Sudar na raskrižju Vinkovačke i Dunavske ulice
Milan Bugarić
1.10.2024., 07:07
carVertical

Što je vozilo starije, makinacije su češće

Mogućnost promjene na brojaču kilometara raste kako se povećava broj očitane kilometraže, ali oštećenja su česta i bez veće kilometraže

Kilometraža je jedan od ključnih pokazatelja istrošenosti vozila, zbog čega se mnogi vozači oslanjaju na nju pri kupnji automobila. Međutim, taj broj nije uvijek točan, posebno na starijim automobilima. Brojač kilometara, uređaj dizajniran za mjerenje ukupne udaljenosti koju vozilo prijeđe tijekom svog životnog vijeka, često je na meti prevaranata, koji žele manipulirati njegovim očitanjima i zavarati kupce.

carVertical, tvrtka za podatke o automobilima, proveo je istraživanje temeljeno na podatcima provjere povijesti rabljenih automobila kako bi otkrio postoji li korelacija između broja prijeđenih kilometara vozila i promjena na brojaču kilometraže te rastu li stope prometnih nesreća s prijeđenom udaljenošću.

PRVO OBAVITE PROBNU VOŽNJU

Vozila od tri do pet godina često se smatraju najboljom opcijom kako bi se izbjeglo brzo smanjenje vrijdnosti i velika kilometraža. Međutim, mnogi si ne mogu priuštiti takve automobile, pa odabir starijih opcija s više kilometara na brojaču često postaje popularno rješenje. Kupci bi trebali biti znatiželjni kakvo je stvarno stanje dotičnog vozila, a povijest nije jedino što je važno. Prije kupnje automobila uvijek je potrebno obaviti odgovarajuću probnu vožnju i fizički pregled u uglednoj radionici, objašnjava Buzelis.

Tijekom ovog istraživanja carVertical je analizirao stvarna izvješća o povijesti automobila koja su korisnici tvrtke dobili između lipnja 2023. i lipnja 2024. Obrada milijuna provjera povijesti automobila omogućuje tvrtki uvid u trendove, te uvide i predviđanja na tržištu rabljenih automobila.

200.000 km

U Hrvatskoj mijenjanje očitanja brojača kilometara postaje znatno češće kada vozilo prijeđe granicu od 200.000 km. Na 6,4 % automobila s kilometražom između 200.000 i 250.000 km provjerenih na carVerticalu kilometraža je vraćena. Kako bismo to bolje sagledali, vjerojatnost kupnje automobila s izmijenjenim broj kilometara u tom rasponu postaje više od 3,5 puta veća u usporedbi s vozilima s malom kilometražom (0 - 50.000 km).

Stopa izmjene brojača kilometara ostala je slična (1,2 % - 1,8 %) za vozila u okviru kilometraže 0 - 50.000 km, 50.000 - 100.000 km i 100.000 - 150.000. Za vozila s kilometražom od 150.000 do 200.000 km taj se broj neznatno povećao i iznosio je 3 %. Međutim, nakon što se prijeđe granica od 250.000 km, stopa raste na 9,7 % i nastavlja rasti kako se kilometraža povećava.

Vraćanje kilometraže

Vraćanje kilometraže

ustupljena

Nakon prijeđenih 300.000 km na brojaču kilometara stopa izmjene brojača povećana je na 15,2 %. Stope su nastavile varirati na sljedeći način: 11,4 % (350.000 - 400.000 km), 19,4 % (400.000 - 450.000 km) i 14,5 % (450.000 - 500.000 km). Za provjerene automobile s više od 500.000 km stopa se više nego udvostručila (34,7 %), što pokazuje da su šanse za kupnju automobila s izmjenama na brojaču u tom rasponu kilometara veće od 3 prema 10.

Rizik kupnje automobila s promijenjenom kilometražom samo je jedna od mnogih briga s kojima se suočavaju kupci rabljenih automobila. Istraživanja pokazuju da je vjerojatnost oštećenja tijekom životnog vijeka vozila dosljedno visoka u svim skupinama prijeđenih kilometara, uključujući vozila s manjom kilometražom.

Od svih vozila provjerenih na carVerticalu u Hrvatskoj automobili s očitanih 200.000 - 250.000 km na brojaču najviše su sudjelovali u nesrećama – 67,1 % takvih izvješća imalo je zapise o oštećenjima. No ni automobili s manje očitanih kilometara na brojaču nisu mnogo zaostajali, što govori da je problem jednako aktualan za sve kupce, bez obzira na kilometražu vozila.

PRIJEVARE SU, NA ŽALOST, STALNE

Od svih automobila koje su na carVerticalu provjerili kupci u Hrvatskoj najpopularnija (29,9 %) bila su vozila s prijeđenih između 100.000 i 150.000 km. Automobili s očitanih 50.000 do 100.000 km na brojaču kilometara slijede u stopu s 27,7 %, aoni s 150.000 do 200.000 prijeđenih km činili su 18,8 % svih izvješća o povijesti vozila u okviru istraživanih raspona kilometara. Unatoč činjenici da većina hrvatskih kupaca nije prešla tanku granicu od 200.000 km, gdje se rizik od kupnje automobila s izmijenjenim očitanjem brojača znatno povećava, šanse za kupnju takvog vozila nisu jednake nuli - 1,6 % automobila u opsegu najpopularnijeg raspona, od 100.000 do 150.000 km, imalo je lažiranu kilometražu.

Izvješća

Na primjer, vjerojatnost da ćete kupiti automobil s poviješću oštećenja povećava se sa 46,2 % na 50,4 % nakon prijeđenih 50.000 km, a svakih dodatnih 50.000 km taj rizik povećava. Dok je 54,6 % automobila s prijeđenom kilometražom između 100.000 km i 150.000 km imalo evidenciju oštećenja, ta se stopa povećala za dodatnih 7,2 % za vozila s prijeđenih 150.000 - 200.000 km. Čak su i automobili s malom kilometražom (0 - 50.000 km) imali stopu oštećenja od 46,2 %, što je alarmantno.

- Kako bi izbjeglo rizik od kupnje automobila koji je u prošlosti bio oštećen, više kupaca odlučuje provjeriti povijest vozila prije nego što ga uopće pogleda pobliže, izbliza - objašnjava Matas Buzelis, voditelj komunikacija tvrtke carVertical. "Znajući da je bilo koji dio automobila oštećen, kupci ili čak prodavači mogu ga odvesti na pregled i potražiti tragove jeftinih popravaka. Ako je sudar oštetio prednji dio, traže koroziju ili dokaze loših popravaka u prednjem dijelu. To bi potencijalno moglo pomoći u donošenju odluke o kupnji takvog automobila ili traženju druge ponude."

Skidanje kilometraže na Audiju

Skidanje kilometraže na Audiju

ustupljena

Izvješća o povijesti automobila mogu ponuditi dragocjene uvide u prošlost automobila, uključujući povijest oštećenja i sva odstupanja brojača kilometara, omogućujući kupcima da eliminiraju neslaganje informacija i bolje razumiju stvarno stanje vozila. To bi im moglo pomoći u predviđanju mogućih troškova vlasništva i donošenju informiranih ili odmjerenih odluka. 

Skidanje kilometraže na Audiju

Skidanje kilometraže na Audiju

ustupljena