Marija Margareta Klika: Nemaju druge nego ponavljati da su
baš oni pravi izbor
Kada je proteklo razdoblje tzv. superizborne 2024. godine u pitanju, moram priznati da mi u ušima odzvanjaju američki predsjednički izbori. Kod Amerikanaca smo bili u fotofinišu, a u nas "pravo ludilo" tek treba krenuti. Američki izbori su bili prljavi, ali to me ne iznenađuju, takvi su već posljednjih nekoliko izbornih ciklusa - hmmm, pitam se ima li to veze s Trumpom? Napada je bilo s obje strane i onda se nekoliko dana prije samog kraja malo smirilo - sve nešto mir i ljubav. Evo, Trump najavljuje prestanak rata u Ukrajini, da će spriječiti 3. svjetski rat, da voli sve žene itd. Trump je jako dobro iskoristio trenutne ratove, krizu i identifikacijsku politiku u svoju korist. Kamala je imala čudesnu podršku velikih američkih zvijezda poput Beyonce, Taylor Swift i Eminema (to su samo neka od velikih imena) i moram priznati da me je iznenadilo kako je zapravo slab rezultat napravila, očekivala sam puno tjesniju borbu - kaže Marija Margareta Klika, komunikacijska savjetnica iz agencije KIND PR.
Da se vratimo na Hrvatsku. Kako biste ocijenili razdoblje petogodišnjeg predsjednikovanja državom Zorana Milanovića, po čemu će ga Hrvatska pamtiti, ali i šire, svijet...?
- Pa ako ništa drugo, sigurno će ga se pamtiti kao predsjednika s karakterom. To je svakako i bio, a sad, o tom karakteru se da razgovarati. Nekada mi se čini kao da je on sam jedina prava opozicija Plenkoviću i njegovoj vladi. Njegova retorika mora biti u suprotnosti s vladajućima jer on jako dobro zna što od njega očekuju njegovi birači. Što se tiče svijeta, mislim da ga se neće pamtiti. Također, ne treba pričati o njegovoj vladavini kao nečemu čemu će doći kraj - on možda i osvoji opet još jedan predsjednički mandat.
Kod nas je aktualna neslužbena kampanja za predsjedničke izbore prijavljenih kandidata/kandidatkinja. Svi više ili manje propagiraju sebe kao "pravi izbor", a ni populizma i demagogije ne manjka... Koji i kakvi bi izborni stožeri mogli odnijeti prevagu?
- Nemaju druge nego ponavljati da su baš oni pravi izbor. Teško mi je reći koji bi izborni stožeri mogli odnijeti prevagu, po nekom "textbook" odgovoru to bi bili oni koji su pravovremeno ušli u kampanju, koji jasno znaju koja im je ciljna skupina, koji imaju jasno izraženu medijski i digitalnu strategiju. Ali tu još može biti svega, od vađenja prljavog veša iz prošlosti do raznih drugih raspleta poput svakodnevnih političkih zbivanja zbog kojih bi se neki mogli i previše poskliznuti. Za sada mi se nekako čini da su najaktivnija četiri predsjednička kandidata - Milanović, Primorac, Selak-Raspudić i Kekin. Tu je i Bulj negdje, da ga ne zaboravimo.
Kako biste ocijenili medijsku razinu kampanje, kako u klasičnim tradicionalnim novinama, televizijama, radijskom eterom, tako i na internetu, napose društvenim mrežama? U svijetu, konkretno u SAD-u, taj je aspekt itekako važan...?
- Što se medijske strane tiče, tradicionalni, a pogotovo tzv. novi mediji, ključni su za svaku političku kampanju, i to je neupitno. Naši političari počeli su sve bolje vladati društvenim mrežama. Recimo, Milanović je dobro zaključio da mora pridobiti mlađe birače, pa je onda čak i pozvao mlade influencere kod sebe na druženje. Svaki od njih nakon toga je radio videosadržaj za svoje mreže. Taj mi je potez bio u redu, jedino mi je smetalo što se odlučio samo za muške, poprilično sam sigurna da ima i ženskih mladih influencerica. Ivana Kekin pokazuje na TikToku kako dobro kuha, a lifestyle print magazine koristi za "svoje životne priče" - također jedan zanimljiv pristup korištenja medija.
Što se američkih izbora tiče, tu je doista bilo svega. Novinari, voditelji komičarskih emisija, javno su se opredjeljivali, pozivali javnost na glasanje. Zanimljivo mi je recimo vidjeti utjecaj TikToka, mislim da je on doista velik - naime, TikTok šiba vijesti koje vi želite čuti, pa tako ako ste recimo za Kamalu, feed vam bude prenatrpan videima koji idu njoj u korist, isto to vrijedi za Trumpa, na taj način se hranite onim sadržajem koji vi želite čuti i vidjeti, i to vam daje samo još više vjere da radite dobru stvar što glasate za jednog od njih. Ono što se meni tu ne sviđa, to je što kod ovakvog pristupa nedostaje kritičkog razmišljanja, jer ako stalno gledate sadržaj s kojim se slažete kako ćete se dovesti do toga da promišljate o nečemu, je li nešto ispravno ili nije?
Zasad smo vidjeli i čuli puno toga od Milanovića, Primorca, Selak-Raspudić, Kekin, Bulja..., što još od njih (ili nekih) očekivati u nastavku utrke za Pantovčak?
- Mislim da će Milanović nastaviti na svoj način, svojom komunikacijom, a to je karakter, tvrda kohabitacija, opozicija “lopovima” itd... Jedino što će se, a to već i pokazuje, pokušati dodatno dodvoriti mladima jer vidi da mu tu leže potencijalno novi birači, i tu je u pravu. Primorac će pokušati raditi sve u kontri prema Milanoviću, reći da je on uvijek spreman za dijalog, da nije za vrijeđanje, da je za ujedinjavanje, da poznaje velik broj ljudi u inozemstvu, pa da tako pridonosi imidžu Hrvatske itd. Tu sve već i govori... Selak Raspudić mora udarati kontru obojici, pa ćemo vidjeti može li joj to donijeti dovoljno glasova za drugi krug. (Portret snimio: Andrea Mulder/Photo Art)