Kina je oslonac Europi za proizvodnju baterija
Slovački InoBat sklopio je dogovor s kineskim proizvođačem baterija Gotion
Financijski kolaps švedske tvrtke Northvolt nije potpuno srušio europski san o razvoju vlastitih baterija za električna vozila, no kako bi ga ispunio, vjerojatno će se morati osloniti na kineska ulaganja i stručnost. Izvršni direktor slovačkog start-upa InoBata Marian Bocek morao se jako potruditi da osigura sredstva sve dok peti najveći kineski proizvođač baterija Gotion nije prošle godine kupio 25 posto udjela i ušao u zajedničko ulaganje s InoBatom za gradnju europskih tvornica.
InoBat je u petak najavio 100 milijuna eura ulaganja u Seriju C, čime je ukupan iznos ulaganja podignut na više od 400 milijuna eura. Stigavši tek nekoliko tjedana nakon Northvoltova pada, ta investicija pokazuje da europski projekti za proizvodnju baterija za električna vozila još uvijek mogu privući novac. No umjesto neovisne europske industrije buduća norma mogla bi biti zajednička ulaganja koja će se oslanjati na kinesku dominaciju na tržištu baterija, smatraju analitičari.
Kao primjer su uz zajednički pothvat Gotiona i InoBata (GIB) naveli dogovor Stellantisa i kineskog CATL-a. Gotion je 2023. proizvodio oko 150 gigavatsati (GWh) nominalnog kapaciteta baterija, dovoljnog za 1,5 do 2 milijuna električnih vozila. Izvršni direktor indijskog proizvođača baterija Amara Raja, glavnog investitora u InoBatovoj Seriji C, Vikram Gourineni, rekao je da su neuspjesi start-upova poput Northvolta i Biritshvolta natjerali proizvođače automobila da zahtijevaju dokazivost kakvoće baterija, jer ne žele riskirati svoje programe elektrifikacije. InoBat ima pilot-liniju za proizvodnju baterija visokih performansi u slovačkom Voderadyju, a bit će i Gotionovo "europsko lice" za veće tvornice.
Northvolt je prikupio više od deset milijardi dolara ulaganja, no nije uspio u svojem naumu da pokrene masovnu proizvodnju automobilskih baterija i postane konkurencija iskusnim i bogatim kineskim kompanijama poput BYD-a i CATL-a. Zbog toga su investitori počeli preispitivati druge projekte vezane uz baterije. Najmanje je osam kompanija ove godine odgodilo ili napustilo europske projekte vezane uz baterije.