizanja svijesti o rizicima vožnje, upozorivši da je lani zabilježeno gotovo 400 nesreća s tim vozilima. Predstavnicima četiriju autoklubova, među njima Auto-moto klub Slavonac i Autoklub Vinkovci, uručeni su simulatori električnih romobila te je provedena njihova edukacija za samostalno provođenje programa.
Predsjednik Hrvatskog autokluba Ivo Bikić rekao je: „HAK skrbi o sigurnosti svih sudionika u prometu na sustavno provodeći edukacije sa različitim kategorijama sudionika u prometu. Novi preventivno-edukativni program HAK-a u lokalnim zajednicama provodit će naši autoklubovi. Program svima zainteresiranima pruža nove mogućnosti i predstavlja doprinos povećanju prometne kulture i sigurne mobilnosti naših sugrađana, a najvažnije je što pomaže u razvoju djece i mladih u sutrašnje odgovorne, informirane i tolerantne vozačice i vozače koji se uzajamno poštuju i brinu jedni o drugima“.
Novi preventivno-edukativni program sadržajno je oslonjen na Priručnik za edukaciju djece „Postani siguran vozač bicikla i električnog romobila“, koji je Hrvatski autoklub objavio 2024. Priručnik je nastao u suradnji s kolegama iz Ministarstva unutarnjih poslova i Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, temeljem spoznaja iz projekta i programa prometne preventive koje je proveo Autoklub Vinkovci u suradnji s Hrvatskim autoklubom.
Ivo Bikić naglasio je kako je novi program posljedica osviještenosti o promjenama potreba i interesa sudionika u prometu. „Električni bicikli i električni romobili kao osobna prijevozna sredstva su sve prihvaćeniji zbog svoje jednostavnosti, praktičnosti, dostupnosti i zaštite okoliša. Koriste ih i turisti i domaći, korisnici iz raznih regija i dobnih skupina“, rekao je Bikić i dodao: „brojni su izazovi pri uvođenju novih oblika prijevoza. Povećani promet uzrokuje povećanje stradavanja, a korisnici ovih vozila nisu uvijek svjesni prometnih pravila ili rizika dok se većina pješaka ne osjeća sigurno u interakciji s njima.“
Novi preventivno-edukativni program predstavio je Pomoćnik glavnog tajnika dr. sc. Sinan Alispahić, koji je naglasio ključnu ulogu sustavne edukacije u dugoročnim procesima promjene ponašanja sudionika cestovnog prometa, unaprjeđenja prometne kulture i poboljšanja sigurnosti. „Novi program nadograđuje postojeće programe Hrvatskog autokluba i unaprjeđuje proces edukacije te doprinosi povećanju cestovne sigurnosti. Inicijalni dio programa je vezan za Vukovarsko-srijemsku županiju i Autoklub Vinkovci uz potporu Ministarstva unutarnjih poslova u okviru čega smo kroz pilot projekt spoznali koliko je važno osigurati uvjete i dobiti povratne informacije o važnosti edukacije. Usto, autoklubovi koji mogu vrlo kvalitetno odgovoriti na ove izazove, Autoklub Vinkovci, Autoklub Split, Automoto klub Križevci i Auto-moto klub Slavonac iz Osijeka, će vjerojatno od 1. rujna ove godine početi sa sustavnom edukacijom i dati primjer drugima.“ rekao je dr. sc. Alispahić.
Nadalje, dr. sc. Alispahić je istaknuo da se projekt temelji na procesnom učenju i prenošenju znanja kroz vježbanje i praktično izvođenje radnji vezanih za dva modula. „Prvi je modul vezan za teorijski dio koji se organizira u učionici, a fokus je na korištenju novih tehnologija, tj. simulatora električnog romobila. Posebna prednost simulatora je to što osigurava 100% sigurne uvjete vježbanja. Drugi, praktični modul je vezan za moderna biciklistička vježbališta spomenutih autoklubova koji će imati vrlo važnu zadaću u unaprjeđenju prometne preventive“, dodao je dr.sc. Alispahić.
Okupljenima se obratio i predstavnik Ministarstva unutarnjih poslova Nikola Milas, rekavši da je u 2024. registrirano gotovo 400 prometnih nesrećau kojima su sudjelovali vozači električnih romobila, a u kojima su dvije osobe smrtno stradale. Kad pogledamo prvih sedam mjeseci 2025., na tragu smo skoro cijele 2024. sa 365 prometnih nesreća u kojima nije bilo smrtno stradalih, ali je 113 osoba zadobilo teške tjelesne ozljede. Posebno se osvrnuo na kategoriju najranjivijih sudionika u prometu, djece i maloljetnika. Maloljetnici u dobi od 14 do 18 godina u 2024. sudjelovali su u 107 prometnih nesreća te je izgubljen jedan mladi život. U 2024. djeca kao vozači osobnih prijevoznih sredstava sudjelovala su u 57 prometnih nesreća, dok ta brojka do 31. srpnja ove godine već iznosi 63. „Kao društvo apeliramo na roditelje da djeci na dopuštaju upravljanje osobnim prijevoznim sredstvima u prometu dok ne navrše 14 godina, a one koji imaju pravo na upravljanje, da ih nauče osnovnim pravilima koja moraju poštivati, ne zato da ne dobiju kaznu, nego da zaštite sami sebe“, upozorio je Milas.
Tijekom predstavljanja novog preventivno-edukativnog programa nazočnima su predstavljeni i novi simulatori vožnje električnog romobila koji su kasnije uručeni prisutnim predstavnicima autoklubova koji će ih koristiti u provedbi novog programa u svojim lokalnim zajednicama.
Nakon uvodnih riječi i predstavljanja programa, uslijedila je edukacija predstavnika autoklubova koji će provoditi novi preventivno-edukativni program, a obuhvaćala je cjeline prometnih propisa i prometnih pravila koja se odnose na električne romobile, tehničko-tehnološke osobine električnih romobila, pravilno upravljanje električnim romobilom, korištenje simulatora električnih romobila te predviđene module za praktični trening na prometnim vježbalištima.
Iz HAK-a naglašavaju kako je cilj programa razviti prometnu kulturu i svijest da se pravila jednako odnose na sve sudionike prometa - vozače automobila, bicikliste, ali i korisnike romobila. "Ako na taj način spasimo bar jedan život, program će imati smisla", zaključio je Bikić.