Klimatsko bezumlje ili klimatski razum: Prilagodba je moguća, ali rokovi istječu
ISTRAŽIVANJE KOJE UPOZORAVA: ZAŠTO SVE ZEMLJE KASKAJU S NACIONALNIM PLANOVIMA PRILAGODBE?
Kad god se povede riječ o klimatskim promjenama, a o tome slušamo gotovo svakog dana, svi se odmah deklarativno izjašnjavaju da je stanje zabrinjavajuće i da se hitno mora nešto poduzeti, provesti u djelo već dogovorene planove i programe, ispoštovati sporazume i pronaći nove mogućnosti kako bi na kraju svi bili sretni, i interesni lobiji, i klimatski aktivisti, i znanstvenici, i ekonomisti, i na kraju priroda sama, jer spašavamo li klimu, spasit ćemo i civilizaciju, biljni i životinjski svijet, kao i ljudski rod, koji je tu i takvu klimu dodatno devastirao u posljednjih stoljeće i pol.
No kad se u klimu uplete politika, kad bezumna utrka za profitom (iscrpljivanje naftnih i plinskih izvora, krčenje šuma, uništavanje ozonskog omotača...) postane prioritert od kojeg se teško odustaje, onda nije lako postići ni osnovni konsenzus u spašavanju klime, smanjenju emisije štetnih plinova u atmosferu i smanjenje povišenja temperature mora i kopna, odnosno držanja pod kontrolom rasta od 1,5 do 2 stupnja u idućih 50 do 100 godina. Zato ne treba čuditi što većina zemalja kasni s nacionalnim planovima prilagodbe klimatskim promjenama, stoga su znanstvenici istražili odluke i smjernice međunarodnog tijela zaduženog za provedbu klimatskih sporazuma koje zovemo COP (Conference of the Parties - Konferencija Ujedinjenih naroda o klimatskim promjenama), kako bi javnost i na taj način upozorili na pravo stanje stvari.
Konkretno, istraživači Instituta za globalne strategije zaštite okoliša u Japanu Osamu Mizuno i Naoyuki Okano ispitali su koherentnost cijele sheme Nacionalnih planova prilagodbe (National Adaptation Plan, NAP) prema Okvirnoj konvenciji Ujedinjenih naroda o promjeni klime (UNFCCC). Oni su krenuli od pretpostavke da od prvog sporazuma o NAP-ovima na COP16 (u studenom se organizira COP29 u Bakuu) među tim dokumentima postoje nedosljednosti, dvosmislenosti, pa čak i proturječnosti. "Posljedično, trenutna shema NAP-a ne pruža jasne smjernice o definiranju svrhe, perspektive ili sadržaja NAP-ova", smatraju autori, a prenose svjetske agencije uključujući i našu HINA-u.
RAZUMIJEVANJE PLANOVA
Također naglašavaju kako postoji hitna potreba za jedinstvenim pristupom formuliranju NAP-a, s jačim fokusom na proces izrade nacionalnih planova koji bi se olakšao pružanjem praktičnih i jasnih smjernica. Smatraju to potrebnim jer osim što gotovo sve zemlje kasne, NAP-ovi koji su stigli nisu dovoljno dobri. Pregledom NAP-ova koje je dostavilo devet azijsko-pacifičkih zemalja, autori također otkrivaju nedosljedno razumijevanje NAP sheme među tim zemljama.
“Prilagodba zahtijeva planiranje specifično za kontekst, što je nužnost prepoznata u međunarodnom okviru upravljanja klimom", piše u editorijalu časopisa Nature o ovoj temi. Nacionalni planovi prilagodbe (NAP) ključni su politički instrumenti politike za osmišljavanje aktivnosti zemalja u razvoju, naglašava Konferencija stranaka (COP). No ako NAP-ovi većine zemalja neovisno o njihovoj ekonomskoj moći nisu dovoljno dobri, problem se mora tražiti u strategiji i procesu izrade nacionalnih planova prilagodbe. Kako piše časopis Nature, mnoge studije ispitivale su krajolik ili učinkovitost NAP-ova na lokalnoj ili nacionalnoj razini, malo ih je pomno ispitalo koherentnost cijele sheme NAP-a prema Okvirnoj konvenciji Ujedinjenih naroda o promjeni klime (UNFCCC).
Mizuno i Okano riješili su ovu prazninu u istraživanju ispitivanjem odluka COP-a i povezanih smjernica. Prema UNFCCC-u, Nacionalni plan prilagodbe ima središnju ulogu kao politički okvir za prilagodbu. Iako su uloženi znatni napori u ove planove, nedostaje kritička procjena cjelokupne sheme NAP-a, kažu autori.
Kritični pogled uključuje analizu odnosa između procesa i sadržaja NAP-ova, "njihove prirode i predviđenih funkcija, međupovezanosti i implikacija različitih sporazuma i smjernica COP-a o NAP-ovima te usklađivanje s konceptom procesa planiranja prilagodbe", pišu autori. Kritiku su uspostavili analizirajući odluke COP-a, relevantne dokumente ustrojenih tijela i napore relevantnih međunarodnih organizacija da bolje razumiju kako je NAP shema konstruirana i kako funkcionira s ciljem razjašnjavanja mana i vrlina procesa prilagodbe.
KLJUČNI UVIDI I ZADACI
Međutim, COP nije dobro definirao ni proces NAP-a ni same NAP-ove. Kao rezultat toga formulirani NAP-ovi nemaju više zajedničkog od "plana prilagodbe koji je izradila nacionalna vlada". Od ključne je važnosti da COP jasnije definira proces NAP-a i NAP-ove, uključujući njihove uloge i odnose te da osigura dosljednu potporu naporima zemalja u razvoju za prilagodbu kroz NAP shemu. COP bi trebao definirati NAP proces kao proces planiranja prilagodbe (AP proces) i pronaći uloge NAP-ova kao "velikog dizajna AP procesa", kako bi se poboljšala dosljednost i učinkovitost globalnih napora na prilagodbi.
Podsjetimo, COP ili Konferencija zainteresiranih stranaka je vrhovno tijelo za sve države koje su stranke Konvencije zastupljene na klimatskim konferencijama UN-a. To je međunarodno tijelo podložno međunarodnom zakonu. Svrha njihova postojanja je razmatranje i provedba Konvencije o zaštiti klime i svih drugih pravnih instrumenata koje COP usvoji i donose odluke potrebne za promicanje učinkovite provedbe Konvencije.
Ključni zadatak COP-a je pregled nacionalnih priopćenja i inventara emisija koje su podnijele stranke. Na temelju tih informacija COP procjenjuje učinke mjera koje su stranke poduzele i napredak postignut u postizanju krajnjeg cilja Konvencije.
COP se inače sastaje svake godine, osim ako stranke ne odluče drukčije. Prvi sastanak COP-a održan je u Berlinu, u Njemačkoj, u ožujku 1995. COP se sastaje u Bonnu, sjedištu tajništva, osim ako stranka ne ponudi domaćina zasjedanja. Baš kao što se predsjedništvo COP-a rotira između pet priznatih regija UN-a, to jest Afrike, Azije, Latinske Amerike i Kariba, srednje i istočne Europe i zapadne Europe i ostalih, postoji tendencija da se mjesto održavanja COP-a također pomakne među ove skupine.
Na kraju podsjećamo kako će se COP29, 29. konferencija Ujedinjenih naroda o klimatskim promjenama, održati u Bakuu, (Azerbajdžan), od 11. do 22. studenoga 2024. Nakon Bakua sljedeći COP-ovi bit će organizirani 2025. u Brazilu (Belém) i 2026. u Australiji. Bez obzira na to kakvi će biti konkretni rezultati tih i svih drugih UN-ovih klimatskih konferencija, teško se oteti dojmu da je sastanaka, planova, dogovora, papirologije, simulacija, stimulacija i destimulacija već previše. Naravno, i politike je previše. Uz to planet nam je sve manje zelen i sve smo više na rubu da priroda našoj civilizaciji zada smrtni udarac. Nadajmo se da će razum ipak nadvladati bezumlje.