22.05.2015., Kumrovec - Muzej Staro selo Kumrovec u sklopu kojega se nalazi rodna kuca Josipa Broza."nPhoto: Borna Filic/PIXSELL

Kumrovec

PIXSELL
18.1.2025., 06:55
VELEPOSLANIKOV IZBOR: O MARŠALU, JOŠ JEDNOM

Neki mitovi jednostavno odbijaju umrijeti: Što donosi nova “Knjiga o Titu” Dobrice Ćosića?

Vjerojatno ovu (zanimljivu) knjigu zapisa o Titu, izdanje "Knjiga o Titu" (Laguna, 2024.) poznatog srpskog književnika (i političara) Dobrice Ćosića [1], ne bih ni recenzirao da, prateći izbore za predsjednika Republike Hrvatske, u jednom od izbornih stožera, prilikom objave (sjajnih) rezultata, nismo čuli skandiranje: Tito, Tito…! Kandidat kojem su bili upućeni ti povici ni jednom se gestom nije ogradio od tog simboličnog povezivanja njegove politike s politikom JBT-a! Nisam siguran da su prisutni u dvorani bili svjesni svoga čina. Mogli bismo, kao i onaj veliki heretik, reći: "Oprosti im, Bože, ne znaju što čine…!"

MAGAZIN KNJIGA TITO OMOT

No i ta činjenica "da Tito živi i dalje" (D. Ćosić je poslije pogreba JBT-a u svibnju 1980. godine u Beogradu, zapisao: "Tito je sahranjen, ali nije umro"; i ovo nedavno frenetično skandiranje mrtvom čovjeku na jednom političkom skupu u Zagrebu pokazuje da je ovaj pisac bio posvema u pravu) mnogo govori o političkim i moralnim odnosima unutar hrvatskog društva, o jednom krajnje shizoidnom stanju tog društva. Možda tu shizoidnost na najbolji mogući način potvrđuju i neke ozbiljne knjige koje se posljednjih godina objavljuju u Hrvatskoj: Dejan Jović napisao je knjigu "Uvod u Jugoslaviju" (Fraktura), a njegova kolegica (rade na istome fakultetu, FPZ u Zagrebu) Mirjana Kasapović, "Zbogom post-jugoslavenstvu! Prilog demitologizaciji hrvatske politike i društva" (ŠK, 2024.), a u taj se shizoidni narativ sasvim dobro uklapam i ja s mojom knjigom "I poslije Tita Tito", koja bi trebala izići uskoro, u izdanju HSN-a, Zagreb.

Očito da ta "shizoidnost" zahtijeva jednu kudikamo ozbiljniju analizu od ove moje usputne recenzije jedne knjige, koja je, usput rečeno, objavljena u Beogradu, u susjednoj državi, s kojom nas, između ostaloga, upravo spaja "lik i djelo" JBT-a!

Vjerujem da se čitatelji Glasa Slavonije sjećaju da sam već i prije recenzirao nekoliko knjiga o Titu. Ovdje, u prvome redu, mislim na svoje iznimno kritičke recenzije knjige D. Pilića "Tito očima Krleže" (Ljevak, 2020.) kao i knjige njemačko-hrvatske povjesničarke Marie-Janine Calic, "Tito - Vječni partizan" (Fraktura, 2022.) [2]. Samo ću podsjetiti čitatelje da sam, između ostaloga, u tim recenzijama zaključio da ni jedna od tih knjiga ne donosi nešto što već o JBT-u nismo otprije znali. Manje-više to su bile korektne i temeljite katalogizacije prethodnih spoznaja o životu i djelu JBT-a. Posebice se ta konstatacija odnosila na knjigu "Tito - Vječni partizan", koja je uostalom i bila pisana za njemačku publiku, koja o JBT-u zna vrlo malo ili gotovo ništa, pa je autorica morala ponoviti/reciklirati čitav niz nama "općih i poznatih mjesta" Titove biografije!

Izraz “kult ličnosti” prvi je upotrijebio Hruščov nakon smrti Staljina

Kult ličnosti, sustavno javno, nekritičko hvaljenje i veličanje jedne osobe kao nepogrješiva polit. vođe koje se očituje u medijima, na javnim manifestacijama, u brojnim knjigama. Izraz je prvi put upotrijebio N. S. Hruščov u izvještaju na zatvorenoj sjednici XX. kongresa Komunističke partije Sovjetskoga Saveza (1956), u kojem je apologiju J. V. Staljina te cijeli sustav polit., propagandnih i represivnih mjera koji se tom apologijom služio, os. u posljednja dva desetljeća Staljinove vlasti, označio kultom ličnosti. To doba također je nazvano “razdobljem kulta ličnosti”. Kult ličnosti u tom se smislu diferencirao kao poseban oblik autokratske vladavine karakterističan za sve totalitarne (kao i za neke autoritarne) režime XX. st. (fašizam, nacizam, komunizam). (enciklopedija.hr)

Isto tako ne možemo reći da i ovi zapisi D. Ćosića donose nešto što već od prije nismo znali. Možda se to naše eventualno "neznanje" odnosi na nekoliko "afera"/"Incidenata"/"pikanterija" [3] koji su se dogodili na onome povijesnom putovanju Tita na školskom brodu Galeb [4], putovanja na kojem je i D. Ćosić bio jedan od važnih putnika, član najviše jugoslavenske delegacije, a koje je on sve uredno, pedantno (za)bilježio i, na svoj poznati način, doduše, s pristojnim vremenskim odmakom, cinički komentirao. Naime, čitateljima je najvjerojatnije poznato da je D. Ćosić u najranijoj mladosti bio veliki poklonik "lika i djela" Tita, ali da je poslije izvjesnog vremena ta ljubav polako, ali sigurno gubila na onoj prvotnoj snazi te se poslije političkog pada Aleksandra Rankovića 1966. godine pretvorila u otvorenu mržnju, pa je taj zanos jedne mladosti završio tako što je Dobrica Ćosić postao jedan od najžešćih protivnika, kritičara Titove politike. I ovo je knjiga o "ljubavi i mržnji", o autentičnom karakteru "srpskog komunizmna", koji nije ništa ino nego, manje ili više, vješto prikriveni "srpski šovinizam". Treba samo još jednom pročitati Ćosićevu besjedu iz 1976. godine prilikom njegova izbora u redovitog člana SANU-a, pa će sve biti jasno!

Sa suzama i jaucima ispratili su ga milijuni Jugoslavena...

Sve glavne karakteristike pojma kulta ličnosti, primjenjive su, dakako, i na kult ličnosti Josipa Broza Tita. Tito, kao simbol jednog vremena i jednog režima, iz Drugog svjetskog rata izlazi kao pobjednik i uzročnoposljedično postaje lider komunističke Jugoslavije koji se na vlasti zadržao 35 godina. S obzirom na njegova postignuća u navedenom ratu, reputaciju koju je izgradio među suborcima i narodom te razočaranost naroda u prethodnog vladara, Titu kao heroju koji je porazio okupatora, tj. propagandnom aparatu KPJ-e nije bilo teško izgraditi kult ličnosti. Kroz period njegove vladavine izgradnja kulta ličnosti bila je toliko intenzivna, što nije začuđujuće zbog organizacije države i zbog činjenice da je u svakoj od jugoslavenskih republika jedan grad nosio njegovo ime, isto kao i glavne ulice nekih gradova te škole, vojarne itd. S vremenom je on kao osoba postao važniji od države koju je vodio te je paralelno sa slabljenjem njegovog kulta ličnosti slabila i sama Jugoslavija. Kao posljedica uspješne izgradnje kulta ličnosti među narodom može se izdvojiti emocionalna vezanost jugoslavenskog naroda za svog predsjednika, koja je bila posebno izražena prilikom objave njegove smrti i o kojoj svjedoči citat Pere Simića i Zvonimira Despota: “Sa suzama i jaucima ispratili su ga milijuni Jugoslavena. Mnogi su za njim više i bolnije patili nego za svojim najrođenijima. Ni slutili nisu da time oplakuju i sebe i Jugoslaviju.” Pokopan je u Kući cvijeća u Beogradu. (Vinka Klišmanić/Kult ličnosti Josipe Broza Tita, 2022.)

I ova knjiga predstavlja detaljan opis te čudne autorove političke putanje - od fanatičnog boljševika do srpskog nacionalista, "oca nacije", ideologa velikosrpske politike, žestokog kritičara i "samoupravnog socijalizma", i "bratstva i jedinstva", i "politike nesvrstanosti", i "kulta ličnosti"/"štafete mladosti", "državnog disidenta"…, pa će to svoje golemo razočaranje autor sažeto sublimirati u jednom od svojih zapisa: "Verovao sam da je njime potpuno ovladala taština habzburškog frentera i komunističkog robijaša. Titov revolucionarni život na svom vrhuncu dobijao je monarhistički, operetski, kičerski stil; vođa jednog seljačkog i siromašnog naroda oblačio se elegantno kao monden i skorojević; živeo na Brionima (i to nekoliko mjeseci u godini, nap. Z. K.), neumereno i raskošno, kao da je rani bogataš" (str. 65).

Ova knjiga Dobrice Ćosića o Titu bila mi je jedna od nezaobilaznih bibliografskih jedinica prilikom pisanja knjige o JBT-u, “I poslije Tita, Tito”, i uvjeren sam da zaslužuje pozornost čitatelja! Ako želite, pogledajte vijesti iz Beograda i čitajte ovu knjigu, sve će vam biti mnogo jasnije. To još uvijek ne znači da imam pozitivno mišljenje o političkom i književnom djelovanju Dobrice Ćosića. Onom što je o toj književno-političkoj praksi mislio jedan Mirko Kovač nemam što dodati. Potpuno prihvaćam sve stavove Mirka Kovača [5]

Ovo treba znati...

[1] Dobrica Ćosić jedno kratko vrijeme bio je (neuspješni) predsjednik Savezne Republike Jugoslavije, u razdoblju od 1992. do 1993. godine. Veliki pisac, za kojeg je Zoran Đinđić rekao da je ni manje ni više nego srpski Thomas Mann (nisam siguran koliko bi Mann bio sretan ovom usporedbom) dopustio je da se Slobodan Milošević, u biti, jedan prosječni partijski aparatčik, koji je stjecajem sretnih okolnosti postao ključni čovjek srpske politike u 80-im i 90-im godinama prošloga stoljeća, ružno poigra s “ocem nacije”, kako su srpski nacionalisti tepali D. Ćosiću. Riječ je o piscu koji je bio i autor nekoliko glasovitih misli o karakteru srpske nacije. Jedna od tih je i ona da Srbi nadasve kreativno lažu, a druga, još poznatija, da su Srbi narod koji ima običaj da sve ono što dobije u ratovima, redovito izgubi u miru. Da ova o kreativnom laganju uistinu funkcionira, na najuvjerljiviji mogući način demonstriraju nam današnji srpski mediji, razni tabloidi i TV kuće, kao što su Pink i Happy, u svojim uistinu fantastičnim nebulozama o tome kako su hrvatske tajne službe direktno involvirane u organizaciju studentskih demonstracija širom u Srbije… Doduše, mora se priznati da su ove demonstracije uistinu uzdrmale režim Aleksandra Vučića.

[2] Obje ove recenzije objavljene su na stranicama Magazina Glasa Slavonije, u rubrici Veleposlanikov izbor.

[3] Radi se o arogantnom ponašanju Tita i Jovanke i nekoliko “sitnijih” svađa s V. Mičunovićem i L. Koliševskim, koji su smatrali da im Tito ne poklanja onoliko pozornosti koliko oni svojim funkcijama zaslužuju. Tito je sve razgovore sa svojim domaćinima na tome putu vodio samostalno, bez ikakvih konzultacija sa svojim prvim suradnicima, do njihovog mišljenja apsolutno nije držao. To putovanje bilo je “one man show”, koji je trebao JBT-a promovirati u prvog čovjeka Pokreta nesvrstanosti! I afrički lideri koje je posjetio zdušno su sudjelovali u toj njegovoj (samo)promociji.

[4] Riječ je o slavnom brodu, koji je dio povijesti socijalističke Jugoslavije. Brod je postao slavan upravo tim putovanjem u Afriku, početkom 1962. godine. Poslije propasti Jugoslavije brod “Galeb” pripao je Hrvatskoj, za razliku od broda “Jadran”, koji su nam oteli Crnogorci. Brod “Galeb” trenutno se nalazi u riječkoj luci. Grad Rijeka, a vjerojatno i država uložili su pristojna sredstva u njegovu obnovu. Iako je obnovljen, nitko, ali baš nitko, ne pokazuje interes da taj brod stavi u neku funkciju, turističku… Jednostavno, čini se kako Grad Rijeka nije u stanju taj brod staviti u funkciju!

[5] Mirko Kovač: “Dobrica Ćosić, kobni Otac nacije” (Peščanik, travanj 2009.)