Amerika iznad svega: Zašto Trump svojata Panamski kanal?
Panamski kanal izgradile su Sjedinjene Američke Države početkom 20. stoljeća i Washington ga je kontrolirao desetljećima. Danas Panamci upravljaju radom kanala, ali Donald Trump, kako se čini, ima druge planove. O toj vrućoj temi za SAD i ostatak svijeta za DW piše Darko Janjević. Njegov prilog, uz neznatne prilagodbe u opremi, prenosimo u cijelosti.
Ponovno izabrani američki predsjednik Donald Trump ponavlja prijetnje za preuzimanjem kontrole nad Panamskim kanalom, panamska vlada inzistira na tome da je njihov suverenitet nad tom vodenom rutom "neupitan", a oči svijeta ponovno se okreću prema tom strateškom pomorskom prolazu između Atlantskog i Tihog oceana. Donosimo nekoliko činjenica o Panamskom kanalu.
TKO JE GRADIO?
Trump želi podsjetiti svijet da su Sjedinjene Američke Države izgradile kanal prije više od stoljeća i revolucionirale globalnu navigaciju. Sve to uz golemu cijenu u ljudskim životima. Prije 1914. brodovi koji su željeli prijeći iz Atlantskog u Tihi ocean morali su poduzeti opasno, višemjesečno putovanje oko Južne Amerike. Čak i moderni brodovi trebaju oko dva tjedna za to putovanje, a prolazak kanalom traje samo između osam i deset sati. Trump je nedavno tvrdio da je 35.000 ili 38.000 "američkih muškaraca" poginulo tijekom izgradnje Panamskog kanala između 1904. i 1914. godine. I dok su tisuće života doista izgubljene tijekom gradnje zbog malarije, žute groznice, industrijskih nesreća i drugih faktora, računica iza Trumpove procjene nije jasna.
Službeni broj smrtnih slučajeva tijekom izgradnje iznosi oko 5600 ljudi, iako je stvarni broj možda i veći. Većina radnika na gradilištu bila je, međutim, s Barbadosa. Broj Amerikanaca koji su umrli tijekom gradnje vjerojatno je, prema Matthewu Parkeru, autoru knjige "Paklena provalija: Bitka za izgradnju Panamskog kanala", iznosio oko 300.
Moguće je da Trump miješa živote izgubljene tijekom američkog pokušaja izgradnje kanala s prijašnjim, neuspjelim francuskim pokušajima. Francuski projekt iz 1880-ih odnio je živote između 20.000 i 25.000 radnika, od kojih gotovo nitko nije bio Amerikanac.
Zašto Panama upravlja kanalom? SAD je nastavio upravljati kanalom nakon njegova otvaranja desetljećima. Međutim, 1977. godine predsjednik Jimmy Carter pristao je postupno predati kontrolu nad tom zonom panamskoj vladi. Ugovor je propisao da će kanal ostati neutralan i otvoren za brodove svih nacija. SAD je također zadržao pravo da ga brani od bilo kakve prijetnje.
Godine 1999. Sjedinjene Američke Države završile su svoje povlačenje iz Paname. Od tada kanalom upravlja vlada u Panama Cityju. Trump je nedavno, u prilično nerazumljivoj tvrdnji, optužio "divne kineske vojnike" da ilegalno upravljaju kanalom. Panamski predsjednik José Raúl Mulino odbacio je te tvrdnje kao besmislice: "Na kanalu nema kineskih vojnika, za ime Boga", rekao je Mulino početkom siječnja. Iako nema naznaka o kineskoj vojnoj prisutnosti u tom području, neki američki promatrači izrazili su zabrinutost zbog dvije luke kojima dugo upravlja podružnica hongkonške kompanije CK Hutchison Holdings, kao i zbog potencijalnih curenja podataka. Također, suradnja Paname s Pekingom na financiranju novog mosta preko kanala izazvala je zabrinutost u Washingtonu.
ZAŠTO JE VAŽAN?
Između 13 i 14 tisuća brodova prođe kroz 82 kilometra dugu vodenu rutu u prosječnoj godini, kako tvrdi uprava kanala. Sustav svakodnevno omogućuje prolazak desetaka brodova, koristeći vrata, brane, i rezervoare napojene iz umjetnog jezera kako bi podigao brodove za oko 26 metara i vratio ih na razinu mora. Brodovi plaćaju prelazak na temelju svoje veličine.
Sjedinjene Američke Države, iza kojih slijede Kina i Japan, glavni su korisnici Panamskog kanala, a gotovo 72 posto tereta koji prolazi kanalom dolazi iz američkih luka ili ide prema njima. Nedavno je uprava kanala bila prisiljena smanjiti broj prijelaza zbog suše, a istodobno su povećane cijene. Kanal je u fiskalnoj 2024. godini ostvario netoprofit od 3,35 milijardi eura.
S obzirom na to da je američka trgovina toliko ovisna o prometu kroz kanal, i gospodarstvo je osjetilo ovo povećanje troškova. U prosincu je Trump optužio Panamu za naplatu "smiješnih" i "pretjeranih" naknada, nazivajući to "pljačkom".
Može li SAD ponovno preuzeti kanal ili smanjiti cijene? Uvjeti ugovora iz 1977. koje je potpisao Carter propisuju da Panama mora očuvati neutralnost, što znači da njezina vlada ne može naplaćivati niže naknade za brodove koji prevoze američku robu. Međutim, moguće je da bi se uz pritisak Trumpove administracije moglo smanjiti cijene ili natjerati upravu kanala da odustane od viših naknada tijekom sljedeće krize. Manje vjerojatna opcija bila bi vojna kontrola kanala kroz invaziju na srednjoameričku zemlju. Washington je to učinio krajem 1989., kada su njegove trupe raspoređene za svrgavanje vojnog diktatora i bivšeg CIA-ina suradnika Manuela Noriege.
Nakon američke invazije panamska vlada koju su podržavale Sjedinjene Američke Države ukinula je vojsku. Zemlja s oko 4,5 milijuna stanovnika danas održava samo male paravojne snage. Trump nije isključio vojne metode za rješavanje pitanja ne samo Panamskog kanala nego i Grenlanda - zaključuje Darko Janjević.
NEMA PREGOVORA
Panamska vlada odbacila je izjave izabranog američkog predsjednika Donalda Trumpa o Panamskom kanalu i poručila da se o suverenitetu kanala ne može pregovarati. "Jedine ruke koje kontroliraju kanal su panamske i tako će i ostati", rekao je ministar vanjskih poslova Javier Martínez-Acha na konferenciji za medije i naglasio da Panamski kanal služi čovječanstvu i svjetskoj trgovini. Trump je u prosincu rekao da su naknade za tranzit Panamskim kanalom krajnje nepravedne i pozvao da se kontrola plovnog puta vrati Sjedinjenim Državama ako se njime ne bude upravljalo na pravedan način. No općenito se smatra da su naknade koje naplaćuje Panama u skladu s tržišnim stopama pošto se temelje na veličini i težini brodova koji prolaze Panamskim kanalom. Panamski kanal je jedna od najvažnijih svjetskih trgovačkih ruta, a SAD ga je izgradio početkom 20. stoljeća...