S tradicijom je gotovo, čaj pije sve manje ljudi
Navike se mijenjaju, mladi ljudi u Velikoj Britaniji više ne konzumiraju čaj poslijepodne, pa proizvođači propadaju
Šalica toplog čaja, ta tipična i nasušna britanska tradicija, u kojoj stanovnici Ujedinjenog Kraljevstva uživaju već stoljećima, odgovor na svaku krizu, ritual zbližavanja kada nekoga dočekujete u svojem domu i napitak uz koji se mnogi bude, među mlađim Britancima, čini se, više i nije toliko popularna. Britanci čaj piju uz gotovo svaki obrok, a rado ga konzumiraju i nakon večere. "Želite šalicu?" ili tek jednostavno "Čaj?" glazba je za vaše uši, zar ne? Paaaa, možda baš ne za svakoga, piše BBC.
Dvadesetogodišnji Gillie Owen, student iz Londona, kaže kako "pretpostavlja da postoji neka asocijacija na čaj kao napitak za starije ljude". On i njegovi prijatelji više vole piti običnu vodu ili dijetalne gazirane napitke. Njegova prijateljica Layba uopće ne pije čaj. Kaže da nikad nije voljela čaj i čajevi za nju "imaju jako loš okus, ono, stvarno čudan", rekla je ta 20-godišnjakinja. To je sasvim suprotno od ukusa njezinih roditelja, koji, kako kaže, "doista vole čaj i uživaju u njemu".
Prošlog je tjedna, nakon pada prodaje, propala jedna od najstarijih britanskih tvrtki za proizvodnju čaja, Typhoo Tea. Tvrtku staru 120 godina spasio je proizvođač vejpa Supreme, čiji šef kaže da želi razvijati nove proizvode pod nazivom tog brenda. U usporedbi s razdobljem od prije dvije godine prodaja čaja pala je za 4,3 posto, kazali su analitičari tvrtke NielsenIQ. Nedavno istraživanje koje je provela tvrtka Mintel pokazalo je da danas manje od polovine nacije, ili 48 posto, pije čaj bar jednom dnevno.
Kiti Soininen, koja se bavi istraživanjem potrošnje hrane i pića u Mintelu, kaže da tradicionalnom čaju "jaku konkurenciju" čine voćni, biljni, zeleni i osobito crni čaj. Od prodaje običnog čaja u 2023. godini dobit je iznosila samo 377 milijuna funta, što je znatno manje od zarade od prodaje instant-kave, a ona je iznosila gotovo milijardu funta. Čak je i popularnost instant-kave dovedena u pitanje zbog "brzorastućeg" tržišta gotove kave, dodaje Soininen, te otkriva da se njezina prodaja u posljednjih pet godina više nego udvostručila.
Polina Jones iz NielsenIQ-a kaže kako smatra da se ljudi "ne odljubljuju od čaja kao takvog", nego se okružje mijenja s obzirom na golemu ponudu gaziranih čajeva, biljnih čajeva, fermentirane kombuche i energetskih napitaka, koji privlače mlađu generaciju. Nastavi li se taj trend, Jones vjeruje da bi brendovi trebali nešto mijenjati.