01.08.2018., Dubrovnik - Premijera istrazivacko-umjetnickog projekta "Odbrojavanje - na piru s Drzicem i Naljeskovicem" u sklopu programa 69. Dubrovackih ljetnih igara na tvrdjavi Minceta, u njoj i pod njom. Projekt je rezultat suradnje Dubrovackih ljetnih igara s Akademijom dramske umjetnosti u Zagrebu, a rijec je o drugom premijernom dramskom naslovu ove godine. "n"nPhoto: Grgo Jelavic/PIXSELL
GRGO JELAVIC/PIXSELL
14.12.2025., 17:00
GRAD KAO POZORNICA OTPORA

Hrvatsko svjetlo u europskom mraku

OBRANA KULTURNE SLOBODE I ODBIJANJE AUTORITARNOG NASILJA TEMELJI SU HRVATSKE I EUROPSKE INTELEKTUALNE BAŠTINE...

Zašto se vraćamo Dubrovačkom PEN-u baš danas? U kontekstu najnovijih rasprava u Hrvatskoj, u kojima se učestalo i nerijetko neargumentirano govori o puzajućoj "fašizaciji hrvatskog društva", važno je podsjetiti da hrvatski kulturni prostor - uključujući Dubrovnik i Istru - ima dugu, dokumentiranu tradiciju antifašističkog senzibiliteta i otpora autoritarnim ideologijama.¹

Jedan od najvažnijih povijesnih trenutaka u tom smislu bio je XI. svjetski kongres PEN-a u Dubrovniku 1933. godine, koji je postao prva međunarodna kulturna pozornica otvorenog otpora nacizmu i fašizmu u Europi. Dubrovnik 1933. bio je mnogo više od elegantne hrvatsko-dalmatinske kulise trećeg međuratnog desetljeća. U vrijeme kada je Europa već duboko osjećala posljedice Mussolinijeve konsolidacije moći, kada je Hitler tek nekoliko mjeseci bio na vlasti, a demokratski poredak pokazivao opasne pukotine, ovaj je grad postao iznenađujuće važno mjesto susreta europske književne elite. PEN kongres u Dubrovniku nije bio samo kulturna manifestacija nego i jedna od prvih velikih međunarodnih scena na kojoj je nacizam bio izravno, jasno i moralno osuđen.

To što se takav događaj odigrao upravo u Dubrovniku, u Kraljevini Jugoslaviji, daje mu dodatnu dimenziju. Hrvatska i jugoslavenska kulturna sredina bile su nerijetko promatrane kroz prizmu političkih nestabilnosti, ali povijesna činjenica ostaje: u ljeto 1933. upravo je ovdje artikulirana jedna od najranijih kolektivnih intelektualnih osuda nacističke politike spaljivanja knjiga i progona pisaca.

Kongres se održao samo nekoliko tjedana nakon nacističkog spaljivanja knjiga u Berlinu, u trenutku kada se Europa kolebala između nade, straha i iluzija o "kratkotrajnosti" Hitlerove vlasti. Naime, samo da podsjetimo da je A. Hitler postao Reichkanzelar 30. siječnja 1933. godine.

Zbog toga se Dubrovnik 1933. ispostavlja kao povijesni kontrapunkt današnjim površnim interpretacijama o fašizaciji "hrvatskog društva": upravo održavanje XI. Svjetskog kongresa PEN-a pokazuje da je hrvatski prostor bio mjesto gdje je međunarodna elita branila temeljne vrijednosti europske kulture. (O tim vrijednostima nešto više pisao sam u svojim prethodnim esejima, o S. Zweigu, T. Mannu…).

POVIJESNA ISKUSTVA

Politički kontekst - Europa pred ponorom:

Godina 1933. označila je ulazak Europe u novo doba. U Njemačkoj Hitler preuzima vlast i odmah započinje s temeljitom čistkom u kulturi. Goebbels organizira spaljivanje "nepoželjnih knjiga", tim činom na simbolički način otvorio je epohu progona (kritičkih i neovisnih) intelektualaca.²

U Italiji Mussolinijev režim već više od deset godina sustavno razgrađuje demokratske institucije.³

U Francuskoj i Britaniji prevladava opasna kombinacija samozadovoljstva i naivnog pacifizma, koji nisu željeli prihvatiti činjenicu da postoje vremena u kojima nije moguće biti pacifist. Konačno, moj vlastiti primjer to najbolje potvrđuje - do 90-ih godina prošloga stoljeća bio sam pacifist, a onda su se vremena (ružno) poigrala mojim svjetonazorom - bio sam ratni gradonačelnik Osijeka! Naime, neofašisti, jugoslavenska armija i politika S. Miloševića željeli su, između ostaloga, da Osijek postane Osek! Tako sam, ne svojom voljom, morao odustati od prakticiranja pacifizma! U tim vremenima takav luksuz nisam si mogao dopustiti. Iako mi dekadencija nije strana, postoje vremena kada bi takvo ponašanje, takvi maniri, bili nepristojni, nedostojni vremenu u kojem živimo. I taj detalj morali bi imati na umu oni mladi ljudi koji u ovim vremenima zagovaraju društvo bez vojske! Tko bi bio sretniji od mene da je takvo što, u ovim (ne)vremenima (rat u Ukrajini, situacija u Gazi, Siriji…) moguće.

U takvom se kontekstu Dubrovnik pretvara u utočište intelektualne Europe, mjesto gdje egzilanti i slobodni pisci prvi put javno imenuju i osuđuju totalitarno nasilje.

Zanimljivo je da se na tom Kongresu nije previše spominjala politička situacija u sovjetskoj Rusiji, jer tada na Zapadu još uvijek nije postojala jasna slika o razmjerima represije u toj zemlji. Ljevica, uključujući mnoge pisce u PEN-u, u to vrijeme, još uvijek, ima romantične iluzije o sovjetskoj Rusiji. (Treba samo čitati Krležin "Izlet u Rusiji" pa da se uvjerimo u točnost te konstatacije). Stoga i nije čudno što je političko-kulturna situacija u sovjetskoj Rusiji bila tek rubno spomenuta. H.G. Wells i Jules Romains govorili su načelno o "totalitarnim prijetnjama slobodi pisaca s lijeva i desna" ne navodeći imena država, što će suvremena historiografija interpretirati kao diskretne aluzije na sovjetsku praksu - likvidaciju "formalista" i "buržoaskih pisaca"! Nijedan govornik nije eksplicite kritizirao političke prilike u sovjetskoj Rusiji, što je djelomice odraz tadašnjih iluzija među zapadnim intelektualcima o "progresivnoj" ulozi sovjetskog eksperimenta, ali i strateškog fokusa kongresa na osudu nacističke politike paljenja knjiga (usp. L. Sedmak, The PEN Club and the Politics of Culture (1921-1940); P. Weibel (ur.), The Burning of thhe Books in Germany, 1933; arhivske bilješke PEN Internationala (London), fond 1933.)

Antifašistička jezgra kongresa - glasovi koji su oblikovali povijest:

Ernst Toller - egzilantska savjest Europe: Najvažniji govor kongresa održao je njemački dramatičar Ernst Toller, tada već u egzilu. Toller je pred delegatima pročitao popis više od šezdeset autora čije su knjige spaljene u Njemačkoj, uključujući Thomasa Manna, Einsteina i Brechta.

Njegov je govor bio prva velika međunarodna osuda nacističke kulturne politike, izrečena u ime književne zajednice. Ovaj govornik, u svome glasovitom govoru, nije želio otvarati temu sovjetske Rusije zbog sljedećih razloga. Komunistička međunarodna mreža pružala je utočište mnogim prognanim piscima, a svako spominjanje sovjetske prakse razvodnilo bi glavnu temu: paljenje knjiga 10. svibnja 1933. u Berlinu!

H. G. Wells - predsjednički apel za moralnu solidarnost: Wells, predsjednik PEN Internationala, otvorio je kongres govorom o "mentalnoj zajednici svijeta", naglašavajući da književnici ne mogu šutjeti pred uništavanjem kulturnih sloboda. Njegov apel nije bio pamfletistički, nego univerzalistička obrana humanističkih vrijednosti.

Jules Romains - pokušaj isključenja nacista: Romains, vođa francuskog PEN-a, podnio je prijedlog za isključenje njemačke delegacije pod nadzorom nacističkog režima.

Bio je to jedan od prvih institucionalnih pokušaja kulturnog bojkota Hitlerove Njemačke. Zbog istih razloga hrvatski su pisci još 1989. godine, prije disolucije jugoslavenske državne zajednice, odlučili napustiti udruženje jugoslavenskih/srpskih pisaca! Naime, veliki broj srpskih pisaca (D. Ćosić, M. Pavić, M. Vitezović, M. Bečković, S. Raičković…) aktivno je sudjelovao u "velikosrpskom projektu", u "događanju naroda", projektu koji je nedvojbeno bio "fašistički" po svom karakteru!

Dubrovnik je tako postao prvi međunarodni književni forum koji je jasno stao protiv nacizma i fašizma.

LIKOVI POVIJESTI

Suprotstavljena strana - apologeti autoritarizma:

Filippo Tommaso Marinetti - futurizam u službi fašizma: Marinetti, znameniti futurist i Mussolinijev simpatizer, pokušao je prikazati fašizam kao modernistički, progresivni pokret. No njegov je nastup naišao na rezerviranost i gotovo otvoreno odbijanje većine sudionika.

Njemačka delegacija - službeni glas režima: Službena njemačka delegacija pokušala je opravdati spaljivanje knjiga kao "kulturnu higijenu". Njihova hladna propaganda bila je u oštrom kontrastu s dramatičnom stvarnošću u Njemačkoj, već tada vidljivom u progonima, cenzuri i ukidanju slobode govora.

Sukob između Tollerova antifašizma i službenog njemačkog PEN-a učinio je Dubrovnik 1933. mikrosvijetom sukobljenih europskih politika, koje će samo koju godinu poslije eskalirati u otvorene vojne sukobe.

Jugoslavenski pisci - krležijanski antifašizam i andrićevska suzdržanost:

Miroslav Krleža - moralni autoritet bez službene govornice: Krleža u Dubrovniku 1933. nije imao formalni govor, ali je bio središnja figura neformalnih razgovora i intelektualnih rasprava. Njegov antifašistički senzibilitet, već jasno artikuliran kroz kritiku "reakcionarne Europe",davao je jugoslavenskoj delegaciji profil europske relevantnosti. Iako na plenumu nije govorio, Miroslav Krleža bio je možda najvažniji domaći intelektualni autoritet prisutan u Dubrovniku. Njegova su stajališta već tada bila izričito antifašistička i radikalno kritična prema svakom obliku političkog nasilja i kulturnog provincijalizma. Domaća/hrvatska kulturna scena time se pokazala iznenađujuće progresivnom, osobito u usporedbi s tadašnjim europskim središtima.

Prema svjedočanstvima sudionika, Krleža je u neformalnim raspravama snažno podržavao Tollerov nastup te zagovarao jasnu moralnu liniju prema totalitarizmima. Te, 1933. godine M. Krleža još uvijek ima ambivalentan stav, ali nikako antikomunistički!

Ivo Andrić - diplomacija, rezerviranost i rana konzervativna iskustva: Andrić je sudjelovao primarno kao predstavnik jugoslavenske diplomacije. U to vrijeme još uvijek nosi tragove ranih konzervativnih i kontinentalnih idejnih simpatija iz 1920-ih, pa tako neki proučavatelji opusa ovoga pisca diskretno spominju da je pisac "u mladosti mogao biti zaveden atmosferom europskog autoritarnog modernizma - prije nego što će se distancirati od autoritarnih modela.

Nije podržavao fašizam, ali ni sudjelovao u najglasnijim antifašističkim istupima. Njegova pozicija bila je diplomatska, oprezna, suzdržana.

Jugoslavenski doprinos debatama - jugoslavenski pisci sudjelovali su iz triju pozicija:

* liberalno-humanističke (Marjanović)

* ljevičarsko-antifašističke (Krleža)

* konzervativno-diplomatske (Andrić).

Time je jugoslavenska delegacija u malome odražavala pluralnost kulturnog prostora uoči Drugoga svjetskog rata.

GRAD SLOBODE

Zašto baš Dubrovnik?

Dubrovnik nije bio samo scenografski izbor - on je imao simbolički kapital koji je kongresu dao poseban ton:

* dugu tradiciju neponovljive humanističke republike na ovim prostorima, a ujedno i rodno mjesto hrvatske kulture

* međunarodni prestiž

* povijesnu povezanost s Mediteranom i Srednjom Europom

* neutralnost u odnosu prema velikim silama.

Zahvaljujući tome Dubrovnik je postao jedno od rijetkih mjesta gdje su se 1933. fašisti i antifašisti mogli suočiti licem u lice: Toller vs. Marinetti!

Zaključak: Dubrovačka pouka za današnju Hrvatsku

Dubrovački PEN kongres iz 1933. godine pokazuje da je hrvatski kulturni prostor bio i ostao dio europske antifašističke tradicije mnogo prije nego što će se pojam antifašizma uopće politizirati u jugoslavenskom i postjugoslavenskom razdoblju. U doba kada se hrvatska javnost ponovno polarizira i kada se optužbe o "fašizaciji" često koriste paušalno i bez dubljeg povijesnog razumijevanja, Dubrovnik 1933. podsjeća na nešto drugo: da je obrana kulturne slobode i odbijanje autoritarnog nasilja temeljni dio hrvatske i europske intelektualne baštine. Dubrovnik te 1933. godine bio je i ostaje jedan od najčišćih primjera europskog duha otpora.

Dodatna pojašnjenja

1. Posebno se ističe Labinska republika (1921.), prvi organizirani antifašistički ustanak (hrvatskih) radnika protiv talijanskih, fašističkih paravojnih jedinica u Europi.

2. “Bücherverbrennung” provedena je 10. svibnja 1933. na više njemačkih sveučilišta pod nadzorom Hitlerjugenda i ministarstva propagande.

3. Talijanski fašizam od 1922. do 1926. postupno ukida parlamentarnu demokraciju i uvodi totalitarne mehanizme kontrole.

4. Popis spaljenih autora objavljen je u više međunarodnih novina i na kongresu postao simbolički čin otpora.

5. Iako prijedlog nije prošao, bio je to prvi pokušaj PEN-a da sankcionira totalitarne režime.

6. Usp. Krležini eseji o “reakcionarnom duhu Europe” iz 1920-ih i 1930-ih.

7. Andrićeva diplomatska karijera oblikovala je njegov svjetonazor, koji je u mlađim godinama bio skloniji kontinentalnom konzervativizmu nego liberalizmu.