MAGAZIN DAYTON SKUP 30 GODINAFOTO: VRH
VRH
23.11.2025., 11:00
ŠTO I KAKO DALJE

Dayton 30 godina poslije: Mir koji je zaustavio rat, ali ne i podjele

BUDUĆNOST U MAGLI: DAYTON JE BiH SPASIO OD RATA, ALI I ZACEMENTIRAO U PROŠLOSTI

Hrvatska paneuropska unija i Internacionalna akademija nauka i umjetnosti u BiH organiziraju tribinu “Dayton - 30 godina poslije”, koja će se održati u četvrtak, 27. studenoga 2025., u 18 sati u prostorijama Hrvatske paneuropske unije, Jurišićeva 1a, Zagreb. Na tribini će se obilježiti trideseta obljetnica potpisivanja Daytonskog sporazuma te raspraviti njegovi dosezi i izazovi za Bosnu i Hercegovinu te jugoistočnu Europu tri desetljeća poslije.

Jedan od govornika na tribini bit će i prof. dr. sc. Zlatko Kramarić, veleposlanik Republike Hrvatske u Republici Albanji (Tirana), koji za Magazin Glasa Slavonije piše o Daytonu jučer, danas i sutra.

- Gotovo tri desetljeća nakon što je potpisan, Daytonski mirovni sporazum ostaje temelj, ali i uteg Bosne i Hercegovine. Bio je to dokument koji je 1995. zaustavio krvavi rat, ali nije stvorio funkcionalnu državu. Danas, gotovo trideset godina poslije, postaje sve jasnije da je Dayton - koliko god nužan bio tada - zamrznuo sukob i pretvorio BiH u državu u kojoj se više brani prošlost nego gradi budućnost.

Sporazum mira, a ne pravde: U trenutku potpisivanja cilj međunarodne zajednice bio je jasan - zaustaviti rat, a ne tražiti pravdu. Sporazum je pisan pod pritiskom, u sjeni masovnih zločina i etničkih čišćenja, i zato je više odražavao vojnu realnost nego moralni poredak. Tako je Bosna i Hercegovina dobila kompliciran politički mozaik - dva entiteta, tri naroda, jedno Predsjedništvo i bezbroj institucija. Dayton je donio mir, ali i trajnu podjelu. On je bio kompromis koji je svima dao dovoljno da prežive, ali nikome dovoljno da žive.

Tri nacije – tri interpretacije: Bosna i Hercegovina danas živi u tri paralelne stvarnosti. Za Srbe Dayton je jamstvo Republike Srpske i njezina “državotvornog” statusa. Za Bošnjake on je tek prijelazno rješenje koje bi trebalo nadomjestiti građanskim modelom države. Za Hrvate on je okvir u kojem treba osigurati jednakopravnost i političko predstavljanje.

Svi se, dakle, pozivaju na Dayton, ali svatko ga čita na svoj način. I upravo je u tim različitim čitanjima srž problema: što više govorimo o zajedničkoj državi, to je manje zajedničkog u njezinu tumačenju.

MAGAZIN DAYTONslobodan_Milosevic_Alija_Izetbegovic_and_Franjo_Tudjman_sign_the_Balkan_Peace_Agreement_-_Flickr_-_The_Central_Intelligence_Agency.jpg
ILUSTRACIJA

Predsjedništvo kao ogledalo nemoći: Tročlano Predsjedništvo BiH trebalo je simbolizirati zajedništvo. Danas je ono prije simbol paralize. Na nedavnoj konferenciji Brdo-Brijuni u Draču tri člana Predsjedništva nisu se mogla dogovoriti ni o redoslijedu svojih izjava. Taj sitni, ali znakoviti incident pokazuje koliko je duboka institucionalna podjela: tri naroda, tri zastave, tri protokola - i ni jedna zajednička ideja.

Građanski koncept i dileme o budućnosti: U posljednjih nekoliko godina unutar bošnjačkog intelektualnog kruga sve se češće spominje građanski koncept Bosne i Hercegovine, kao rješenje koje bi nadomjestilo daytonsku konstitutivnost naroda. Ta ideja, na prvi pogled, zvuči privlačno i europski: država građana, a ne naroda; jednakost prava, a ne etničkih kvota. Međutim, u političkoj praksi BiH taj koncept često djeluje kao maskirani unitarizam, u kojem bi većinski narod - pod krinkom građanskog principa - dominirao nad ostalima.

Profesorica Mirjana Kasapović vrlo je precizno upozorila na tu opasnost: građanska država, u uvjetima etničke fragmentacije i nepovjerenja, ne znači automatski demokratizaciju, nego može postati novi oblik dominacije većine. Kasapović ističe da je BiH “država triju naroda, a ne triju manjina”, i da svaka koncepcija koja ignorira tu činjenicu ne vodi integraciji, nego novim sukobima. Drugim riječima, građanski model u BiH ne može biti kopija zapadnoeuropskih republika. On bi morao uključiti i realnost povijesnih trauma, konstitutivnosti i međunacionalnog straha. Bez toga svaka reforma završava kao pokušaj političke hegemonije, a ne demokratizacije.

Srpski pogled - između mita i realpolitike: Na drugoj strani, srpski politički i intelektualni krug - od Rajka Kuzmanovića i Nenada Kecmanovića do novijih komentatora - uporno ponavlja da je Dayton “sveto pismo” Republike Srpske. U toj interpretaciji Dayton nije kompromis, nego krunska potvrda srpske političke volje i vojne pobjede. Kecmanović u svojim tekstovima često govori o “mitovima o građanskoj Bosni”, naglašavajući da svako narušavanje daytonske strukture znači pokušaj revizije povijesti i poništenje rezultata rata. U tom diskursu živi ideja o trajnoj odvojenosti entiteta - političkoj, kulturnoj, pa i simboličnoj. Republika Srpska vidi se kao “država u državi”, s vlastitim identitetom, ekonomijom i politikom.

Istodobno, Beograd službeno poštuje teritorijalni integritet BiH, ali ne krije emocionalnu i političku povezanost s Banjalukom.

Time se stvara paradoks: dok jedan entitet (RS) brani Dayton kao neupitni okvir, drugi ga (Federacija) doživljava kao prepreku budućnosti. I dok jedni traže više entitetske autonomije, drugi traže više građanske unitarizacije - zajednička BiH sve više nestaje između te dvije krajnosti.

Povratak temeljima Daytona

U zaključku svog elaborata “Bosna i Hercegovina: Okončanje neuspjeha u izgradnji nacije”, objavljenog na portalu www.heritage.org, Max Primorac, istraživački suradnik u Centru za slobodu Margaret Thatcher pri Zakladi Heritage, piše:
- Međunarodni diplomati koji su uzurpirali suverene ovlasti BiH čine glavnu prepreku “osiguravanju da se Bosna i Hercegovina razvije u mirnu i održivu demokraciju na putu integracije u euroatlantske institucije”, kako je to utvrđeno u Daytonu prije 30 godina. Vrijeme je da se raspusti ova sklerotična i neuspješna tvorevina izgradnje nacije i da se Bošnjacima, Hrvatima i Srbima vrati suverena moć rješavanja vlastitih pritužbi. Tri ravnopravne federalne jedinice, temeljene na postojećim teritorijalnim razgraničenjima, uskladile bi se s izvornim načelima jednakosti naroda iz Daytonskog mirovnog sporazuma, uklonile bi napadne slojeve birokracije i postavile novi put prema miru, demokraciji i prosperitetu. Tri naroda Bosne i Hercegovine konačno bi bila samoupravna.
Za Sjedinjene Države Bosna i Hercegovina mogla bi postati strateški energetski partner proširenjem izvoza američkog plina u Europu, što bi potkopalo kineske, ruske i iranske pokušaje narušavanja transatlantske stabilnosti. Sa stabilnijom Bosnom i Hercegovinom Europa bi vidjela smanjene sigurnosne prijetnje koje dolaze iz regije, jer loši akteri više ne bi mogli iskorištavati visoku razinu međuetničkog nepovjerenja. Za svijet bi to označilo kraj neuspjelog projekta izgradnje jedinstvene BiH nacije, ideje koju osnažuju globalne elite i pritom osiromašuju milijune te čine regiju sve manje sigurnom. Okončanje tog neuspjeha u izgradnji nacije u Bosni i Hercegovini vratilo bi globalnu prevlast nacionalnog suvereniteta.

Moralna cijena Daytona: U temelju svega ostaje moralno pitanje - može li mir izgrađen na nepravdi biti trajan. Dayton je, neizbježno, legalizirao rezultate rata. Republika Srpska postala je činjenica, iako je nastala na temelju masovnih zločina i etničkog čišćenja.

U Prijedoru je ubijeno više od 4000 civila, postojali su logori, ljudi su morali nositi bijele trake.

Hrvatska zajednica gotovo je nestala s prostora današnje Republike Srpske, premda nije sudjelovala u vojnim operacijama. U selu Briševo ubijeni su hrvatski civili bez ijedne kazne. A jedan od sudionika poznatog “slučaja Crveni kombi” danas je predsjednik Narodne skupštine RS-a.

Takve činjenice ne pripadaju prošlosti - one su temelj današnje moralne konfuzije. Dayton je donio mir, ali nije donio katarzu.

Između paralize i reforme: Promjena Daytona moguća je samo uz suglasnost svih strana, a to se, realno, neće dogoditi. Međunarodna zajednica je umorna, domaće elite su komotne, a građani - iscrpljeni. BiH je zato ostala u stanju trajne privremenosti, s Ustavom koji nitko iskreno ne želi, ali bez alternative koja bi mogla preživjeti prvu ozbiljniju krizu.

Zaključak - iznad Daytona, ne protiv njega: Bosna i Hercegovina danas je prostor mirne nestabilnosti. Dayton ju je spasio od rata, ali ju je i zacementirao u prošlosti. Ako želi preživjeti, mora pronaći novi okvir – ne protiv Daytona, nego iznad njega. To znači postupnu demokratizaciju, racionalizaciju institucija, ali i priznanje da je BiH država triju političkih naroda, a ne jedna etnička većina s dvije manjine. Mir koji traje bez pravednosti i bez povjerenja - nije pravi mir. Dayton je bio kraj rata, ali ne smije biti početak beskrajnog političkog mirovanja.

Budućnost BiH može postojati samo ako njezini narodi počnu razmišljati izvan etničkih okvira, ali i bez iluzije da se povijest može jednostavno poništiti, gdje bi se onda akteri ponašali prema filozofiji “als ob”/”kao da” se ništa, u međuvremenu, nije dogodilo!

ŽELJANA ZOVKO: Trajna obveza na izgradnji jednakopravne BiH...

Na panelu “30 godina nakon Daytona” održanom krajem svibnja sudjelovala je i hrvatska eurozastupnica (HDZ/EPP) Željana Zovko, zajedno s Vitomirom Milesom Ragužem, bivšim veleposlanikom BiH pri EU i NATO-u, Ericom Nelsenom, bivšim veleposlanikom Sjedinjenih Američkih Država u Bosni i Hercegovini te Christianom Hellbachom, bivšim veleposlanikom Njemačke u Republici Hrvatskoj. Na panelu se raspravljalo o stanju provedbe ključnih europskih reformi na putu prema. Zovkoje istaknula da je vrijeme da politički dionici u BiH iznutra postignu konsenzus o najvažnijim pitanjima, prije svega o reformi izbornog zakona, kako bi se osiguralo legitimno predstavljanje triju konstitutivnih naroda – temeljno načelo Daytonsko-pariškog mirovnog sporazuma. “Ova tema posebno je važna upravo u godini kada obilježavamo 30. obljetnicu potpisivanja Daytonskog sporazuma - povijesnog trenutka koji je postavio okvir mira i stabilnosti, ali i trajnu obvezu na izgradnju jednakopravne Bosne i Hercegovine triju konstitutivnih naroda”, naglasila je Zovko. (DJ)