Željko Riha: Za sada imamo jasnu borbu između dva kandidata
O komunikacijskim, propagandnim i retoričkim aspektima superizborne 2024. godine, napose u SAD-u, ali i u Hrvatskoj, razgovarali smo sa Željkom Rihom, komunikacijskim stručnjakom i političkim komentatorom, starijem partneru u Fractional Consultants Ltd.
- Ako ćemo promatrati izbore u SAD-u, onda bih tu definitivno istaknuo veliki angažman Elona Muska i njegove medijske platforme X (prijašnji Twitter), to je nesvakidašnji primjer angažmana jedne takve istaknute i utjecajne osobe u predsjedničkim izborima. Također, kako dobivam newslettere i republikanske i demokratske stranke, rekao bih da za njih email kao medij ne samo da nije mrtav nego je izuzetno utjecajan medij za skupljanje donacija i komunikaciju ključnih poruka.
U Hrvatskoj sve je već viđeno, kanali komunikacije su standardni, štoviše, rekao bih čak je dosadnije od parlamentarnih izbora. Ni TikTok nije utilitariziran koliko je mogao biti, tako da bih rekao, za naše prilike, da bi moglo biti i puno bolje. Samo ću usporediti to s Trumpom, koji je nedavno gostovao u najpoznatijem podcastu na svijetu, Joe Rogan Experience, gdje je tri sata direktno odgovarao na ne tako laka pitanja koja je postavljao Joe Rogan.
Kako biste ocijenili mandat Zorana Milanovića, napose onaj komunikacijski aspekt, njegovu retoriku, odnose s premijerom, s javnosti, medijima...?
- Teško je sumirati mandat predsjednika Milanovića u jedan odgovor. Ako ćemo se prisjetiti njegova slogana "Predsjednik s karakterom", onda bih zaključio da je taj slogan, a i predizborno obećanje ispunio, zbilja smo dobili predsjednika s osebujnim karakterom. Na njegovu žalost, u nedostatku suvisle i koherentne oporbe, predsjednik Milanović izišao je iz okvira djelovanja i ovlasti predsjednika Republike i preuzeo de facto ulogu lidera oporbe. Zato smo dobili, prema riječima i obećanju premijera Plenkovića, tvrdu kohabitaciju između Pantovčaka i Banskih dvora.
Možete li prokomentirati komunikaciju prema javnosti i suparnicima nekih od kandidata u utrci za Pantovčak? Koji i kakvi bi izborni stožeri mogli odnijeti prevagu?
- Tehnički oni još nisu kandidati, već građani koji su najavili svoju kandidaturu za predsjednika Republike, jer će mnogima od njih biti izazov skupiti 10.000 potpisa za službenu kandidaturu. Za sada imamo kristalno jasnu borbu između dva kandidata, aktualnog predsjednika Milanovića i gospodina Primorca, iza kojeg stoji HDZ. Također, u toj konstelaciji imamo i gospođu Kekin, koja je maksimalno fokusirana na gospodina Primorca, što je po meni dosta velik promašaj, jer njezini su birači oni koji su u taboru predsjednika Milanovića, i ne znam zašto se ne osvrće na njega, a tu je i gospođa Selak Raspudić, koja za sada dosta mlako komunicira.
Problem je što očito neki stožeri nisu svjesni onog starog "pravila", a to je da lijevi kandidat nikada neće pridobiti glasove konzervativaca, odnosno desnih glasača, kao i obrnuto, desni kandidat neće pridobiti glasove liberala, odnosno lijevih glasača.
Rekao bih da smo još u pretkampanji, a nadam se da ćemo one prave komunikacijske poruke tek vidjeti. Za sada postoji obračun između predsjednika Milanovića i vrha HDZ-a koji se maksimalno aktivirao u ovim predsjedničkim izborima i ponekad uzimaju više medijskog prostora od njihova kandidata, gospodina Primorca.
S kampanjom u svezi, kako biste ocijenili onu medijsku razinu, ulogu medija, propagandni aspekt izborne kampanje kako u klasičnim tradicionalnim novinama, televizijama, radijskom eteru, tako i na internetu, napose društvenim mrežama?
- Izbori su važni za sve punoljetne građane, od 18 godina pa sve do kada je osoba živa i sposobna ići na biralište. Stoga u tako velikoj demografskoj skupini potrebno je segmentirati. Primjerice ovaj naš razgovor u tiskanom izdanju ne vjerujem da će itko ispod 30 godina uopće zamijetiti, no ako to podijelite na Facebooku, vidjet će ga oni između 30 i 60 godina, pa i stariji, ako to još stavite na TikTok, vidjet će oni od 18 pa sve do nekih 35 godina, a tako možemo pričati i o ostalim kanalima na društvenim mrežama. Prema nekim istraživanjima, u Hrvatskoj pristup internetu ima 90 % kućanstava, a nerijetko se taj sadržaj konzumira kroz mobilni uređaj.
Naši se kandidati relativno dobro snalaze, no svi zaboravljaju na činjenicu da su predsjednički izbori neposredni i individualni i da bi sebe trebali promatrati kao krajnji proizvod za populaciju od 18 godina naviše, i sukladno s time pronaći svoje "persone kupaca" i njima se obraćati. To za sada još ne vidim na toj razini, kao ni korištenje podatkovne znanosti u cilju preciznog i ciljanog oglašavanja tijekom kampanje.
Prema anketama zasad su Milanović i Primorac sigurni za drugi krug, premda ne treba zaobići ne Selak-Raspudić... Vaš završni komentar?
- Tako je, a rekao bih da čak gospođa Selak-Raspudić ima šansi, jer ima ovogodišnji rezultat u I. izbornoj jedinici na parlamentarnim izborima, gdje je dobila 8177 preferencijalnih glasova. Znači, ona već ima neki izborni kapital, gospodin Primorac nema. Tu ćemo uključiti i gospođu Kekin, koja je osvojila 5730 preferencijalnih glasova u istoj izbornoj jedinici kao gospođa Selak-Raspudić.
U trenutnoj izbornoj utakmici najiskusniji je predsjednik Milanović, tako da bih rekao da od njega uvijek možemo očekivati neočekivano. Što je i logično, jer je napadan od cijelog vrha HDZ-a, svi odrađuju posao za kandidata Primorca, od premijera do ministara u vladi.