epa11609635 Members of the European Parliament applaud at the end of the of the report on the Future of European competitiveness by former Italian Prime Minister Mario Draghi (not pictured) at the European Parliament in Strasbourg, France, 17 September 2024. EPA/Teresa Suarez
EPA
21.9.2024., 05:45
TEMA TJEDNA: POJAČANO NAORUŽAVANJE EUROPE

Robert Barić: Europa kasni tri desetljeća ulaganjem u obranu

S obzirom na sve što se događa, je li u tijeku pojačana militarizacija Europe - pitali smo doc. dr. sc. Roberta Barića, vojnopolitičkog analitičara s Fakulteta političkih znanosti iz Zagreba.

- Ovdje se ne radi o procesu militarizacije Europe, već o koraku koji je bio nužan još prije tri desetljeća. Ne samo u SAD-u nego i u Europi mnoge analize godinama su ukazivale kako je EU (i Europa generalno) zanemario područje obrane, odnosno sveo ga na pitanje izvođenja mirovnih misija na kontinentu i izvan njega. To je bio rezultat uvjerenja da je međudržavni sukob stvar prošlosti. Osim toga u Njemačkoj, ključnoj članici EU-a, od Helmuta Kohla do Angele Merkel prevladavala je percepcija koju su prihvatile i mnoge članice Unije. To je bilo uvjerenje kako će razvoj ekonomskih veza s vremenom transformirati autoritarne države poput Rusije i Kine u demokracije ("Wandel duch Handel" - promjena kroz trgovinu). Drugo uvjerenje bilo je kako će Europa vječno moći računati na vojnu zaštitu SAD-a preko NATO-a, te da nema potrebe za ulaganje u obranu, posebno ako više nema ni opasnosti od velikog rata na europskom kontinentu. Obje su se pretpostavke pokazale pogrešnima, i sada se Europa konačno mora pozabaviti pitanjem svoje obrane.

Europa se i dalje oslanja na zaštitu NATO saveza, no je li to dovoljno u sadašnjim okolnostima?

 

robert barić vojni analitičar

Robert Barić vojni analitičar

- NATO ostaje jedini jamac sigurnosti Europe, a ni u budućnosti neće postojati neka alternativa. Iako se godinama navodi mogućnost stvaranja neke europske vojske, ta ideja i dalje je utopija. To je vidljivo i od početka ruske invazije na Ukrajinu. Naizgled, EU je u obrambenom području postigao znatne pomake (pružanje vojne pomoći Ukrajini, novi mehanizmi financiranja obrambenog sektora). Ali to je pogrešna percepcija, jer usprkos tim mjerama ni jedan ključni problem Zajedničke sigurnosne i obrambene politike EU-a nije riješen. Ključni su razlozi različite percepcije sigurnosnih prijetnji, suprotstavljeni nacionalni interesi članica NATO-a i EU-a te nespremnost transfera suvereniteta u području vanjske politike i obrane na institucije Unije.

Problem je budući razvoj NATO-a. Bez obzira na to tko pobijedi na predstojećim predsjedničkim izborima u SAD-u, Washington će nastaviti s davanjem prioriteta vojnom angažiranju na azijsko-pacifičkom području. To znači da se od europskih saveznika očekuje da konačno preuzmu veću odgovornost za vlastitu obranu, a posebno u pitanju daljnjeg odvraćanja Rusije. Može li Europa preuzeti tu ulogu, što uključuje i drukčije odnose u okviru NATO-a, ključno je pitanje, koje će odrediti budućnost tog saveza.

Industrija oružja u svijetu jedna je od najprofitabilnijih grana ekonomije, kako s tim stoje u EU-u/Europi?

- Oko pitanja europske obrambene industrije postoji nekoliko problema. Prvi, koji je zahvatio ne samo Europu nego i druge vodeće zemlje Zapada (uključujući i SAD), rezultat je završetka Hladnog rata. Uz određene izuzetke (poput Južne Koreje), vodeće zemlje Zapada izgubile su sposobnost brze i masovne proizvodnje oružja i vojne opreme. Razlog je bio rašireno uvjerenje o zastarjelosti rata kao načina rješavanja sporova među državama. Zbog toga se nakon ruske invazije na Ukrajinu ne mogu brzo obnoviti sposobnosti proizvodnje oružja.

Drugi problem je u činjenici da se članice NATO-a i EU-a ne žele odreći nacionalnih sposobnosti proizvodnje naoružanja, te se posljednja tri desetljeća suprotstavljaju naporima Europske komisije za centraliziranjem vojne industrije u Europi.

Treći problem je ovisnost europske obrambene industrije o uvozu kritičnih sirovina s područja izvan Europe. Četvrti problem je ambivalentan odnos Washingtona prema tom pitanju - s jedne strane potiče se jačanje europske obrambene industrije, ali s druge strane ti napori ne smiju ugroziti interese američkih proizvođača oružja.

Rezultat je sadašnja situacija, u kojoj umjesto snažne suradnje u Europi imamo mrežu nacionalnih proizvođača koji se u opisanim uvjetima bore za uspostavu kakve-takve suradnje u razvoju programa jačanja vojnih sposobnosti Europe.

Može li se govoriti i o pojačanoj militarizaciji regije, u našem susjedstvu...?

- Bez obzira na sve češće analize koje naglašavaju militarizaciju i opasnost od izbijanja novog ratnog sukoba na Balkanu, vjerojatnost izbijanja rata i dalje je niska. Takva će i ostati dok postoji snažna međunarodna prisutnost u regiji (NATO i EU).

Zbog čega je ipak vidljivo intenziviranje nabave oružja u zemljama regije, posebno u Srbiji i Hrvatskoj? Prvi razlog je potreba zamjene zastarjelog naoružanja naslijeđenog od bivše JNA. Drugi razlog je iskorištavanje tog procesa za ostvarivanje vanjskopolitičkih i unutarnjopolitičkih ciljeva. To je vidljivo na primjeru Srbije i Hrvatske. Vojna modernizacija u Srbiji dio je aktivnosti Beograda za postizanje vodeće uloge u regiji koja bi bila priznata od vanjskih aktera (SAD, EU, Rusija, Kina). U slučaju Zagreba radi se o naporima prezentiranja Hrvatske kao aktivne članice NATO-a koja pridonosi razvoju vojnih sposobnosti Saveza. U obje zemlje vojna modernizacija koristi se i za unutarnjopolitičke svrhe, posebno u razdobljima prije održavanja izbora. Napokon, to je i reakcija na pogoršavanje sigurnosne situacije na europskoj i globalnoj razini.

Hrvatska je također krenula intenzivnije u obnovu vojnog arsenala. Jesmo li na pravom putu?

- Problem s hrvatskim procesom vojne modernizacije jest u činjenici da se kupnja novih oružanih sustava odvija bez jasne zamisli čemu će oni služiti. Hrvatska nije jasno definirala ključne nacionalne ciljeve, posebno u području obrane. Ne postoji ni vojna strategija, a ni vojna doktrina (koje moraju jasno reći koje su vojne sposobnosti potrebne za postizanje strateških ciljeva u obrambenom području, te kako će se one koristiti). Proces obrambenog planiranja neadekvatan je u uvjetima pogoršanja sigurnosne situacije u Europi. Napokon, ne postoje nikakve studije koje bi se bavile pitanjem odnosa cijene i učinkovitosti (može li Hrvatska uopće financirati nabavu i upotrebu određenog oružanog sustava, te ima li potrebne ljudske i materijalne potencijale za njegovu upotrebu).

Od 1. siječnja sljedeće godine Hrvatska će ponovo uvesti služenje vojnog roka, koje bi trajalo dva mjeseca. Dovoljno ili premalo?

- Svi prethodno navedeni problemi vidljivi su i u namjerama ponovnog uvođenja vojnog roka u Hrvatskoj. Dva mjeseca nisu dovoljna ni za osnovnu obuku, a kamoli za specijalističku izobrazbu. Na primjer, Danska od 2026. godine namjerava produžiti vojni rok s četiri na jedanaest mjeseci jer je ocijenjeno kako su četiri mjeseca nedovoljna za obuku vojnika. U pripremama za provođenje te odluke otkriven je niz problema, koji se sada nastoje riješiti - nedovoljan broj instruktora, nezadovoljavajući materijalni uvjeti (naoružanje i oprema) i nedovoljna infrastruktura za smještaj i obuku vojnika u novim okolnostima. Ni jedno od tih pitanja nije dotaknuto u hrvatskom slučaju.

Uvođenje vojnog roka traži i suradnju dvaju ključnih aktera izvršne vlasti. S obzirom na animozitet između Andreja Plenkovića i Zorana Milanovića, pitanje je hoće li uopće doći do ponovnog uvođenja vojnog roka.