Osijek, 12. 11. 2024, Dr. Sc. Tomislav Levak, predavač na Odjelu za kulturlogiju, Akademije za umjetnost i kulturu, Sveučilišta Josipa Juraja Strossmayera u Osijeku. snimio GOJKO MTIIĆ

Dr. sc. Tomislav Levak, predavač na Odjelu za kulturlogiju, Akademije za umjetnost i kulturu, Sveučilišta Josipa Juraja Strossmayera u Osijeku

GOJKO MITIĆ
16.11.2024., 06:10
INTERVJU: TOMISLAV LEVAK

Plašim se da hrvatsko društvo nije otporno na dezinformacije

Što se tiče “komentara” i “komentatora” ispod tekstova, u dobrom dijelu slučajeva riječ je o računalnim botovima, a ne stvarnim osobama

Prošlog je tjedna u Ministarstvu kulture i medija održan tematski sastanak Nacionalnog koordinacijskog odbora za provedbu mjera Akcijskog plana razvoja kulture i medija te kampanja Vijeća Europe i OESS-a za sigurnost novinara. Član toga odbora, Osječanin, dr. sc. Tomislav Levak, predavač na Odjelu za kulturlogiju Akademije za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku (nekadašnji novinar Glasa Slavonije i drugih dnevnih novina), izlagao je o dezinformacijskim sadržajima i narativima te praktičnoj provjeri objavljenih činjenica i informacija (fact-checking). Upravo o toj temi razgovarali smo s Levakom.

Lažnim vijestima (fake news), koje mogu biti i sigurnosna prijetnja, bavili ste se još u svojoj doktorskoj disertaciji, koju ste ove godine obranili kao krunu Poslijediplomskog interdisciplinarnog sveučilišnog studija Komunikologija na Doktorskoj školi Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Jesu li vas za tu tematiku zainteresirala upravo iskustva iz novinarske karijere?

- Moram priznati kako me ovo pitanje natjeralo da se malo zamislim. Naime, mnogima je proteklih godina bila zanimljiva tema moje doktorske disertacije, kojom sam se, bar u te svrhe i u tom obliku, počeo baviti među prvima u Hrvatskoj. No kada god su me pitali za razloge proučavanja upravo te tematike, nekako sam ih primarno nalazio u tada još vrućim poznatim slučajevima Brexita, odnosno referenduma za izlazak Velike Britanije iz Europske unije, i kampanje uoči izbora za predsjednika SAD-a 2016., koji su, zbog svih događaja u okviru njih, tu problematiku ponajviše i stavili u fokus globalne javnosti.

S druge strane, kako u svojem akademskom radu posebnu pozornost posvećujem novim, digitalnim medijima, intrigiralo me da dezinformacijske sadržaje i narative - koji su se i tada i danas nerijetko označavali upravo terminom "lažne vijesti", odnosno fake news - promatram upravo u suvremenom novomedijskom okruženju, koje je dobrim dijelom i zaslužno za stvaranje plodnog tla za eskalaciju toga problema. No kada ste me ovo upitali, osvijestio sam da korijeni zanimanja za tu tematiku vjerojatno sežu još ranije i dublje jer sam se kroz svoju gotovo dva desetljeća dugu novinarsku karijeru susretao s različitim oblicima misinformacija, malinformacija, poluistina, manipulacija i drugih vrsta ili "bliskih srodnika" dezinformacija. Pri tome moram naglasiti da ih nikada nisam proizvodio, bar ne namjerno...

Osijek, 12. 11. 2024, Dr. Sc. Tomislav Levak, predavač na Odjelu za kulturlogiju, Akademije za umjetnost i kulturu, Sveučilišta Josipa Juraja Strossmayera u Osijeku. snimio GOJKO MTIIĆ
GOJKO MITIĆ

Kao epilog prilično mukotrpnog višegodišnjeg istraživanja napisao sam i obranio disertaciju "Obilježja širenja dezinformacija i lažnih vijesti posredstvom internetskih društvenih mreža i komunikacijskih platformi".

POGORŠANJE STANJA

Hoće li usvojene mjere iz Nacionalnog i Akcijskog plana razvoja kulture i medija, koje podrazumijevaju unaprjeđenje uloge medija i statusa novinarske profesije, kao i promicanje medijske pismenosti, doista ostaviti željenog traga u radu hrvatskih novinara?

- Kao što i stoji u njegovu tekstu, Nacionalni plan razvoja kulture i medija za razdoblje od 2023. do 2027., koji je usvojen na samom kraju 2023., prvi je sveobuhvatni strateški dokument kulturnog i medijskog sektora u Hrvatskoj nakon Strategije kulturnog razvitka, objavljene još 2003. godine. Istodobno, donesen je i jednogodišnji Akcijski plan razvoja kulture i medija, s intencijom da se "obnavlja" svake godine. Strategije i planovi takve i sličnih vrsta nužni su kao svojevrsne temeljne odrednice za razvoj drugih dokumenata i akata te poduzimanje konkretnih mjera u praksi. S te strane, dobro je da su doneseni spomenuti dokumenti, kao i da sadržavaju stavke i predviđaju poteze koje ste naveli. S druge strane, oni nikako ne smiju ostati mrtvo slovo na papiru jer onda ništa nismo postigli. Krajnji je trenutak da se pokuša vratiti dignitet novinarskoj profesiji, o kojoj danas mnogi nemaju lijepih riječi, što je, nažalost, vidljivo i u Hrvatskoj. Prema rezultatima istraživanja iz lipnja na internetskoj platformi Statista, samo 32 % odraslih u Hrvatskoj većinom vjeruje vijestima objavljenima u tzv. tradicionalnim medijima, što je 2 % manje nego godinu prije. To je zabrinjavajući podatak, kao i činjenica da se Hrvatska već godinama nalazi u "donjem domu" europskih zemalja po razini medijske pismenosti. Nadam se i vjerujem da će ovaj odbor dati vrijedan doprinos poboljšanju aktualnog stanja.

Tko bi bili željeni neovisni provjeravatelji informacija (fact-checkeri), postoje li oni danas u nekim medijima u Hrvatskoj?

- Već nekoliko godina svjedoci smo pogoršanja stanja na medijskoj sceni u Hrvatskoj, ali i u zemljama u okruženju. Uz časne iznimke, novinara u redakcijama i dopisništvima u pravilu sve je manje, pri čemu se opseg poslova povećao, a plaće u globalu smanjile. U takvoj situaciji zapravo si nitko ne može priuštiti zaposlenike zadužene isključivo za provjeru informacija prije njihove objave, kao što ih imaju neki etablirani mediji u zapadnoeuropskim demokracijama i SAD-u. Međutim, u opisu posla novinara i urednika je da se informacije provjeravaju prije objave, što se, ne sumnjam, redovito i provodi, bar u vjerodostojnijim medijima.

Idealni fact-checkeri trebali bi biti politički i financijski neovisni, što je moguće više objektivni te s dovoljno znanja, iskustva i društvene odgovornosti da znaju i žele razlučiti točnu od netočne informacije. Svakako je bolje provjeriti informacije prije objave nego provoditi tzv. post fact-checking, a to potonje osnova je rada većine registriranih provjeravatelja informacija u svijetu. Naime, dokazano je, ispravci ili demantiji često imaju mnogo slabiji učinak nego dezinformacijski sadržaj koji pobijaju, pri čemu je pitanje koliko će ljudi uopće i pročitati demanti.

Koliko bi u toj priči bilo važno uvođenje medijske pismenosti u školski kurikulum?

- Svi mi koji se bavimo medijskim obrazovanjem slažemo se kako bi upravo uvođenje medijske pismenosti i razvoj kritičkoga razmišljanja ne samo u školski kurikulum nego i u predškolski odgoj, bilo važan, možda i najvažniji, korak u borbi protiv pošasti zvane dezinformacije. Naime, djeca u izravan dodir s različitim vrstama medija dolaze već u ranoj dobi, a mi nemamo pravi odgovor na to. Samo kao primjer - Finska, koja je već godinama na vrhu ljestvice europskih zemalja po razini medijske pismenosti, dokazano ima znatno manje zabilježenih dezinformacijskih sadržaja u javnom prostoru.

UGROŽENA UNIJA

Borba protiv dezinformacija na razini Europske unije, pa tako i Hrvatske, trebala bi biti jedan od najvećih izazova za demokraciju. Vidite li zasad kakve konkretne pomake?

- Činjenica jest da su se institucije EU-a prije nekoliko godina uhvatile u koštac s tim problemom, a već su povučeni i konkretni potezi. Od važnijih valja izdvojiti Akcijski plan protiv dezinformacija i Kodeks prakse o dezinformacijama, koji su doneseni 2018., zatim nedavno izglasan Digital Service Act (DSA), odnosno Zakon o digitalnim uslugama, i Zakon o umjetnoj inteligenciji, EU AI Act, koji je Vijeće Europske unije usvojilo u svibnju 2024. Naime, umjetna inteligencija novi je golemi izazov u toj borbi. Unatoč navedenom i drugim pokušajima, mi smo i dalje bar nekoliko koraka iza ovog galopirajućeg problema.

MAGAZIN PEXELSPHOTO BY Franco Monsalvo
PEXELS

Koliko je hrvatsko društvo danas otporno na dezinformacije?

- Plašim se da nije, kao uostalom i dobar dio jugoistočne Europe. Uz one univerzalne razloge i uzroke - kao što su razvoj novih digitalnih medija, kojima se sve brže i jače šire (dez)informacije, promjena načina komunikacije, u kojoj smo svi postali tzv. prosumeri, odnosno i proizvođači i konzumenti, porast vjerovanja u teorije urote, viralno širenje vijesti i druge - tu su ponovno i činjenice kao što su niska razina medijske pismenosti te pad povjerenja u društvene institucije, ponajprije medije. Također, hrvatsko društvo danas je većinom duboko podijeljeno između tzv. desnih i lijevih opcija, a više je istraživanja dokazalo da su politički radikalnije orijentirani građani skloniji dijeljenju i diseminaciji dezinformacijskih sadržaja i narativa.

KOMENTARI I KOMENTATORI

COVID-19, stvarna opasnost od te bolesti i učinkovitost cjepiva definitivno su bile jedna od tema o kojima se moglo pročitati posve oprečne komentare, osobito u komentarima ljudi ispod tekstova, ali ponekad i u javno izrečenim stavovima. Je li to, uz agresiju Rusije na Ukrajinu, bila najčešća tema onih koji su objavljivali i objavljuju dezinformacije?

- Prema istraživanjima i analizama koje sam proveo posljednjih godina, izdvojila su se četiri glavna područja u kojima su dezinformacije najopasnije. To su: zdravstvo, politika, sigurnosna pitanja i gospodarstvo. Pandemija COVID-19 i invazija Rusije na Ukrajinu itekako se uklapaju u to. Teško je reći da su to bile najčešće teme, ali su definitivno svojom ozbiljnošću i utjecajem dale novi zamah tom problemu.

Slično je postalo i s politikom, pa se stavovi većine hrvatskih stranaka ljudima pokušavaju "proturati" kroz tek naizgled iskrene reakcije pojedinih građana na određena zbivanja, a zapravo "stranačkih komentatora". Ovisno o tome je li portal više lijevi ili desni, komentari su gotovo jednoznačni i svakome objektivnijem beskrajno dosadni. Kako se uopće možemo boriti sa širenjem lažnih vijesti preko društvenih mreža i komunikacijskih platformi, kao i s opasnostima i posljedicama toga?

- Što se tiče navedenih “komentara” i “komentatora”, u dobrom dijelu slučajeva riječ je o računalnim botovima, a ne stvarnim osobama, što je iskusnijem oku dobro i vidljivo. Naravno, to je poseban problem. Što se tiče načina borbe, ponovit ću - uza sve ostale potencijalne alate i načine, ključno je podizanje razine javne svijesti i medijske pismenosti. Jednostavno, danas informacije treba uzimati s velikom dozom opreza, sve eventualno sumnjivo provjeriti u bar još dva-tri releventna izvora i, što je posebno važno - nikako ne dijeliti dalje informacije u čiju istinitost i točnost nismo sigurni. Već time svatko od nas dao bi bar mali doprinos u toj teškoj i iscrpljujućoj borbi.