MAGAZIN PEXELSPHOTO BY Julio Lopez
PEXELS
28.9.2024., 07:00
MEDIJSKI INTERESI

Zašto Meta upravo sad zabranjuje rusku propagandu?

Tehnološki medijski moćnici kao što su Facebook, Instagram, WhatsApp i Threads više ne distribuiraju diljem svijeta sadržaj iz ruskih državnih medija kao što je RT. Vrijeme donošenja te odluke nije slučajno. O toj vrućoj temi piše David Ehl, čiji prilog za DW, uz neznatne prilagodbe u opremi, prenosimo u cijelosti.

Za korisnike u Europi sve ostaje isto kada skrolaju svoje vremenske trake na Instagramu, Facebooku ili Threadsu. No odnedavno se nešto promijenilo u drugim dijelovima svijeta: između memeova, videozapisa sa životinjama i fotografija prijatelja s odmora objave medijskih kompanija nastavljaju se pojavljivati, ali one više ne uključuju objave i poveznice na sadržaj ruske državne televizije RT, Rossiya Segodnya i srodnih medija.

Jer krovna tvrtka Meta, koja osim već spomenutih platformi posjeduje i Messenger WhatsApp, sada je potpuno ukinula sadržaj propagandnih platformi u cijelom svijetu. Tvrtka je već smanjila doseg platformi nedugo nakon početka ruske agresije na Ukrajinu u proljeće 2022. i blokirala pristup iz EU-a i Velike Britanije nakon odgovarajućeg zahtjeva. "Nakon pomnog razmatranja proširili smo naše tekuće mjere protiv ruskih državnih medija: Rossiya Segodnya, RT i drugim srodnim organizacijama zabranjen je pristup našim aplikacijama u cijelom svijetu zbog miješanja u vanjske poslove", priopćio je koncern.

U javno vidljivim standardima Facebook zajednice (https://transparency.meta.com/de-de/policies/community-standards/inauthentic-behavior/), "utjecaj iz inozemstva" izričito je zabranjen. Na konkretna pitanja DW-a o trenutku donošenja te odluke i je li taj korak povezan sa sankcijama ili nadolazećim predsjedničkim izborima u SAD-u, Meta nije željela odgovoriti.

RUSKA PROPAGANDA

Andre Wolf iz austrijske udruge za internetsko obrazovanje Mimikama ima jasno mišljenje o tome zašto je američka kompanija sada poduzela akciju: "Imamo nekoliko tjedana prije izbora u SAD-u, to je ključna točka. I zato je korak poduzet sada, tako da se Rusija ne može miješati", rekao je Wolf u intervjuu za DW.

Američka vlada već je prošlog vikenda pooštrila svoje sankcije protiv ruske propagandne mreže oko emitera RT. Taj je potez obrazložen indicijama da je RT, zajedno s ruskim tajnim službama, želio u interesu Kremlja manipulirati predsjedničkim izborima u listopadu u Moldaviji. Prethodno je Bijela kuća upozorila na rusko upletanje u američke predsjedničke izbore, koji se održavaju u studenome.

Senat u Washingtonu ovih je dana saslušavao visoke predstavnike velikih američkih korporacija - uključujući i glavnog glasnogovornika Mete Nicka Clegga. Iz perspektive Felixa Karttea, koji istražuje regulaciju platformi kao suradnik Zaklade Mercator, Meta je imala u vidu ovaj datum prilikom donošenja odluke: "Naravno, može se pretpostaviti da je ova akcija protiv RT-a također strateški postavljena na takav način da Nick Clegg ne bude praznih ruku. Da može upozoriti na konkretne mjere protiv ruskih dezinformacija i ojačati svoju poziciju u ovom saslušanju", rekao je Kartte za DW.

DOBAR MEĐU LOŠIMA

Velike tehnološke tvrtke nemaju baš najbolju reputaciju u svijetu, ali sa stajališta Andrea Wolfa, Meta se predstavlja kao "dobra među lošima": U Parizu je krajem kolovoza uhićen osnivač Telegrama Pavel Durov jer mu se predbacuje nedostatak suradnje u borbi protiv nelegalnih sadržaja. U Brazilu je sud blokirao platformu X nakon što njezin vlasnik Elon Musk nije poduzeo potrebne korake protiv desničarskih lažnih vijesti.

Meta, čiji je najstariji brend Facebook na mreži već 20 godina, ima iza sebe najduži proces učenja, kaže Andre Wolf. "Budući da su bili prvi i najveći, uvijek su upirali prstom na njih", kaže glasnogovornik Mimikame. "Uvijek su bili tu kada je trebalo nešto razviti, bilo da se radi o politici protiv govora mržnje, bilo protiv lažnih vijesti. Meta je prva počela označavati fake-news." No ne treba zaboraviti: ova privatna tvrtka i dalje ima interes širiti emocionalne i polarizirajuće sadržaje o kojima korisnici komuniciraju što duže, kaže Wolf.

Felix Kartte, koji je radio za EU, NATO i globalnu neprofitnu organizaciju Reset.Tech, ne vjeruje kako je za Metu nužno da se prikazuje kao renomirani pružatelj usluga. On podsjeća da je 2021. godine bivša Facebook menadžerica Frances Haugen objavila tajne interne dokumente koji su se, primjerice, bavili negativnim učincima na mentalno zdravlje tinejdžerskih korisnika Instagrama. "Zbilja vjerujem da ozbiljna vanjska percepcija Meti trenutno nije prioritet", kaže Kartte, te dodaje: "Mislim da se više radi o ublažavanju mogućih poteza zakonodavca ili vlasti i stvaranju malo dobre volje."

VRH LEDENOG BRIJEGA

Osim toga, Meti je također teško učinkovito zabraniti propagandu Kremlja na svojim kanalima. Ruski propagandni aparat spreman je za takve napade, kaže Kartte: "Godinama se primjećuje da se Rusija sve manje oslanja samo na središnje propagandne medije poput RT-a, nego je razvila decentraliziranu propagandnu strategiju. Na primjer, financira influencere, tj. navodno normalne građane koji vode YouTube kanal ili račun na Telegramu za širenje ruske propagande među stanovništvom pod krinkom građanskog novinarstva." Drugo sredstvo su takozvane lažne stranice - tj. vrlo pomno načinjene replike renomiranih medijskih web-stranica preko kojih se širi propagandni sadržaj.

Zato Andre Wolf iz Mimikame smatra da je RT najbezazleniji dio ruske propagande, jer je ruski utjecaj tu poznat. "Ali kad pročitam stranicu na Facebooku koja se zove, na primjer, Health Now, a proruski se sadržaj stalno dijeli između sjajnih zdravstvenih savjeta, ne prepoznajem odmah propagandnu pozadinu - smatram da je to mnogo perfidnije", kaže Wolf.

Zabrana protiv toga ne pomaže, upozorava Wolf: “Jedina stvar koja pomaže je takozvani pre-bunking, tj. educiranje ljudi o tome kako funkcioniraju propaganda i dezinformacije.”