Počinje provedba akta o umjetnoj inteligenciji. Izazov sadašnjosti za izazove budućnosti
Pravna regulacija i sigurnost za sve sudionike u procesu
Europska komisija održala je nedavno prvi službeni sastanak Odbora za umjetnu inteligenciju nakon stupanja na snagu Akta o umjetnoj inteligenciji početkom kolovoza. Taj početni sastanak, koji se održao u Bruxellesu, važan je korak u stvaranju čvrstog okvira za upravljanje umjetnom inteligencijom, na što se EU obvezao. Odbor za umjetnu inteligenciju sastoji se od visokih predstavnika Komisije i svih država članica EU‑a, a zadaća mu je raspravljati o tome kako poboljšati razvoj i prihvaćanje umjetne inteligencije u Uniji te rasprava o sljedećim koracima u provedbi Akta. Europski nadzornik za zaštitu podataka i predstavnici iz Norveške, Lihtenštajna i Islanda u radu Odbora sudjeluju kao promatrači.
Umjetna inteligencija postaje jedna od najznačajnijih tehnoloških inovacija 21. stoljeća, sa sposobnošću transformacije mnogih aspekata života i rada. Ovaj razvoj nosi velike prilike, ali i probleme pogotovo u pogledu regulacije. Europska unija mora to područje regulirati sveobuhvatnim zakonodavstvom kako bi se osiguralo da se koristi umjetne inteligencije odvijaju na način koji poštuje ljudska prava, sigurnost i etičke standarde.
U posljednjih nekoliko godina, EU je identificirala nekoliko ključnih razloga za regulaciju umjetne inteligencije. Prvo, rastuća integracija umjetne inteligencije u različite industrije, poput medicine, prometa, obrazovanja i financija, donosi ozbiljne rizike. Na primjer, autonomni automobili i sustavi za donošenje odluka temeljeni na algoritmima mogu stvoriti ozbiljne posljedice za sigurnost, ali i privatnost građana. Zakonodavstvo EU pokušava osigurati da se tehnologije razvijaju i koriste na način koji minimizira rizike za pojedince i društvo u cjelini.
Na prvom sastanku bilo je riječi o ustroju Odbora za umjetnu inteligenciju i donošenje njegova poslovnika te ažuriranju i strateškoj raspravi, uključujući inicijativu GenAI4EU i međunarodne aktivnosti u području umjetne inteligencije. Razgovaralo se i o najnovijim informacijama o napretku i rasprava o prvim rezultatima Komisije povezanima s provedbom Akta o umjetnoj inteligenciji te o razmjeni prakse u nacionalnim pristupima upravljanju umjetnom inteligencijom.
Kako umjetna inteligencija može generirati neetične ili diskriminatorne ishode, poput pristranosti u zapošljavanju ili donošenju pravnih odluka, EU pokušava stvoriti pravni okvir koji će obvezivati korisnike umjetne inteligencije da poštuju osnovna ljudska prava i slobode. Ova etička načela duboko su ukorijenjena u europskom zakonodavstvu, posebno u kontekstu Opće uredbe o zaštiti podataka, koja služi kao model za zaštitu privatnosti građana u digitalnom dobu. Algoritmi za učenje koji se oslanjaju na podatke o ponašanju korisnika moraju biti dizajnirani na način koji štiti privatnost i osigurava da građani budu informirani o načinima na koji se njihovi podaci koriste. S druge strane, zagovornici ljudskih prava i organizacije za zaštitu privatnosti ističu da bi zakonodavstvo moglo biti još strože, posebno u područjima poput nadzora i korištenja biometrijskih podataka. Postavlja pitanje kako će EU osigurati učinkovitu provedbu zakona u cijeloj uniji s obzirom na različite pravosudne sustave i infrastrukture u državama članicama.
Već početkom godine Komisija je pokrenula paket inovacija u području umjetne inteligencije kako bi podržala startupove i mala i srednja poduzeća u razvoju pouzdane umjetne inteligencije koja je u skladu s vrijednostima i pravilima EU-a. Na područja primjene umjetne inteligencije uključena je robotika, zdravlje, biotehnologija, proizvodnja, mobilnost, klima, virtualni svjetovi, ali i sigurnost, inovacije i koordinacija politike umjetne inteligencije za društveno dobro.