Stabilizacija prodaje automobila u Uniji
Nakon lošijeg kolovoza i rujna, u Europskoj se uniji prodaja novih auta u listopadu stabilizirala, znatan porast prodaje i u Hrvatskoj
Prodaja automobila u Europskoj uniji stabilizirala se u listopadu, a Hrvatska je ponovo bilježila dvoznamenkast rast, snažniji nego na početku jeseni, pokazali su prošlotjedni podatci udruge proizvođača automobila ACEA. U listopadu je u EU-u registrirano 866 tisuća novih automobila, 1,1 posto više nego u istom mjesecu prošle godine, izračunala je ACEA. U rujnu se pak prodaja bila smanjila za 6,1 posto.
U skupini vodećih tržišta najveći rast bilježila je Španjolska, za 7,2 posto. Podatci za Njemačku pokazuju pak naznake oporavka, uz 6-postotni rast prodaje u listopadu, nakon 7-postotnog pada na početku jeseni. Francuska je pak zabilježila oštar pad, za 11,1 posto, a blizu je dvoznamenkaste stope i Italija, gdje je niža 9,1 posto.
Električna kriza
U Hrvatskoj su u listopadu, prema ACEA-inim podatcima, registrirana 4433 nova automobila, 20,5 posto više nego u istom prošlogodišnjem mjesecu. U rujnu je njihov broj bio porastao za 12,4 posto, označivši stabilizaciju nakon slabijeg kolovoza, kada su podatci bili pokazali pad prvi put od ljeta 2022. Inače, slabiji kolovoz nije ništa čudno jer su se naše rent'a'car kompanije na nova flotna vozila "ispuhale" u pripremi za ljetnu sezonu, u travnju, svibnju i lipnju.
Ono što ekološki nastrojene autoanalizičare zabrinjava jest činjenica da je europsko tržište električnih automobila u listopadu poraslo za samo 2,4 posto, izračunala je ACEA, nakon 9,8-postotnog skoka u prethodnom mjesecu. Skupina vodećih tržišta bilježila je pad, a najsnažniji je bio u Francuskoj, gdje se prodaja električnih automobila smanjila za 18 posto. Dvoznamenkasti pad zabilježila je i Italija, za 12,8 posto, a slijede Španjolska i Njemačka s padom prodaje za 5,7 odnosno za 4,9 posto.
U takvim je uvjetima udio električnih automobila u europskom tržištu u listopadu znatno smanjen, na 14,4 posto. U rujnu je bio 17,3 posto.
U Hrvatskoj je prodaja te kategorije automobila u listopadu skočila za 76,1 posto, no brojke su za europsko tržište zanemarive. Svejedno, rast je rast, i prodaja električnih automobila kod nas je premašila broj "plinaša". Snažno je porasla i prodaja plug-in hibrida, za 24,8 posto, nakon 6,3-postotnog pada u prethodnom mjesecu. Prodaja hibridnih električnih modela, koji uključuju "pune i blage hibride" skočila je pak za 48,4 posto.
Hibridna električna vozila obuhvaćaju, prema definiciji ACEA-e, "potpune i parcijalne hibride", koji, ovisno o snazi baterije, mogu voziti do 62 posto vremena samo na električni pogon.
Skok hibrida
U razdoblju od siječnja do listopada europsko tržište automobila gotovo je stagniralo, uz rast prodaje za samo 0,7 posto i registriranih 8,8 milijuna novih vozila, izračunala je ACEA. Najviše je porasla prodaja u Španjolskoj, za 4,9 posto. Italija je pak bilježila mršavi rast, za 0,8 posto, a Njemačka marginalni pad, za 0,4 posto. U Francuskoj prodaja se smanjila za 2,7 posto.
U Hrvatskoj je u prvih deset ovogodišnjih mjeseci, prema podatcima ACEA-e, registriran 57.181 novi automobil, 12,6 posto više nego u istom prošlogodišnjem razdoblju. Europsko tržište električnih automobila smanjilo se za 4,9 posto, uz nešto više od 1,1 milijun registriranih vozila.
Prodaja "dizelaša" pala je za 10,8 posto, uz prodanih nešto više od milijun vozila i s tržišnim udjelom od 10,9 posto. "Benzinci" su zabilježili pad od 4,7 posto i potvrdili drugu poziciju po tržišnom udjelu, od 30,8 posto. Prodaja hibridnih električnih automobila skočila je pak za 19,8 posto, uz potvrđeni najveći tržišni udio, od 33,3 posto.
U Hrvatskoj je prodaja električnih automobila u prvih deset mjeseci 2024. porasla za 17,7 posto u odnosu prema istom lanjskom razdoblju. Popularniji su bili plug-in hibridi i hibridni električni automobili, prema rastu prodaje za 39,8 odnosno za 33,9 posto. Prodaja “dizelaša” i “benzinaca” također je porasla, za 6,3 odnosno 6,7 posto.