Jagoda Poropat Darrer: Umjesto jezika nasilja - više političke kulture
Kampanje su izvrsna prigoda da se svaki kandidat pokaže u najboljem svjetlu svojim biračima, da se pokuša nametnuti nad drugim kandidatima i time steći prednost u izbornoj utrci. Vidjeli smo u ovoj kampanji da je to nekom pošlo za rukom, a nekom nije. Kandidati svojom retorikom i javnim nastupanjem grade sliku o sebi u javnosti, zadobivaju i zadržavaju povjerenje birača - kaže dr. sc. Jagoda Poropat Darrer iz agencije "Umijeće govora", autorica knjige "Tako mi Bog pomogao - Predsjednička retorika u Hrvatskoj", te dodaje:
- Među poželjnim osobinama političkog vođe ističu se komunikacijske vještine, pa s obzirom na svoje poruke i govorničke sposobnosti mogu ostvariti važnu političku ulogu. U govornoj izvedbi ogledaju se karakter, temperament i intelekt kandidata. Kandidati svakako nisu razočarali, svatko je na sebi svojstven način donio najbolje od sebe. Iako su se neki kandidati žalili na tretman (mainstream) medija, mislim da su se svi uspjeli pokazati biračima. Snažno su se koristile društvene mreže, posebice TikTok, koje su danas možda i lakši put do birača. Jako dobar posao u kampanji napravio je Tomislav Jonjić i osvojio zavidnih 5 % glasova birača unatoč tome što je tijekom kampanje govorio da ga mediji ignoriraju. Kampanja je bila mirna, bez retoričkih ekscesa, a obilježila ju je afera "kavica" kandidatkinje Kekin i, nažalost, teška tragedija u OŠ Prečko.
Jesu li dva pobjednika koja ulaze u drugi krug 12. siječnja doista najbolja, što je presudilo u njihovu korist, jesu li oni koji su otpali uopće imali šanse ili su u kampanju ušli da bi postali vidljiviji na političkoj sceni?
- Rezultati prvog kruga predsjedničkih izbora su očekivani, svi su prognozirali Milanoviću i Primorcu ulazak u drugi krug, jedino je iznenadila velika razlika u osvojenim postocima. Milanović je za dlaku, neki kažu samo 5000 glasova, propustio pobjedu u prvome krugu, a Primorac je, s tek nešto više od 19 % razočarao, ponajviše, čini se, premijera Plenkovića. Premijer je jasno prozvao krivce za izborni debakl svoga kandidata, a to su mediji, koji su prema premijerovu mišljenju, ignorirali Primorca, kao i zagušenost na desnom političkom spektru koja je pogodovala disperziji glasova na štetu HDZ-ova kandidata. Budući da znamo da se Primorac nije odazvao na RTL debatu i koliko je novca potrošeno u kampanji, teško je povjerovati da su se mediji nefer ponašali prema njemu. Svi su kandidati bili vidljivi, a svatko je na svoj način iskoristio vidljivost. Bulj kako bi osigurao novi mandat za gradonačelnika Sinja, Kekin za osnaživanje stranke Možemo! na nacionalnoj sceni, a Marija Selak Raspudić, najvjerojatnije, za lokalne izbore koji nam predstoje ili pak za formiranje nekog trećeg puta na političkoj sceni RH. Lozo i Tokić Kartelo prošetali su kampanjom i nisu ostvarili poseban rezultat. Tokić Kartelo najavio je povlačenje iz politike i brisanje svih društvenih mreža na kojima je bio aktivan tijekom kampanje. Tokić Kartelo jedini je kandidat koji je izjavio da njemu nisu potrebne retoričke vještine da bi uspio, a na kraju smo vidjeli kako je završio.
U odnosu prema parlamentarnim izborima, pa i onima europskima, što je pokazala izlaznost na birališta za predsjedničke izbore?
- Izlaznost na predsjedničke izbore bila je relativno mala. Uzrok možemo tražiti i u zasićenosti izborima u superizbornoj godini, ali i božićnom vremenu u kojem su se održali.
Što očekivati u predstojećoj kampanji u drugom krugu? Kakva bi sad mogla biti retorika, koje bi teme mogle dominirati, ili će sve ići utabanim stazama iz prvog kruga? Milanović je i dalje favorit, no može li, i na koji način, njegov suparnik/suparnica iznenaditi?
- Predsjednik Milanović u svome je govoru nakon prvog kruga trasirao svoju komunikacijsku strategiju. Najavljuje da će komunicirati pristojno i decentno koliko je to moguće. Isto tako govori da pruža svoju ruku, desnicu, i da će pokušati igrati po pravilima igre, a ako protivnik nasrne, kaže da će se morati čvrsto boriti. Nadalje, poslužio se nogometnom metaforom kad kaže da će koristiti "catenaccio" u značenju jake obrane, bez previše rizika. Ponovno poziva građane da mu pruže potporu i da mu pomognu da ostane brana prema premijeru Plenkoviću i njegovoj težnji za apsolutnom vlasti.
Kandidat Primorac poziva Milanovića na sučeljavanje i govori da će u drugoj rundi morati pokušati mobilizirati više birača da glasaju za njega. Premijer Plenković ponovno preuzima komunikaciju umjesto Dragana Primorca te započinje negativnu kampanju protiv Zorana Milanovića koristeći se napadačkom retorikom. Ponovno naziva Milanovića kršiteljem Ustava, rusofilom i predsjednikom koji ne čestita Dan neovisnosti svojim građanima. Čini se da je nova taktika u drugome krugu zastrašivanje birača Rusijom i skretanjem države prema Istoku, kao i pokušaj motiviranja glasača s desnog spektra koji u prvom krugu nisu glasali za Primorca da to učine u drugom krugu.
Kakvu daljnju komunikaciju i retoriku, ali i kohabitaciju očekivati u idućih pet godina, ovisno naravno o pobjedniku, ali, načelno uzevši, može li u odnosima između Pantovčaka i Banskih dvora uopće biti konstruktivnog dijaloga i suradnje u obostranom interesu...?
- Ako pobijedi predsjednik Milanović, nadajmo se tvrdoj kohabitaciji i početku pristojnog dijaloga jer jezik nasilja jednostavno nije dobrodošao. Prema posljednjim podacima koje imamo o predsjedničkoj retorici može se zaključiti da je ona manje intelektualna, apstraktnija, dramatičnija, asertivnija i razgovornijeg stila. Primjerice, Trumpov jezik nasilja prisutan je s 0,6 % u kampanji prije njegova prvog mandata, a u drugoj kampanji na izborima 2024. skočio je na 1,6 %, više od Kim Jong Una i Fidela Castra zajedno. U polariziranom svijetu, gdje birači sve više gube povjerenje u političare, važno je održavanje zadovoljavajuće političke kulture. (D.J.) n