12.10.2022., Sarajevo, Bosna i Hercegovina - Povodom danasnje odluke Evropske komisije u kojoj se preporucuje dodjela kandidatskog statusa Bosni i Hercegovini, Vijecnica u Sarajevu osvijetljena je u bojama zastave Evropske unije. Photo: Armin Durgut/PIXSELL
PIXSELL
14.3.2025., 11:29
Zemlja kojoj se ponavljaju lekcije iz prošlosti

Sjena neovisnosti: Državnost BiH - od rata preko Daytona do Dodika

ZNAČENJE DANA NEOVISNOSTI BOSNE I HERCEGOVINE ZA RAZVOJ NJEZINE DRŽAVNOSTI U 21. STOLJEĆU

Međunarodni institut za bliskoistočne i balkanske studije (IFIMES) iz Ljubljane redovito analizira događaje na Bliskom istoku, Balkanu i drugdje u svijetu. Akademik, prof. dr. sc. Mirko Pejanović, potpredsjednik Akademije nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine (ANUBiH), profesor emeritus Univerziteta u Sarajevu i nekadašnji član Predsjedništva Republike Bosne i Hercegovine (1992. - 1996.), u povodu 1. ožujka, Dana neovisnosti BiH, u svom prilogu "Značaj Dana nezavisnosti Bosne i Hercegovine za razvoj njene državnosti u 21. stoljeću" piše o važnosti tog povijesnog događaja. Njegov tekst (izlaganje prigodom Dana neovisnosti) objavljujemo u skraćenoj verziji, uz neznatne prilagodbe u tekstu (jezične) i opremi.

Povijesni izazov za opstojnost BiH u vremenu raspada SFRJ (1989. - 1992.): Krajem 80-ih godina dvadesetog stoljeća nastaje povijesni prevrat koji se ogleda u slomu socijalističkog društvenog uređenja u Europi i svijetu, kojem su presudno pridonijela tri faktora.

Prvi faktor ogleda se u zaostajanju zemalja socijalističkog društvenog uređenja u socijalnom i ekonomskom razvoju. Jednopartijska vladavina i državno upravljanje gospodarstvom sve više su utjecali na nepovoljan društveni razvoj zemalja socijalističkog bloka. Zaostajanje u razvoju posebno je bilo izraženo u zemljama socijalističkog lagera, osim u SSSR-u i u Rumunjskoj, Čehoslovačkoj, Poljskoj, Bugarskoj i Mađarskoj.

Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija je, za razliku od zemalja socijalističkog lagera, imala uspješan socijalno-ekonomski razvoj. Međutim, i njezin je razvoj potkraj 80-ih ušao u krizu, i to u dva aspekta: ekonomska kriza i kriza međunacionalnih i međurepubličkih odnosa.

U SSSR-u Gorbačov, kao novi predsjednik, uvodi reforme. Reforma pod općim nazivom perestrojka dovela je i do sloma socijalizma i do raspada Sovjetskog Saveza. S perestrojkom na scenu dolazi drugi povjesni faktor, a to je pad Berlinskog zida. Berlinski zid bio je simbol željezne zavjese između dva svjetska vojna bloka: Sjevernoatlantskog saveza (NATO-a) i Varšavskog pakta, vojno-političkog bloka koji su činile zemlje predvođene Sovjetskim Savezom.

MAGAZIN PEXELSPHOTO BY Enes Özbil
PEXELS

Pad Berlinskog zida omogućio je ujedinjenje Istočne i Zapadne Njemačke. Ali pad Berlinskog zida označio je i ukidanje antagonističke blokovske podjele svijeta. Na taj je način prestao hladni rat između zapadnog svijeta i svijeta koji je bio označen kao socijalistički lager.

Treći povijesni faktor odnosio se na uvođenje demokratskih promjena. Te promjene podrazumijevale su ukidanje sustava jednopartijske vladavine i uvođenje višestranačja u zemljama socijalizma. Politička pluralizacija zemalja s prijašnjim socijalističkim društvenim uređenjem dovela je do novog povijesnog preokreta. Zemlje koje su bile unutar socijalističkog lagera mirno su izvele političku pluralizaciju i međusobno razdruživanje. Čehoslovačka Republika mirno se transformirala u dvije samostalne države - Slovačku i Češku Republiku. Republike unutar Sovjetskog Saveza takođe su se mirno razdružile te postale suverene i neovisne države.

No jugoslavenska socijalistička federacija nije mirno podnijela ni slom socijalizma ni političku pluralizaciju. Zbog pogoršanja međunacionalnih i međurepubličkih odnosa početkom 90-ih godina dvadesetog stoljeća bivša Socijalistička Republika Jugoslavija ušla je u završnu fazu raspada.

Proces osamostaljivanja republika tijekom raspada SFRJ: Raspadanje je shvaćeno kao prestanak funkcioniranja organa vlasti Federacije, a došlo je kao izraz višedesetljetne krize. Krajem 80-ih kriza ekonomskog razvoja proširena je na krizu međunacionalnih odnosa, a time i međurepubličkih odnosa.

Razgovori predsjednika jugoslavenskih republika 1990. i 1991. godine nisu doveli do rješenja za miran rasplet krize jugoslavenske federacije. Tijekom tih razgovora oblikovale su se dvije političke opcije. Prvu opciju zagovarao je Slobodan Milošević, predsjednik Republike Srbije, i Momir Bulatović, predsjednik Republike Crne Gore. Bit te opcije bila je jačanje elemenata centralizacije u upravljanju razvojem jugoslavenske federacije.

SVEN ALKALAJ: Balkan i BiH zasad nisu prioritet Trumpu

Administracija Donalda Trumpa još nije definirala svoju politiku prema Balkanu, pa tako ni prema BiH, ustvrdio je u utorak veleposlanik te zemlje u Washingtonu Sven Alkalaj, upozorivši istodobno kako je njegova zemlja propustila poduzeti mjere ne bi li u Washingtonu lobirala za svoje interese. Podsjetimo kako je administracija demokratskog predsjednika Joea Bidena tijekom četiri godine mandata snažno djelovala u BiH preko svog veleposlanika Michaela Murphyja, koji je svoje aktivnosti blisko koordinirao s visokim predstavnikom za BiH Christianom Schmidtom. Njihovo je angažiranje dovelo do intervencija u izborno zakonodavstvo koje su omogućile da se iz vlasti ukloni Stranka demokratske akcije (SDA), a režim Milorada Dodika bio je izložen širokom rasponu sankcija, pa su pod kaznene mjere Washingtona dospjeli gotovo svi važniji dužnosnici iz Republike Srpske. Dodik je, zbog izmjena Kaznenog zakona BiH što ih je nametnuo visoki predstavnik, na kraju završio na sudu i s presudom na godinu dana zatvora te mogućom višegodišnjom zabranom političkog djelovanja, što bi moglo trajno okončati njegovu karijeru. Milorad Dodik, koji nekritički hvali Trumpa još od njegova prvog mandata u Bijeloj kući, očekuje da će mu američki predsjednik sada ukinuti sankcije koje je dobio još 2017. godine... (H/DJ)

Druga politička opcija zagovarala je ideju osamostaljenja jugoslavenskih republika i proglašenje njihove suverenosti i nezavisnosti. Prve korake u osamostaljivanju jugoslavenskih republika izvele su Slovenija i Hrvatska. One su zajedno s višestranačkim izborima provele i referendume građana o stjecanju neovisnog i suverenog statusa. Nakon Slovenije i Hrvatske, za osamostaljivanje se krajem 1991. godine na referendumu izjasnila i Republika Makedonija.

Srbija i Crna Gora formirale su Saveznu Republiku Jugoslaviju i na taj način stvorile okvir za velikosrpski projekt: Svi Srbi u jednoj državi! Nakon proglašenja neovisnosti Republike Hrvatske Jugoslavenska armija, podržana od Miloševićeva režima, vojnom silom omogućuje zaposjedanje dijela teritorija Republike Hrvatske i formiranje Republike Srpske Krajine sa sjedištem u Kninu.

U odnosu prema Sloveniji i Hrvatskoj, Bosna i Hercegovina ulazi u povijesno kašnjenje u izvođenju političke pluralizacije. Radi se o tome da Bosna i Hercegovina tek sredinom 1990. godine donosi zakonsku osnovu za formiranje višestranačke strukture i provedbu prvih pluralnih izbora.

IGRE BEZ GRANICA

Prvi višestranački izbori u BiH i konstituiranje parlamenta: Nakon usvajanja zakonske osnove za uvođenje višestranačkog sustava u Skupštini Socijalističke Republike Bosne i Hercegovine, počela je sredinom 1990. godine aktivnost na formiranju političkih stranaka. Prijašnje političke organizacije iz vremena jednopartijskog sustava transformirale su se u političke stranke: Savez komunista Bosne i Hercegovine transformiran je u Socijaldemokratsku partiju, Socijalistički savez u Demokratski socijalistički savez, a Savez socijalističke omladine u Liberalnu stranku.

Kao nove stranke formirane su Stranka demokratske akcije, Srpska demokratska stranka i Hrvatska demokratska zajednica Bosne i Hercegovine. Te su stranke formirane na etničkoj osnovi. Artikulaciju političkih interesa zasnivaju na kolektivnoj osnovi. Članstvo tih stranaka bilo je na jednonacionalnoj osnovi.

MAGAZIN PEXELSPHOTO BY Ahmet Benna Savaş
PEXELS

Među strankama koje su formirane u prvoj polovini 1990. bili su i Savez reformskih snaga za Bosnu i Hercegovinu, zatim Muslimanska bošnjačka organizacija, Demokratska stranka i mnoge druge. Na prve višestranačke izbore izišlo je 15 stranaka. Izborna kampanja provođena je od kolovoza do studenog 1990. Po mnogo čemu etničke, stranke SDA, HDZBiH i SDS postale su dominantne u demokratskoj javnosti Bosne i Hercegovine. Imale su vidljivu podršku medija, naspram građanskih i multietničkih stranaka.

Na prvim višestranačkim izborima, održanima 19. studenoga 1991., apsolutnu pobjedu ostvarili su SDA, HDZBiH i SDS. Visoko povjerenje u te tri stranke bilo je rezultat nacionalne homogenizacije i najave njihove dobre međusobne suradnje. Tri nacionalne stranke zajedno su osvojile 84 % zastupničkih mjesta u Skupštini (Parlamentu) Bosne i Hercegovine. Sve druge stranke dobile su 16 % povjerenja izbornog tijela.

Pobjedničke stranke su krajem 1990. i početkom 1991. godine pristupile konstituiranju višestranačkog parlamenta i višestranačke vlade. Pred javnost su izišle sa stajalištem da će zajedno i u suglasnosti obnašati vlast. Međutim, nisu usvojile potreban međustranački sporazum o koaliciji, niti su definirale pitanja o kojima će se odlučivati i donositi zakoni u sljedeće četiri godine. Umjesto koalicijskog sporazuma o formiranju parlamentarne većine, proglasile su obnašanje vlasti na partnerskoj osnovi. Na toj osnovi su podijelile resore: ministarstva i upravu. Tijekom prve polovine 1991. godine vlast je djelovala sporazumno i u suradnji vladajućih stranaka. Neslaganja i sukobi među strankama počinju u ljeto 1991., kad se u Parlamentu raspravljalo o pitanjima raspada SFRJ, osamostaljivanja jugoslavenskih republika i političke budućnosti Bosne i Hercegovine.

Zbog raspada SFRJ i njegova krajnjeg ishoda 1991. godine u Skupštini Republike Bosne i Hercegovine otvorena je rasprava o povijesnom pravu Bosne i Hercegovine da dobije suvereni i neovisni državno-pravni status na isti način kako su ga dobile i druge jugoslavenske republike, na osnovi odluka Drugog zasjedanja AVNOJ-a. Sve parlamentarne stranke u Parlamentu Bosne i Hercegovine osim Srpske demokratske stranke bile su stajališta da BiH treba dobiti državno-pravni status suverene i neovisne države.

Srpska demokratska stranka, predvođena Radovanom Karadžićem (osuđen 20. ožujka 2019. na doživotni zatvor za počinjenje zločina genocida i zločina protiv čovječanstva), imala je politički stav da Bosna i Hercegovina ni na koji način ne može biti suverena izvan Jugoslavije. Srpska demokratska stranka je direktno služila interesima režima Slobodana Miloševića da uspostavi veliku Srbiju. Bosna i Hercegovina bi prema tom planu bila unutar velike Srbije.

Unutar drugog bloka stranaka, koji su činile Stranka demokratske akcije i Hrvatska demokratska zajednica Bosne i Hercegovine kao vladajuće stranke te pet opozicijskih stranaka: Socijaldemokratska partija, Savez reformskih snaga, Liberalna stranka, Muslimanska bošnjačka organizacija i Demokratska stranka socijalista, oblikovano je političko stajalište prema kojem Republika Bosna i Hercegovina ima povijesno pravo na suvereni i neovisni državno-pravni status.

Tijekom stranačke rasprave u Skupštini Bosne i Hercegovine 1991. godine o njezinu neovisnom državno-pravnom statusu važnu ulogu imalo je mišljenje Arbitražne komisije Europske zajednice, čiji je predsjednik tada bio Robert Badinter, član Ustavnog suda Francuske (Arbitražna komisija formirana u okviru konferencije o Jugoslaviji kojom je predsjedao britanski lord Carington). Arbitražna komisija u svom je izvještaju, a na temelju zahtjeva Predsjedništva i Vlade Republike Bosne i Hercegovine od 20. 11. 1991., konstatirala da građani, prema Ustavu Bosne i Hercegovine, ostvaruju svoja prava posredovanjem predstavničke skupštine ili referendumom. Također, Arbitražna komisija definira uvjete pod kojima bi se Bosna i Hercegovina mogla konstituirati kao suverena i nezavisna država. Ti su uvjeti sadržani u tome da Republika Bosna i Hercegovina pruži jamstva tako što bi formulirala zahtjev za priznanje preko referenduma na koji bi bili pozvani svi građani bez razlike i pod međunarodnom kontrolom. Na taj je način Europska zajednica, a s njom i međunarodna zajednica, dala podršku Republici Bosni i Hercegovini da svoju suverenost i neovisnost stekne na referendumu građana. Time je započela internacionalizacija razvoja i izgradnje Bosne i Hercegovine kao suverene i neovisne države.

RAT ZA NOVU DRŽAVU

Međunarodno priznanje Bosne i Hercegovine: Nakon usvajanja izvještaja Republičke izborne komisije o rezultatima referenduma građana o statusu Bosne i Hercegovine (visok postotak odziva građana, 64,3 %) osigurana je pravna i politička osnova za raskid pravnih veza sa SFRJ. Slijedilo je preuzimanje punog državnog suvereniteta i međunarodnog subjektiviteta.

Prvo međunarodno priznanje bilo je od Europske zajednice (Europske unije) 6. travnja 1992. i od Sjedinjenih Američkih Država, koje su Bosnu i Hercegovinu priznale 8. travnja 1992. Potom je slijedilo priznanje države Bosne i Hercegovine od većeg broja zemalja u svijetu. Tako je do kraja 1992. Bosnu i Hercegovinu priznalo 76 država. Među tim državama zemlje su sa svih kontinenata, na primjer Indija, Australija, Pakistan, Brazil i Indonezija. Države članice Vijeća sigurnosti UN-a priznale su Bosnu i Hercegovinu u travnju 1992.

ENERGETSKI INTERESI: Prioritet je novo međusobno povezivanje

Zakon o plinovodu “Južna interkonekcija Bosna i Hercegovina - Republika Hrvatska” omogućit će gradnju novog dovoda i novog izvora plina za BiH, koja trenutno ovisi isključivo o ruskom plinu. Južna interkonekcija u BiH treba dovesti američki LNG s Krka u Hrvatskoj, čime bi BiH postala manje ovisna o ruskom utjecaju. Federacija Bosne i Hercegovine trenutno se prirodnim plinom opskrbljuje iz samo jednog smjera i sa samo jednog izvora, koristeći se transportnim plinovodom koji prelazi granicu Srbije i Bosne i Hercegovine u mjestu Šepak te se nastavlja do Zvornika, Kladnja, Sarajeva, Zenice i Travnika. Osim činjenice da je Bosna i Hercegovina ovisna o jednom izvoru i opskrbnom pravcu, potrebno je istaknuti i to da postojeći plinovod, izgrađen 1979. godine, karakterizira zastarjelost i velika opterećenost tijekom zimskih mjeseci, kada je potrošnja plina u BiH najveća. Stoga je izgradnja nove plinske veze, međusobnog povezivanja kroz amiciozni projekt “Južna interkonekcija Bosna i Hercegovina - Republika Hrvatska”, na pravcu Zagvozd (Republika Hrvatska) - Posušje (Bosna i Hercegovina) - Tomislavgrad - Šuica - Kupres - Bugojno - Novi Travnik/Travnik s odvojkom za Mostar, prepoznata kao projekat od najvećeg prioriteta za Federaciju Bosne i Hercegovine. (euronews.ba)

Na osnovi šire podrške međunarodnom priznanju Bosne i Hercegovine, podnesen je zahtjev za prijam Bosne i Hercegovine u članstvo Ujedinjenih naroda. Nakon preporuke Vijeća sigurnosti, Skupština Ujedinjenih naroda 22. svibnja 1992. donosi odluku o prijmu Bosne i Hercegovine u Ujedinjene narode (govor u činu odlučivanja o prijmu Bosne i Hercegovine u Ujedinjene narode održao je Haris Silajdžić, tadašnji ministar vanjskih poslova Republike Bosne i Hercegovine).

Međutim, unatoč velikoj podršci za međunarodno priznanje Bosna i Hercegovina nije ušla u mirni tok svoga razvoja. Početkom travnja 1992. došlo je do vojne agresije Miloševićeva režima (Srbija i Crna Gora) s Jugoslavenskom narodnom armijom na međunarodno priznatu državu Bosnu i Hercegovinu. Zapravo, agresija je započela opsadom Sarajeva i trajala je do prosinca 1995. (u Sarajevu je od granatiranja i snajperskih napada stradalo 12.000 civila, uključujući i 1600 djece).

Otpor i obrambeno-oslobodilački rat vodilo je višestranačko i multietničko Predsjedništvo Republike Bosne i Hercegovine. Nakon oružane borbe snaga Armije Republike Bosne i Hercegovine te pregovora o političkom rješenju rata u Bosni i Hercegovini usvojen je Daytonski mirovni sporazum, u studenom 1995. Tim je sporazumom zaustavljen rat u Bosni i Hercegovini i započeta izgradnja mira i integracija države Bosne i Hercegovine u Europsku uniju. Ono što je omogućilo obranu Bosne i Hercegovine u jako nepovoljnim uvjetima bilo je jedinstvo ratnog predsjedništva i volja građana da brane svoju zemlju, odnosno povjerenje građana u Predsjedništvo i Armiju Republike Bosne i Hercegovine do punog uspjeha u obrani integriteta Bosne i Hercegovine.

U proteklih 30 godina provođenja Daytonskog mirovnog sporazuma Bosna i Hercegovina, uz pomoć Europske unije i međunarodne zajednice, provodi povijesni projekt integracije u euroatlantske institucije. S integracijom Bosne i Hercegovine u Europsku uniju i NATO savez država Bosna i Hercegovina egzistirat će kao europska pravna, demokratska i ekonomski prosperitetna država.