28.07.2020., Split - Turisti i gradjani na razne se nacine pokusavaju osvjeziti zbog velikih vrucina. Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL
PIXSELL
10.8.2024., 08:17
TJEDNI OSVRT

Turistički harač i pohlepa skupo će nas koštati

Bez preciznih i provjerenih podataka, ovogodišnju turističku sezonu svatko tumači na svoj način kada je riječ o dolasku gostiju, noćenjima, potrošnji, pa i previsokim cijenama. Ipak, jedno je sigurno, a to je i svakom laiku jasno, ove smo godine prilično podbacili. Iako je špica sezone, s više od milijun turista, mnogi se žale na minuse i pad posla, premda turista imamo koliko i lani.

Sve je to rezultat prije svega i prošlogodišnje sezone, kada su cijene također letjele u nebo, pa su nam već tradicionalni gosti dijelom izostali, krenuvši prema jeftinijim, a kvalitetom boljim ili bar jednakim mediteranskim destinacijama, primjerice u Tursku. Naravno, harač, pohlepa i bahatost nastavili su se i ove godine. Cijene divljaju i, kako se čuje od još uvijek vjernih inozemnih gostiju - najskuplji smo. O domaćim gostima, koji su inače i lošije sezone spašavali, da se i ne govori, jer sve je manje onih koji si mogu priuštiti bar sedmodnevno ljetovanje. Uglavnom, sve je više turista koji se osjećaju kao da ih se pljačka. U srpnju je gostiju bilo tri posto manje nego lani, možda i više, a najviše se osjeti izostanak Nijemaca. Stoga se nitko ne bi trebao čuditi, kako javljaju mediji, da je u prva četiri dana kolovoza u turizmu i ugostiteljstvu fiskalizirano čak 33 posto računa manje nego u prva četiri dana kolovoza lani!? Ako su te brojke točne, radi se o dosad najgorem, doslovno najalarmantnijem podatku o stanju hrvatskog turizma. Pad od 33 posto početkom kolovoza nije zabilježen doslovno nikad, ne računajući prvu pandemijsku godinu, kad turizma gotovo i nije bilo, upozoravaju analitičari. Tome treba dodati, kako se navodi, i nekoliko neugodnih brojki s eVisitora: u Hrvatskoj je u lipnju ostvareno šest posto manje noćenja nego u lipnju 2023. Podatci za srpanj mogli bi biti još gori, što će vrlo brzo pokazati službene brojke. Sad je vrijeme da se naglasi bitna činjenica: hrvatski turizam, lošim statistikama usprkos, neće propasti. Međutim, dosadašnji poslovni model turizma, za koji su podjednako veliki i mali investitori u smještaj te golem broj ugostitelja na moru, u dubokoj je krizi, koja traži hitne strateške intervencije, naglašavaju analitičari.

Stoga, dodaje se, do iduće sezone Hrvatska mora steći imidž destinacije koja nudi vrijednost za novac, mora naglašavati svoje glavne prednosti i mora, napokon, početi ozbiljno, sustavno i stručno raditi na pretvaranju u prepoznatljivu destinaciju. Jer, konačno je valjda svima jasno - došao je kraj lake zarade.