Širenje područja borbe: Hibridni rat na moru je već počeo
Ne jedan, nego dva komunikacijska kabela oštećena su na dnu Baltičkog mora dok je nad njima bio kineski brod s ruskim kapetanom. Tu je teško vjerovati u slučajnost. Ali što učiniti - pita se Thomas Latschan, čiji komentar za DW, uz neznatne prilagodbe, prenosimo u cijelosti.
Podmorski komunikacijski kabel Cinia C-Lion 1 koji povezuje Helsinki u Finskoj s oko 1200 kilometara udaljenim Rostockom u Njemačkoj po dnu Baltičkog mora, ne izgleda kao nešto posebno. To je kabel debljine otprilike kao vatrogasno crijevo u kojem je osam parnjaka staklenih vlakana visoke propusne moći, zaštićenih čeličnom oblogom i naravno da je vodonepropustan. Kabel nije tek tako pušten s krme na morsko dno: specijalni brod vukao je i plug, tako da je kabel zaštićen u rovu na pješčanom dnu mora na dubini od oko metar. Ipak, preko noći je oštećen pred otokom Öland, baš kao što je nedugo prije oštećen drugi komunikacijski kabel između Švedske i Litve pred obalom Gotlanda.
Jedan kabel, makar je i to teško povjerovati, još bi mogao biti slučajnost i nekakva nepredviđena nezgoda. Ali dva? To više što je točno nad mjestima oštećenja tamo prošao isti kineski teretni brod s ruskim kapetanom, javljaju švedski mediji pozivajući se na javno dostupne informacije švedske ratne mornarice. Taj se brod ionako ponašao čudno: današnji brodovi preko određene tonaže moraju imati uređaj koji drugima na pučini javlja njihov položaj, brzinu i kurs. To ima i taj kineski teretni brod, ali kapetan je uvijek iznova taj uređaj - isključio.
VUKAO SIDRO 100 MILJA
No na Baltičkom moru prošla su vremena kad je takva "smetnja" prolazila nezapaženo, tako da su ratne mornarice okolnih zemalja obratile pažnju na taj brod. On je zapravo još uvijek na pučini, usidren između Švedske i Danske, ali danska ratna mornarica ne može učiniti ništa drugo nego budno nadzirati što se na tom brodu događa. S obzirom na današnje tehnologije, vjerojatno ne samo dalekozorom. Zapravo, to nije prvi incident takve vrste na Baltičkom moru, objašnjava nam Moritz Brake, stručnjak za sigurnost na moru u instituciji Center for Advanced Security, Strategic and Integration Studies (CASSIS) na Sveučilištu u Bonnu. Dana 7. listopada prošle godine oštećena su dva komunikacijska kabela i podmorski plinovod Baltic Connector, a krivac je kontejnerski brod, doduše pod zastavom Hong Konga, koji je "slučajno" oštetio tu infrastrukturu sidrom koje je vukao za sobom.
Brake ne vjeruje da ima kapetana na cijelom svijetu kojem bi se takvo što dogodilo samo "slučajno": "Brod je sidro vukao po morskom dnu oko 180 kilometara daleko. To jednostavno ne može biti nikakva nesreća kod koje nitko nije primijetio da se to događa." Povrh toga, taj kontejnerski brod plovio je u pratnji ruskog, takozvanog istraživačkog broda, a kao kruna svega tu je i taj datum: to je rođendan Vladimira Putina. "Sve je to jednostavno previše slučajnosti odjednom", misli stručnjak za sigurnost.
Tajne službe zapadnih zemalja već su dugo nemirne zbog tih ruskih "istraživačkih" brodova: pogotovo je dno Baltičkog mora već odavno odlično poznato, a ruski "istraživači" vrlo često stoje upravo nad mjestima kuda prolaze infrastrukturni vodovi između Skandinavije i kopna Europe. Teoretski, to su međunarodne vode, a osobito su se države oko Baltičkog mora - dakle i Rusija - već odavno obvezale da će svima jamčiti nesmetanu plovidbu.
U slučaju komunikacijskog kabela C-Lion 1 zapravo nekakva špijunaža i istraživanje nisu bili ni potrebni: njegova točna lokacija je javno dostupna na internetu, to više što je velikim dijelom ležao paralelno uz uništeni plinovod Sjeverni tok. Ali baš kao i slučaju Sjevernog toka saznanja postoje, ali nikad nije do kraja otkriveno sve o toj diverziji. Zapravo, čak i s ova dva uništena komunikacijska kabela šteta nije osobito velika, kaže nam Brake te dodaje: "Ionako na svijetu bude 100, 150 slučajeva kada kabeli budu oštećeni. Zato je i ta infrastruktura doista prava 'mreža', dakle ako je jedno vlakno prekinuto, sve se prenosi naokolo - to nije nikakav problem, korisnici zapravo tako nešto neće ni primijetiti." Ali, ipak, to je kritična infrastruktura i više od 90 % komunikacijske razmjene se odvija podmorskim kabelima. "Ako se svjesno cilja na čvorišta kao što je bio slučaj ovdje, kad su u kratkom vremenu oštećena dva kabela, sljedeći put može stradati još više kabela, a tada bi mogli brzo nastati problemi", upozorava Brake.
Brake također upozorava i na to da takve sabotaže utječu na naše gospodarstvo jer investitori će teže dati novac za podmorsku infrastrukturu koja bi mogla biti uništena. I to se već događa, kaže nam stručnjak iz CASSIS-a: "Švedska vlada već je otkazala više projekata vjetroelektrana na pučini jer se nije mogla jamčiti njihova sigurnost."
Isto tako, makar je konkretna šteta ograničena, mnogo je važnija poruka koja se time šalje Zapadu: "Tu se vidi sve tjesnija suradnja Kine, Rusije, ali i Irana i Sjeverne Koreje. Tu se već odavno globalno djeluje protiv interesa Zapada. I to s drastičnim sredstvima, što smo sad vidjeli i u ovim slučajevima". "Pitanje glasi: kako reagirati u takvom slučaju? Zaustavljanjem broda? Angažiranjem NATO-a? Koje informacije se razmjenjuju? Protivnik time sasvim sigurno ispituje i naše metode u takvim incidentima", kaže Brake.
POSTOJE RJEŠENJA
S druge strane i Zapad se možda previše naviknuo na mirna vremena: informacijski dalekovod dug 1200 kilometara teško bi se mogao nadzirati i čuvati čak i da je na kopnu, a pod morem je to apsolutno nemoguće. Tri četvrtine našeg planeta su pod morem i na morskom dnu leži više od 500 glavnih - male i ne brojimo - komunikacijskih arterija u ukupnoj dužini dovoljnoj da bi se 30 puta omotala Zemlja. Bilo da je riječ o komunikacijskim kabelima, plinovodima ili naftovodima, čak i potpunu sigurnost plovidbe je nemoguće jamčiti i osigurati, kaže Moritz Brake: "Neprijatelj tu može izabrati samo jedno mjesto gdje će udariti, dok mi moramo braniti i nadzirati čitavu mrežu."
Sve u svemu, stručnjak za pomorsku sigurnost misli da moramo računati s novim sabotažama na našu infrastrukturu, makar to ne znači da smo bespomoćni: "Mi možemo u najmanju ruku pojačati naše sposobnosti nadzora, to znači prepoznati, ali i dokazati i javno pokazati kad drugi nešto rade na našoj infrastrukturi. Tako možemo pokazati: ako nas tu na nekom mjestu ugrožavate, onda možemo pokrenuti i protumjere. Možda ne na istom mjestu, ali negdje drugdje." Za njega, ova sabotaža prije svega pokazuje: "Na moru postoje napadači koji vjeruju da ih nitko neće otkriti. I protiv toga nešto moramo učiniti", zaključuje Brake.