MAGAZIN PEXELSPHOTO BY Gustavo Fring
PEXELS
13.10.2025., 10:00
LOVRO RADELJAK

Svako vino priča svoju priču, imati dobro vino danas više nije dovoljno

Neke je činjenice dobro ponoviti i kad mislimo da o njima svi sve znaju. Kad je riječ o vinu, ponovimo još jednom kako je to proizvod koji u sebi, pojednostavljeno rečeno, nosi mnogo više od okusa. Vino odražava zemlju iz koje dolazi, trud vinara, tradiciju i kulturu vinskih regija Hrvatske, da se zadržimo samo na našoj zemlji.

U Lijepoj Našoj vino je sastavni dio na stolu svakog svečanijeg ručka, proslave, zdravice, kao način opuštanja nakon napornog dana, a povezano je i uz gastronomsko-turističku ponudu. Danas više nije dovoljno imati vrhunska vina i kvalitetnu ponudu, njihovu priču o okusima koji se sljubljuju potrebno je ispričati ciljanim konzumentima i ponuditi im doživljaje i emocije.

Stručnjak za odnose s javnostima, Lovro Radeljak iz agencije za odnose s javnostima Bagadodo, ističe kako je ključ uspješne promocije u kombinaciji autentičnog pričanja priče vinarije, strateškog korištenja medija i društvenih mreža te stvaranja upečatljivih iskustava za potrošače.

PRIČA KOJA PRODAJE

- Danas je tržište vina izuzetno konkurentno, a potrošači sve više traže autentičnost, iskustvo i doživljaj. Vinarije koje žele izgraditi prepoznatljiv brend moraju kombinirati tradicionalne načine promocije s modernim komunikacijskim alatima. Promocija vina i vinarija zahtijeva strateški pristup - kombinaciju digitalnog marketinga, prisutnosti u medijima te organizacije događanja. Najuspješnije su one vinarije koje ne nude samo proizvod, već i priču, emociju i doživljaj - istaknuo je Lovro Radeljak, direktor agencije Bagadodo.

Ukratko rečeno, imati dobro vino danas više nije dovoljno.

MAGAZIN LOVRO RADELJAK VINO ZAGREB
USTUPLJENA FOTOGRAFIJA

I sam ljubitelj vina, Radeljak, koji često putuje s obitelji i posjećuje vinarije, prisjeća se posebnog popodneva provedenog u vinariji koja je kroz kombinaciju vinske ture i kušanja vina i vinskog kviza kroz zagonetke, kao svojevrsni Escape room, pružila posjetiteljima zabavu i druženje uz kombinacijom kušanje vina. Isto tako rado posjećuje i vinariju, koja, osim vrhunskih vina, ima i uređen park za djecu, kako bi, marketinškim jezikom rečeno - ciljana skupina vinoljubaca s obitelji pronašla idealne lokacije koje spajaju vina i doživljaj.

- Danas je iskustvo ono koje je broj jedan i zbog tog razloga nije više dovoljno imati "samo" dobro vino, već je pitanje na koji način pružiti cjelokupno iskustvo - bila to čaša vrhunskog vina uz fine zalogaje s prekrasnim pogledom, razgledanje vinskih podruma uz kušanje raznih vrsta vina, vinske radionice tipa slikanja uz vino ili već spomenuti vinski escaperoom. U ovakvim slučajevima ljudima se pruža cjelokupno iskustvo, a onda oni sami to iskustvo i svoje pozitivne dojmove imaju potrebu i želju dijeliti dalje, osobno, ali i na svojim društvenim mrežama, što vinarijama daje dodatnu vrijednost.

Odličan su primjer i sve popularniji vinski festivali, kako kod nas tako i u Europi i šire, koji objedinjuju iskustvo hodanja ili vožnje biciklima s posjetima vinarijama i kušanjem lokalnih delicija. To je trend kojem bih rekao da sve više trebamo težiti, jer ljudi sve više žele i traže takve vrste događanja dok su benefiti višestruki ne samo za vinare već za cjelokupnu lokalnu zajednicu.

- Nekada su samo veliki igrači imali financijske mogućnosti snimiti i prikazivati skupu TV reklamu kako se vino savršeno nalijeva u čašu ili prikazati zaljubljeni par koji šeće pješčanom plažom držeći se za ruke sa šampanjcem u ruci. Međutim, u ovom modernom vremenu prvi kontakt između vina i publike često se ostvaruje kroz društvene mreže, pa danas imamo tu mogućnost (sreću) da svatko može imati vlastiti medijski kanal poput onoga na Facebooku, Instagramu, LinkedInu, TikToku ili/i YouTubeu. Ti kanali nam pružaju mogućnost da vinari autentično predstave sebe i svoje vinarije - to može biti sadržajem o svojoj svakodnevici, vrijednostima i prednosti nad konkurencijom, fotografijama vinograda, kratkim videima iz podruma, o berbi ili edukativnim sadržajem o vinima. Potrošači žele osjetiti iskrenost i bliskost, a upravo digitalna komunikacija omogućuje stvaranje moderne vinske priče, objašnjava Radeljak.

VAŽNA ULOGA MEDIJA

Mediji također imaju ključnu ulogu u promociji vina i vinarija jer prenose poruku na način koji je vjerodostojan, autentičan i dugoročno vrijedan način. Dok društvene mreže nude neposrednost i interakciju, ukupno uzevši, mediji donose ono što se ne može kupiti promocijom na vlastitom kanalu - kredibilitet i autoritet.

Kada renomirani časopis, portal ili novinar piše o vinu, to stvara dodatno povjerenje kod potrošača i potvrđuje kvalitetu brenda, ističe Radeljak, koji svakodnevno komunicira i dogovara priče s brojnim medijima.

- Uz kredibilitet, mediji donose i širi doseg. Članci, reportaže ili intervjui dopiru ne samo do vinskih znalaca i ljubitelja, već i do onih koji tek otkrivaju svijet vina. Na taj način vinarija izlazi izvan okvira svoje postojeće publike i stvara nove prilike za povezivanje s različitim tržišnim segmentima.

Sve veću ulogu u promociji imaju influenceri, vinski blogeri i digitalni kreatori sadržaja. Njihov autentični dojam i osobno iskustvo prenose priču vinarije široj publici, često do segmenata koji možda nisu dosegnuti klasičnim medijima. Autentičnost njihovih objava - fotografija iz vinograda, videozapisa berbeili live prijenosa s degustacija - omogućuje publici da "osjeti" ambijent vinarije i poveže se s njezinom filozofijom.

MAGAZIN PEXELSPHOTO BY Grape Things
PEXELS

Organizacija press-tripova, medijskih posjeta vinogradima i podrumima dodatno pojačava povezanost ovih segmenata o kojima smo do sada pričali - promocije, autentičnosti, dosega i kredibiliteta.

- Kada novinari, influenceri i blogeri imaju priliku doživjeti vinograde, upoznati vinare, pratiti proces proizvodnje i sudjelovati u degustacijama, njihov sadržaj postaje vjerodostojan, bogat detaljima, zanimljiv i dostupan široj publici. Influenceri često stvaraju kombinaciju vizualnog i edukativnog sadržaja, pokazujući kako vino odgovara uz određene obroke, slavlja ili društvene trenutke, čime vinarija dobiva višestruku marketinšku vrijednost. I sve to na jednostavan i životan način, što vino približava svakome.

Na taj način kombinacija vizualnih autentičnih iskustava i medijske vidljivosti stvara snažnu emocionalnu vezu s publikom i znatno povećava prepoznatljivost brenda. Vinarija tako ne promovira samo proizvod, već cijelu priču, kulturu i iskustvo koje stoji iza svake boce vina - napominje Radeljak čija agencija od vina i vinarija stvara priče.

- Vino ima duboko ukorijenjenu društvenu i kulturnu funkciju koja nadilazi samu konzumaciju. Vino nije samo piće; ono je simbol zajedništva, slavljenja i rituala, uostalom, pretvaranje vode u vino je prvo čudo koje je Isus napravio, što govori o dubljem značenju ovog pića već tisućama godinama. U Hrvatskoj, kao i u mnogim vinskim regijama svijeta, vino prati sve važne trenutke - obiteljska okupljanja, vjerske i društvene proslave, gastronomske svečanosti te neformalna druženja s prijateljima.

Čaša vina često prati dugi razgovor, potiče zajedništvo i stvara osjećaj pripadnosti, čime postaje sastavni dio društvenog života, pa se tako vina i same vinarije promoviraju po društvenim mrežama. Važnost naglašava i Radeljak:

- Od esencijalne važnosti za svaku vinariju je da ima svoje kanale na društvenim mrežama, gdje će osim već spomenutog vlastitog sadržaja zadovoljni posjetitelji moći označiti vinariju na svojim objavama, reelsima, storyjima… Ono što bih još napomenuo, možda će zvučati malo čudno na prvu, ali vrlo je važno u ovoj priči osigurati i kvalitetan wi-fi u vinariji, što mnogi veliki i mali vinari tek trebaju shvatiti, odnosno provesti u djelo. Zašto? Zadovoljni posjetitelji žele podijeliti iskustva na svojim društvenim mrežama, ali ako se nalaze u podrumu vinarije gdje ne mogu uploadati jednu sliku, a kamoli video od minute, onda je šansa da će to na kraju objaviti znatno manja. Danas živimo u svijetu izuzetno brze i jednostavne komunikacije gdje ovakve stvari omogućavaju znatno veći broj objava. Netko će naknadno objaviti možda jednu ili dvije slike, međutim u tom trenutku bi ih podijelio možda pet ili deset ili više.

Također, važno je još napomenuti da, osim društvenih mreža, ima još vrijednih i moćnih platformi, a Google My Business svakako je jedna koja omogućuje posjetiteljima da u trenutku nađu vašu lokaciju, radno vrijeme, recenzije i sl.

MAGAZIN LOVRO RADELJAK VINO ZAGREB Vinograd_iznad_Kastela
USTUPLJENA FOTOGRAFIJA

VINO I TURIZAM

Vino također prenosi kulturni identitet i tradiciju regije. Svaka sorta grožđa, stil proizvodnje i način serviranja odražavaju specifičnosti lokalnog okruženja i povijesti. U Hrvatskoj vinari njeguju autohtone sorte koje pričaju priču regije i sjajno se spajaju s lokalnim specijalitetima, pa tako imamo u Slavoniji graševinu, traminac, frankovku kao najpoznatije sorte, a u ostatku Hrvatske isto tako poznate su istarska malvazija i teran, plavac mali i pošip iz Dalmacije ili npr. žlahtina, koja originalno potječe i najpoznatija je iz Vrbnika na Krku, međutim i ona se proširila već na područje Kvarnera. Povezanost vina i mjesta jača kulturnu svijest i turizam cijele regije. Enoturizam, s vinskim cestama i posjetima vinarijama i vinogradima omogućuje održivi razvoj turizma, daje na atraktivnosti ponude, te omogućuje produljenje turističke sezone.

- Hrvatska je bogata vinima, a vinska priča naše zemlje, imam osjećaj, kao da je tek započela. Svaka regija, od Slavonije i Baranje pa do Istre i Dalmacije, nudi jedinstvene sorte i priče koje zaslužuju da budu otkrivene i cijenjene. Posebnu pažnju zaslužuju Slavonija i Baranja, kao regija bogata tradicijom i autohtonim sortama, koja ima još golem potencijal postati prepoznatljiva vinska destinacija u Hrvatskoj i Europi.

Sada je vrijeme da vinari, turističke zajednice i mediji, uz pomoć nas PR-ovaca i marketingaša, zajedno grade prepoznatljiv brend Slavonije i Baranje. Promovirajte svoje priče, otvorite vinograde posjetiteljima, sudjelujte na vinskim događanjima ili, još bolje, organizirajte ih! Povežite se s međunarodnom publikom. Vino nije samo piće - ono je doživljaj, kultura i emocija koju vrijedi dijeliti, zaključuje svoju vinsku storiju Lovro Radeljak.